Start > Körkortsforum > Teoriprovet

Teoriprovet

Martinoz 2012-09-26 21:52 ! Citera #
Hur ska man göra för att inte ska vara så stressad och nervös när man göra teoriprovet ?
Gäst 2012-09-27 10:37 ! Citera #
Martinoz
hur ska man göra för att inte ska vara så stressad och nervös när man göra teoriprovet ?


Det är nog omöjligt för många att inte bli nervösa alls inför ett prov. Men man kan minska nervositeten genom att vara väl förberedd. Boka inte teoriprovet förrän du är redo.

Se till att du verkligen kan teorin. Att bara memorera teorin för provet är fel sätt att plugga.
Lägg fram allt du ska ha med dig i förväg och se till att inte komma hungrig till provsalen.
Försök sova ordentligt natten innan. Det är ingen idé att ligga vaken och oroa sig för provet. Om du inte kan teorin kvällen innan provet så är det ändå för sent att göra något åt det, så det är lika bra att sova istället ;)
Martinoz 2012-09-27 12:47 ! Citera #
När jag gjorde teoriprovet i tisdags var jag för nervös och stressad jag fick 47 poäng och jag tro jag hade klarat det om man inte var så stressad och nervös. jag och nu har jag bokat ett nytt prov om två veckor. hur ska man göra föra att klara det ?
Gäst 2012-09-27 13:26 ! Citera #
Martinoz
när jag gjorde teoriprovet i tisdags var jag för nervös och stressad jag fick 47 poäng och jag tro jag hade klarat det om man inte var så stressad och nervös. jag och nu har jag bokat ett nytt prov om två veckor. hur ska man göra föra att klara det ?


När du gick från provet förra gången så fick du ett papper med ditt resultat. Där ser du hur många rätt och fel du hade inom de olika kategorierna. Plugga extra inom kategorin där du hade sämst resultat.
Kan tänka mig att det blir mindre nervöst andra gången, eftersom man då vet i förväg precis vad som kommer hända och om man gör provet på samma ställe andra gången så vet man hur lokalerna ser ut osv. Det spelar ingen roll för provet i sig, men för många (mig inkluderat) så kan det ge en något lugnande effekt.

Nästa gång du skriver provet så var noga med att läsa frågorna och svaren ordentligt, så du inte gör några slarvfel.
Markera och gå tillbaka istället för att fastna på eventuella kluriga frågor.
Vad som fungerar mot nervositet är individuellt, så det vet du nog bäst själv.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo