Start > Körkortsforum > Kan man ta körlektioner trots …

Kan man ta körlektioner trots att man har körkort?

cajo 2012-10-03 18:50 ! Citera #
Här kommer en pinsam fråga men jag undrar om det är möjligt att ta körlektioner trots att jag redan har körkort?
Jag har haft B-körkort i snart två år men det är fortfarande så mycket jag är osäker på.

Anledningen till detta är körskolan jag gick på för två år sedan. Jag informerade första dagen att jag enbart skulle köra med körskolan då min pappa inte lever och min mor inte kör bil och vi hade inte ens en bil hemma. Det sista min körlärare sa till mig när lektionen var över var ”Gå nu hem och öva på detta”. Han lyssnade aldrig på mig och jag kände mig väldigt överkörd (haha).

Det viktigaste för min körlärare var att det inte skulle kännas något. ”Kände du det? Kände du knycket när du släppte upp kopplingen? Det ska inte kännas att du växlar!” Alltså, innan jag ens kunde köra bil skulle jag oroa mig för ett litet ryck vid varje växling. Han var besatt och jag hade svårt att koncentrera mig eftersom jag bara fokuserade på rycket vid växling.

Han stressade mig otroligt mycket och skrek på mig när jag gjorde fel. Varje gång jag skulle dit hade jag en stor klump i magen, på grund av honom. Första gången det var roligt att köra bil var på halkan, eftersom min körlärare inte satt bredvid mig. Då vågade jag vrida huvudet och kolla ordentligt i speglarna. För om han satt där klagade han bara, vad jag än gjorde.

Men det värsta var nog när det en dag dök ner två brev till mig. Ett brev om teoriprov och ett om uppkörning. Vi hade inte ens pratat om detta och jag ringde körskolan i hopp om att det skett ett misstag. Det visade sig att min körlärare hade bokat båda UTAN att säga något till mig. Och jag var inte redo! Jag fick stress-plugga in teorin och kände mig oerhört pressad. Och tvingad framför allt.

Jag fick köra på en ”stor väg” under hela min kör-tid. Jag fick aldrig testa motorväg. Jag fick köra statskörning i ca 10 min men det gick så dåligt för mig att körläraren utförde ca 80% av körningen. Och jag skulle vara redo??

Han sa att han ”ville få iväg oss och få in en ny kull”. Han verkade tro att alla lärde sig lika fort! Men jag körde inte hemma som alla andra i min ”kull” men det tog han ingen hänsyn till.

Jag klarade min uppkörning men jag har fortfarande efter två år inte kört in till stan eftersom jag är livrädd för jag fick aldrig lära mig detta!

Finns det någon möjlighet att boka körlektioner fast att jag har körkort?
Gäst 2012-10-03 20:53 ! Citera #
Tror absolut du kan boka in körlektioner även fast du har körkort.
Min körlärare sa att det kommer ibland tanter på 60+ åldern och kör nån/några ggr, för dom vill lära sig om eco-driving.

Så gå ner till någon körskola och berätta läget så kommer du nog få några tider! :)
Men 2012-11-06 18:04 ! Citera #
Herregud Cajo, förlåt om jag låter arg eller taskig nu men har du ingen kontroll alls över dig själv? Varför lät du ens han köra över dig? Byt för hellskotta bara trafikskolelärare eller trafikskola och säg f*n ifrån i fortsättningen! Du ska vara en säker förare och det är vanligare att eleverna känner sig redo för tidigt än som dig att dom inte känner sig redo men blir ignorerade istället.

Ville bara skriva av mig för efter läst detta så undrar man om du inte säger ifrån på andra saker, du bestämmer över dig själv!
putin 2012-11-06 23:37 ! Citera #
Kära cajo!

Nu är det mycket enklare för dig att ta körlektioner pga din handledare behöver inte ansöka om tillstånd.
Men tänk på att inga körlektioner kan ge dig din egen erfarenhet som kommer när du kör ensam.
Jag skulle rekommendera att du tar med en erfaren förare (en vän eller en släkting) varje gång du vill köra bilen.
Annars det är helt normalt att bli lite stressat första gången, tyckte sig nästan likadant efter trafikskolan )
Följ vägmarkeringar, trafikljus och all be fine ) Ta med navigatorn, den ska säga när du skall svänga samt ska meddela om hastigheten, osv. Koncentrera sig inte på hela resrutten (du blir extra stressat då) utan på små segmentet (nu måste jag köra till trafikljuset där borta)

Lycka till!
P 2015-10-04 19:35 ! Citera #
Hur gjorde du? Tog du lektioner?
Jossan88 2015-10-05 10:02 ! Citera #
Tråkigt att läsa din historia om din körutbildning, men precis som andra har skrivit så har du dig själv att skylla lite grann eftersom du tillät detta att bara fortsätta lektion efter lektion. Hade jag vart dig så hade jag bytt lärare direkt om jag kände att personkemin inte fungerade för fem öre. Det är otroligt viktigt att man känner sig trygg med sin trafiklärare! Så ta till er detta alla ni som läser detta och ska påbörja eran körutbildning, känner ni att det skiter sig mellan dig och din lärare, så våga stå upp för dig själv och säg det!!

Och nu hoppas jag att du kan köra bil på egen hand då denna tråd är 3 år gammal :)
Om inte så är det bara att sätta sig i bilen och köra iväg :)
Hallon 2015-11-17 22:16 ! Citera #
Jag ville bara påpeka att jag tror att du kör bil väldigt mycket bättre än vad du tror, trots din körskollärare. Tror du verkligen att trafikverket skulle ge dig godkänt om de inte trodde att du kunde köra säkert? :) 8-)
jojje 2015-12-07 18:36 ! Citera #
Ja Trafikverket delar ut körkort stundtals, jag var med en vän körde max 5 min 15.000 30 st 500 lappar och kortet var klart. Tragiskt att det är så kanske men det är hårda tider för alla.
Gäst 2015-12-07 21:13 ! Citera #
Menar du att förarprövaren blev ”köpt”??

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I dag 22:20
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest