Start > Körkortsforum > Svåre att ta körkort ju äldre …

Svåre att ta körkort ju äldre man blir?

alino 2010-04-11 19:58 ! Citera #
Jag tror det är en fördel att komma till en uppkörning och vara äldre, jag tror absolut inte att de är mer kritiska då.
Cykelmamma 2016-05-07 09:15 ! Citera #
Nej, tyvärr tror jag att inspektörerna är hårdare om man är över 40. Det är nog vanligare att medelålders körkortstagare får göra om provet flera gånger. Däremot tror jag att det gick mycket snabbare för mig att lära mig att köra. Tog två lektioner som 18-åring. Fick då veta att jag var hopplös. Trettio år senare lärde jag mig att manövrera bil på bara ett par lektioner. Teorin kunde jag redan efter att ha cykelpendlat i många år. Svårigheten var snarare att hitta en körskola som tog emot äldre körelever.
Gäst 1 2016-05-07 11:51 ! Citera #
En trafikskola måste ta emot alla elever oavsett deras ålder.
Jag tog körkort när jag var 35, och min trafiklärare tyckte att jag lärde mig betydligt fortare än killar i 20 års åldern.
Så han var tacksam för att man var lite äldre, just för att man fattade vad som kunde hända.

Hade aldrig suttit bakom en ratt förut när jag började, allt som allt vart jag klar på 7 månader, då tog jag även en paus från körskolan i 2 månader för att mängdträna med min sambos pappa.

Gällande inspektörerna så struntar dom i om man är 18 eller 45 år, alla bedöms lika..
Cykelmamma 2016-05-10 14:55 ! Citera #
Det finns ingenting som säger att en trafikskola måste ta emot en elev. Det vanligaste är att om du är över ca 35, så vill skolan endast ta dig om du tar det största paketet, oavsett hur mycket du kört innan. En annan sak jag hört av flera skolor är att de tar inte emot elever över 35 på manuellt och de hänvisar till en annan skola på orten. De vill inte ens låta en försöka, i varje fall om man är kvinna. Några har en regel att man måste teckna sig för dubbelt så många lektioner som åldern. Annars får man inte skriva in sig.
Tillslut hittade jag dock en skola efter att ha ringt ca 10 stycken.
Gäst 2016-05-10 15:43 ! Citera #
Cykelmamma 2016-05-10
Det finns ingenting som säger att en trafikskola måste ta emot en elev. Det vanligaste är att om du är över ca 35, så vill skolan endast ta dig om du tar det största paketet, oavsett hur mycket du kört innan. En annan sak jag hört av flera skolor är att de tar inte emot elever över 35 på manuellt och de hänvisar till en annan skola på orten. De vill inte ens låta en försöka, i varje fall om man är kvinna. Några har en regel att man måste teckna sig för dubbelt så många lektioner som åldern. Annars får man inte skriva in sig.
Då är det ett fall för DO.
Gäst 2016-05-14 17:52 ! Citera #
Cykelmamma 2016-05-10
Är över 40 och tog en lektion för att testa då jag har haft körtkort i 25 år och nu får ta om det. Läraren sa efter lektionen att jag inte behöver fler lektioner. Det här var i Farsta. Du kan väl lista de skolor som sagt så.
Ken1 2016-05-26 18:27 ! Citera #
Traskade in på trafikskolan idag.. jag började som 19åring, men kom av mig efter bommat uppskrivningen en andra gång. (Flyttade till annan ort) sedan dess har jag inte gjort något av det. Dels mycket pga jobb etc. Och tyckt att jag inte har haft tid. Nu är jag 38..tänkte få det innan jag är 40 iaf.
Hur som, var inget snack om si och så många körlektioner eller största paketet, dvs ingen diskriminering alls för att jag är över 30, varför skulle dem göra så? Utan jag fick snarare en morot! Och enklare har det nu blivit, då man slipper hålla reda på teorilektioner, då allt inkl prov kan ske via datorn hemifrån. Det enda jag behöver göra på trafikskolan är körlektioner, teoriprov, riskettan och risktvåan (halkbana mm). samt då uppkörningen. Resten som sagt sker hemma, men man har gjivetvis möjlighet att få hjälp inne på trafikskolan. Detta passar mig som arbetar olika tider varje vecka.

Men svårare är det nog inte, körde ett test på skoj fick 14 av 16 rätt. Inte fy skam efter 20 års uppehåll ;)
sune 2016-05-27 01:10 ! Citera #
Jag tog mitt körkort när jag var gammal

aldrig försent
jo det är det kom jag på nu

jag gillar att åka buss när jag är trött 8-)
Gäst 2016-07-16 22:57 ! Citera #
Aldrig kört tidigare men så fick jag för mig att ta tag i det. 26 körlektioner i bilskola under 3 månader (kombinerat med att jag jobbar och har två småbarn). 61/65 på första teorin och klarade första uppkörningen. Blir 35 i år så det är aldrig för sent :)
Caroline 2016-08-04 23:45 ! Citera #
Första gången jag försökte var jag 17...nästan 18.
Hade 2 fel för mycket på fel ställe på teoriprovet. På den tiden kunde mer än ett svar vara rätt...men även alla alternativen kunde vara fel på en fråga.

Min körlärare sa att om jag körde upp då så hade jag klarat det...så jag blev knäckt och allt rann ut i sanden.

I år så började jag läsa teori i Mars på egen hand och började övningsköra med bilskola den 23/3 tror jag det var eller den 27e....det var en måndag. Råpluggade varje kväll här och på andra sidor.

12/6 klarade jag teoriprovet på första försöket i denna omgång och på min tredje uppkörning....10 dagar innan jag blev 42 så hade jag kortet.

Vill nog själv säga att man är mer skärpt och tar det hela på mycket mer allvar ju äldre man blir :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo