Start > Körkortsforum > Malmös Inspektörer - Jag kugga…

Malmös Inspektörer - Jag kuggade

Ledsen 2012-10-04 00:12 ! Citera #
Hej

Jag vill dela med mig min erfarenhet om uppkörningen jag gjorde i fredags. Det var i Malmö kl 16:00. Ja just det, tiden då alla kör hem och vägarna är fulla.

Jag var så nervös att jag råkade riva upp ett sår i armen innan vi körde iväg från parkeringen. Jag frågade inspektören om jag kunde köra in i Willys (mataffär) parkering plats och sätta ett plåster på såret. Inspektören gav mig ett kallt nej och sa: ”vi har inte tid med omvägar, du behöver bara tar det lugnt och plåstra om när vi är klara. Jag har ett schema att följa.”. Jag var nästan redo att böla, men bet ihop. Jag ville inte gråta inför henne, kändes som hon kommer bara berättar om det till hennes kollegor på kaffe rasten.

Trots alla bilar så gick allting fint fint. Jag planerade suveränt, körde i vänster körfält när jag visste att hinder fanns, körde sakta nära hus och t.o.m lät en last bil går före i ett möte (fanns ingen bakom mig och det skulle bara vara svårt för lastbilen att sätta gång igen vi den vägen) trots att jag hade rätt.

Jag kände, ”jag har klarat det” när vi kom tillbaka på parkeringen i trafikverket. Och så får jag höra:

”Tyvärr, jag kan inte godkänna dig.”

Och anledningen var: ” På landsvägen tyckte jag att du höll för nära mittlinjen ett par gånger, och du hade inte optimal fart utanför tättbebyggda områden.”. Och när jag var på väg att lämna bilen för att plåstra om mig så hörde jag henne säga ” Du får torka av blodet vid ratten när du är klar, bäst att göra det innan nästa förare kommer”.

Kändes som hela världen trillade och jag började gråta. Anledningen till jag inte alltid höll 70 km/h utanför tättbebyggda områden var för att det fanns hus mycket nära vägen, barn eller djur kunde hoppa ut, och jag hade inte kunnat stannar vid 70 km/h.

Jag vet jag inte borde säga detta, men jag tror jag inte vill ser henne igen i mitt liv. Hur kan en inspektör vara så kall mot en medmänniska? Jag vet att jag inte var där för att dricka te och ha kul. Men det kändes så nervös och stressad att sitta brevid inspektören. Och så hacka hon på något som min trafiklärare tyckte var löjligt.

Jag delade med mig detta, dels för min egen skull (bra att får ut det från bröstet) och för att er skull. Förberedd är att inspektören kan vara en ”robot”, men jag hoppas att ingen kommer att får en sådan inspektör när ni kör.

För mig, jag har beställt tid nån annanstans och har dessutom gråtit färdig.
caana 2012-10-04 02:02 ! Citera #
Usch vad sorligt,jag förstår att du blev ledsen.Men du,jag kuggade också, igår fast jag hade en supermysig ”gubbe” som verkligen tog sig tid att förklara vilka fel jag gjorde..men bit i hop och kör igen,tror på dig själv och gör ditt bästa....förr eller senare fixar vi det...
jokerman91 2013-01-08 23:11 ! Citera #
Jag kuggades också idag. Av en ung gröngöling som bara väntade på att jag skulle göra ett misstag. Jag blev kuggad för att jag inte körde om en lastbil när han var på väg ut på motorvägen. Han tyckte att jag inte tillämpade samspel.

Vilken Trafikskola och inspektör hade du???
Gäst 2013-01-09 09:31 ! Citera #
jokerman91
Jag kuggades också idag. Av en ung gröngöling som bara väntade på att jag skulle göra ett misstag. Jag blev kuggad för att jag inte körde om en lastbil när han var på väg ut på motorvägen. Han tyckte att jag inte tillämpade samspel.

Vilken Trafikskola och inspektör hade du???


Samspel, särskilt i höga hastigheter på motorvägen, är oerhört viktigt, så att skylla på att det var en ”gröngling” som bara väntade på att du skulle göra ett misstag är bara att skylla ifrån sig. Innan man har ett par års erfarenhet med körkort så är man ju en gröngöling själv. Bara ta nya tag och ha stora marginaler nästa gång.
Inspektören 2013-01-24 23:37 ! Citera #
Tråkigt att kugga på landsväg, men jag tror att du kört ganska dåligt generellt, troligen har du kört på ganska fria landsvägar med bra sikt och inga hus i närheten med onödigt låg hastighet, du ska ju känna dig trygg i körningen och en van bilist håller generellt ett högre tempo, kör du långsamt så brister samspelet och en olycka kan hända.

Kanske körde du upp för tidigt, det låter så...
Simon Knutsson 2013-02-06 19:24 ! Citera #
åååhh stackars dej ”ledsen”... Jaa, det var väldigt respektlöst att göra så som den inspektören gjorde... Om jag skulle varit inspektör, hade jag blivit glad om du sa att du kände dig lite nervös innan, och jag skulle ha känt stort medldande, då du började blöda... jag hade sagt ”men oj då, du, vi kör in på nåt ställe där dem säljer plåster, så fixar vi det,ingen fara”, så hade jag sagt :) nu är ju inte jag inspektör, men ändå:) och sen att du körde under 70 km/h, var ju bara bra, då visar du att du respekterar och anpassar dig till plats och situationen som uppkommer, att det faktiskt kan springa ut barn på vägen, i 70 km/h så kan man med stor risk, köra på barnet, och att barnet kanske till och med dör... så MYCKET bra tänkt,riskmedvetande är i princip det viktigaste i bilkörning!!
Och du vännen...det är helt ok att gråta<3<3<3:) känn inte att det är ”fegt” att gråta, tvärtom, då visar du dig själv, och människor omkring, att du kan visa känslor, något som den där inspektörn kanske inte gjorde mot dig, utan hon visade sig väldigt kall, extremt kall enligt mig, men du.. kom ihåg att det är alltid bäst att förlåta dem som gjort ont mot dig, du behöver kanske inte leta upp inspektörn och säga ”jag förlåter dig”, men i ditt hjärta, förlåt henne i ditt hjärta, annars blir man tillslut bitter, och kanske till och med kan känna hat emot den personen:) Och detta låter väl konstigt, men..Jesus älskar dej, och han skulle verkligen låtit dig få fixa ett plåster, och han hade plåstrat om dig,kramat dig, och sagt ”det är okej, vi har nu fixat plåster, nu kör vi, oroa dig inte,du kommer att klara dej fint” Hoppas detta som jag skrivit ner, kan hjälpa dej:)

Jag har uppkörning imorgon(torsdag 7/2 kl 8:15-9:00), håll tummarna för mig!!



Mvh/Simon Knutsson//ungdomsledare och ungdomskurator/själavårdare i Brickebergskyrkan
Simon Knutsson 2013-02-06 19:27 ! Citera #
Oj då, ursäkta mig ”ledsen”, du har säkert redan klarat uppkörningen redan,då du skrev ditt inlägg i oktober 2012, nu äre ju 2013!;) men om du inte klarat uppkörningen än,, så kämpa på, du kommer att klara det, min vän!!!:)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest