Start > Körkortsforum > Hjälp mig med instruktioner:)

Hjälp mig med instruktioner:)

Blondie 2012-10-04 13:16 ! Citera #
Hej! Jag har aldrig kört bil tidigare men jag har nu tagit två körlektioner och fick redan första ge mig ut i trafiken. Jag fattar inte detta på egen hand och gör det när läraren ber mig men kan ni förklara detta:

1. Hon sa att när jag har ettan i och bromsar så behöver jag inte trycka ner kopplingen efteråt MEN om jag bromsar med växel 2-5 så bromsar jag och trycker ner kopplingen. Varför?

2.Jag kommer till en korsning och saktar ner. Jag ska lämna företräde och ska till höger dvs genom korsningen. Vad exakt gör jag. Bromsar så bilen står still och trycker ner koppling och frikopplar? Sen när det är min tur så trycker jag ner kopplingen (eller den borde vara nedtryckt samtidigt som jag håller ner bromsen?). När det är min tur så trycker jag ner koppling och växlar till ettan och höjer upp till dragläge och möter m gasen och drar iväg?

Jag känner mig inte redo för trafik men körläraren sa att det fixar jag och allt gick bra men vill veta själv hur jag gör utan att hon ska säga. Hjälp!!:)
Gäst 2012-10-04 13:38 ! Citera #
1. Om du bromsar ned hastighet med växel i, antingen med motorbroms (genom att släppa gaspedalen) eller med fotbroms, så kommer du förr eller senare vara tvungen att trycka ned kopplingen när du närmar dig så pass låga varvtal att motorn börjar köra ryckigt. Vissa motorer (kanske främst diesel) har också en förmåga att driva på när du närmar dig låga varvtal, så då kan du behöva växla ned mer aktivt.

2. Du anpassar hastigheten så att du tryggt kan lämna företräde för de bilar som korsar din väg och så att du kan svänga höger med så väl bibehållen hastighet som möjligt. För att köra ekonomiskt så vill du i möjligaste mån undvika att bromsa bilen och stå stilla. Om du däremot måste stanna för att omständigheterna tvingar dig till det (exempelvis dålig sikt i korsningen eller mycket trafik), så stanna bilen utan att lägga ur växeln. Det kan krävas att du snabbt kör in i en lucka som uppstår och då tar det bara extra tid att lägga i växel och hitta dragläget (vilket kan vara stressande om man inte har så stor körvana).
aru 2017-12-13 19:20 ! Citera #
Hej, någon kan hjälpa mig att rätta den här insändare!!!!

Instruktioner

Att man ta svenska körkort i Sverige och man ska följa de några instruktioner.
De är instruktioner följer man obligatoriska som vill ta svenska körkort.
Det är inte så lätt att man få svenska körkort. Nutiden blir lite svårare, man måste kämpa hård. När man vill ansökan till körkortstillstånden och övningsköra. Man måste fylla 18 år gammal annars får man inte köra bil under 18 år. Det är trafikskolans regler.
Man måste kanna svenska språket eller engliska. Eftersom det blir lättare att man svara de frågorna på svenska språket i provet och kan man läsa också instruktioner. Om man har utländska körkort och kan man använda ett år i Sverige. Men efter ett år måste byta till svenska körkort den här utländska körkort. Annars ska få straffa avgifter om man kör med här utländska körkortet mer än ett år.
Men när man få uppehållstillstånd i Sverige, därefter det kommer räkna ett år. Det är inte obligatoriska man ha utländska körkort. Men om man har utländska körkort, då kan man följa den här regeln. Efteråt måste man ansöka om körkortstillstånd. När man får körkortstillstånden från transportstyrelsen. Sen kan man läsa körkorteori och övningskör med trafikskolan eller med privata lärare.
Det är obligatoriskt att göra riskutbildning del 1 och riskutbildning del 2. Innan man boka tid för provet uppkörning och teori. Man kan boka tid själv på nätet. Annars man få ringa till trafikskolan eller man kan gå dit. När man får godkänd på båda provet uppkörning och teori. Sen får man riktigt svenska körkort. Efter en vecka får man en svenska körkort.
Lycka till med sitt svenska körkort!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor