Start > Körkortsforum > Då var det klart!

Då var det klart!

Gäst 2012-09-21 12:19 ! Citera #
Klarade både teoriprovet och uppkörningen på första försoket!

Teoriprovet, 17e
Jag hade läst boken ett par gånger och gjort frågor här på sidan men jag tyckte inte att jag kunde tillräckligt. Jag ser på det som ett test prov - tänkte jag. Jag köpte en RedBull att dricka på vägen dit, hade lite problem med att hitta stället men sen så såg jag en ganska stor skyllt som visade vart man skulle :lol: Fotade mig och efter en kvart så satt jag vid en dator, helt avslappnad. Gick igenom alla frågor på 20-25 minuter och tyckte att frågorna var alltför lätta. Gick igenom frågor jag hade markerat som svåra, ändrade lite svar och så var jag klar. Godkänd, 60p - visade datorn :)

Uppkörningen, 19e
Jag hade bokat en uppvärmningslektion innan uppkörningen och jag gjorde några småfel då. Jag missade en kvinna på en övergångsställe precis efter en cirkulationsplats, då fick min lärare bromsa. Sedan körde jag 60 på en 50-väg och till slut så krockade jag nästan med en idiot som hade väjningsplikt men som inte såg mig. :x Det sistnämnda var inte mitt fel förstås.

Inspektören var 7-8 minuter sen när han till slut dök upp. Han presenterade sig och förklarade hur uppkörningen går till. Jag fick också skriva under på en lapp som han fyllde i.

Det första han ville att jag ska göra var att kontrollera halvljusen och blinkers, inget annat. Jag förväntade mig en mer ”seriös” säkerhetskontroll men så var det inte. När vi satte oss i bilen så frågade han om jag vill att han ska småprata med mig under körningen eller hålla tyst. Jag berättade för honom att jag fokuserar mig bättre när det är tyst i bilen och det respekterade han. Jag körde ut ur parkeringen och kom fram till en T-korsning med lite trafik, väntade lite så en lastbil kunde passera och så körde jag vidare utan problem. Sedan fick jag följa vägmärken till E4an och körde ett par minuter på motorvägen. Därefter fick jag köra av motorvägen och kom fram till en cirkulationsplats där jag fick vända och köra tillbaka till motrovägen. Det var lite trafik på motorvägen och det var ganska lätt att ansluta sig till trafiken. Min nervösitet var nu borta.

Sedan var det dags för körning i tätort. Jag fick köra nära en skola, i en 30-zon. Sedan körde jag till en stor bevakad korsning och därefter var det dags för mindre korsningar där högerregeln tillämpas. Inga konstigheter, några bilar hit och dit och ett par personer på övergångsställen. Jag närmade mig en korsning och skulle backa L där. Det kom en bil bakom mig och fanns en bil parkerad en halvmeter från korsningen, på vänster sida. Då tänkte jag - jag rullar förbi den parkerade bilen så att bilen bakom kan köra om mig och så backar jag sedan L. Inspektören blev jätte glad för det och sade att det var jätte bra att jag inte blockerade bilen bakom. ;)

Till slut fick jag köra igenom centrum och tillbaka till VV där jag fick parkera hur jag ville och vart jag ville. Stängde av motorn, drog i handbromsen och så frågade han om jag hade klarat teoriprovet. Efter att jag sagt ja så sade han - bra, då återstår det bara att gratulera dig, du är godkänd!
kkrs93 2013-02-24 19:09 ! Citera #
Vilken mäktig känsla! En fråga bara.. Så man kan klara uppskrivningen genom att köpa 1000 frågor här o plugga boken ett par gånger? Hur svåra är frågorna på provet gentemot här? Grattis! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo