Märker att många är på gång att köra upp och är nervösa så jag tänkte berätta en historia om hur jag kuggade förra fredagen:
Innan uppkörningen tog vi det berömde uppvärmningsvarvet på en timme så nervositeten skulle släppa. Första gången utan skylten och blir så klart stoppad och polisen ber om körkortet. ”Har inget, ska på uppkörning om 20 minuter sa jag”. Fick ivf blåsa och polisen önskade lycka till.
Väl på plats så gav min trafiklärare några sista stärkande råd som att: ta dig ut från parkeringen väldigt lugnt, glöm inte uppsikten bakåt när du backar ut från parkeringen mm.
Eftersom det hällregnade så var min säkerhetskontroll vindrutetorkarna och värmereglagen. Det var lite pirrigt eftersom förarprövaren inte sa ett ord. Finns inget värre än bedömning under tystnad. Men det verkade ivf som om det blev rätt.
Sen drog vi ut (lugnt och sakta) och sen glömde jag svänga höger och fick vända på lämplig plats. Puh tänkte jag för det har jag haft problem med under lektionerna. På det igen och vi fortsatte färden. Det här går ju bra tänkte jag! Mot Flenninge (pytteort på den skånska landsbygden) och in på en grusväg. Nu skulle jag backa runt ett hörn med följande scenario: Regnig grusväg, nedförsbacke och fullt med buskar. Helt plötsligt hade jag glömt hur man backar runt ett hörn. Allt och att rätta ut bilen och titta långt fram efter ett riktmärke var helt borta och vi hamnade helt snett i buskaget tre gånger innan förarprövaren föreslog att vi skulle köra tillbaka.
Då jag uppenbarligen kuggat så kändes det helt lugnt hela vägen tillbaka till trafikverket men sen kom det jävligaste: Parkering. Missförstå mig inte, jag kan parkera. Dock var även denna kunskap som bortspolad och tillslut stod vi över två rutor efter 4 försök och där slutade vi för den här gången.
Det fanns saker jag gjorde mycket bra men parkering och backning var uppenbart det sämsta någonsin. Jag kände det själv och därför kom kuggningen inte som en överraskning direkt. Kanske därför som jag inte blev ledsen eller upprörd utan det var mer av en acceptans.
Nu vet jag ivf hur en uppkörning går till och det är väl en tröst i sig.Det kunde ju varit mycket värre som till exempel kugga på att man missat en hastighetsskylt.
Eller som killen som svimmade under teoriprovet! Nåväl, nu ska det backas och parkeras i ett par veckor! Hell yeah!