Kan man köra miljömedvetet med automat? Min handledare kan inte det där med miljökörning. Det jag gör är att undvika att bromsa när det gäller hastighetsskyltar, utan släpper gasen innan skylten så man är nere i den hastigheten innan skylten. Fungerar givetvis inte alltid eller i alla situationer.
Fler tips?
Ett tips är att du planerar din körning så att du ”aldrig” behöver stanna!
Tack för tipset, men jag kör i storstan, kommer köra upp i sollentuna och här är det mer eller mindre omöjligt att aldrig behöva stanna . Men jag ska absolut tänka på det. Är det släppa gasen som gäller annars? Innan farthinder, rondeller, innan hastighetsbegränsningarna osv? Ibland går det inte att släppa på gasen för tidigt utan att hindra annan trafik, det är det som gör mig mest orolig över miljöbiten.
Glöm inte den bestämda accelerationen! Våga trycka till på gasen när du skall upp i hastghet, inte mer än halvgas och se till att bilen växlar upp utan att du behöver dra för länge på växlarna.
Att det är storstad betyder inte att det inte går att låta bli att stanna, det krävs lite mer planering bara. Obs! Generellt!