Start > Körkortsforum > Körkort i helhet

Körkort i helhet

Sss 2012-09-17 21:14 ! Citera #
Hej,

Jag började övningsköra för ca 3 mån sedan och har nu gjort riskettan och halkbanan. Jag har även gjort teoriprovet + uppkörningen. Min bror tog sitt körkort för ca fem år sen och då var det helt annorlunda. Dels prismässigt, och dels tidsmässigt. Halkbanan kostade 1200kr när han gjorde den, kostar 1800kr nu. En saftig prishöjning. Dessutom fanns det ingen tidsgräns på tiden efter teorin. Då fick det ta sin tid tills man klarade uppkörningen om redan hade klarat teorin. Nu har man två mån på sig OCH det finns knappt tider för uppkörningar nu så tiden på två mån hinner gå ut. Ni borde sänka priset på uppkörning och förlänga tiden från två mån till åtminstone 4 mån.
Gäst 2012-09-17 22:09 ! Citera #
Sss
Hej,

Jag började övningsköra för ca 3 mån sedan och har nu gjort riskettan och halkbanan. Jag har även gjort teoriprovet + uppkörningen. Min bror tog sitt körkort för ca fem år sen och då var det helt annorlunda. Dels prismässigt, och dels tidsmässigt. Halkbanan kostade 1200kr när han gjorde den, kostar 1800kr nu. En saftig prishöjning. Dessutom fanns det ingen tidsgräns på tiden efter teorin. Då fick det ta sin tid tills man klarade uppkörningen om redan hade klarat teorin. Nu har man två mån på sig OCH det finns knappt tider för uppkörningar nu så tiden på två mån hinner gå ut. Ni borde sänka priset på uppkörning och förlänga tiden från två mån till åtminstone 4 mån.


Priset på uppkörning och teoriprov är självbekostande, dvs det går inte att sänka priset utan att man tar pengar från någon annan för att bekosta det. Halkbanan är upp till de olika banorna att bestämma, men med tanke på den tid man avsätter, samt slitage på fordon så är det nog inte orimliga prisnivåer.

Att det är två månader man har på sig innebär att du får se till att vara redo när du gör kunskaps- och körprov, och inte låta det mogna fram för varje försök. Dessutom tvingas du fokusera på både teori och praktik, vilka hör tätt samman. Förlänger man tidsperioden kommer fler som inte är redo att chansa och ta ännu fler försök på sig vilket får till följd att det inte blir fler lediga tider.
Gäst 2012-09-18 07:26 ! Citera #
prs

Förlänger man tidsperioden kommer fler som inte är redo att chansa och ta ännu fler försök på sig vilket får till följd att det inte blir fler lediga tider.


Håller inte med dig där faktiskt. Jag tror att folk tar ännu fler försök på sig för att slippa göra om kunskapsprovet.
Gäst 2012-09-28 11:52 ! Citera #
P
prs
Sss
Hej,

Jag började övningsköra för ca 3 mån sedan och har nu gjort riskettan och halkbanan. Jag har även gjort teoriprovet + uppkörningen. Min bror tog sitt körkort för ca fem år sen och då var det helt annorlunda. Dels prismässigt, och dels tidsmässigt. Halkbanan kostade 1200kr när han gjorde den, kostar 1800kr nu. En saftig prishöjning. Dessutom fanns det ingen tidsgräns på tiden efter teorin. Då fick det ta sin tid tills man klarade uppkörningen om redan hade klarat teorin. Nu har man två mån på sig OCH det finns knappt tider för uppkörningar nu så tiden på två mån hinner gå ut. Ni borde sänka priset på uppkörning och förlänga tiden från två mån till åtminstone 4 mån.


Priset på uppkörning och teoriprov är självbekostande, dvs det går inte att sänka priset utan att man tar pengar från någon annan för att bekosta det. Halkbanan är upp till de olika banorna att bestämma, men med tanke på den tid man avsätter, samt slitage på fordon så är det nog inte orimliga prisnivåer.

Att det är två månader man har på sig innebär att du får se till att vara redo när du gör kunskaps- och körprov, och inte låta det mogna fram för varje försök. Dessutom tvingas du fokusera på både teori och praktik, vilka hör tätt samman. Förlänger man tidsperioden kommer fler som inte är redo att chansa och ta ännu fler försök på sig vilket får till följd att det inte blir fler lediga tider.


Men man lär sig väl teorin för livet inte för provet? Skulle kunskaperna bli för gamla efter två månader så är det många som är ute i trafiken som inte är uppdaterade i så fall. Om 2-månaders regeln ska vara kvar så borde uppkörningstillfällena åtminstone bli fler....
Gäst 2012-09-28 12:45 ! Citera #
Gäst

Men man lär sig väl teorin för livet inte för provet? Skulle kunskaperna bli för gamla efter två månader så är det många som är ute i trafiken som inte är uppdaterade i så fall. Om 2-månaders regeln ska vara kvar så borde uppkörningstillfällena åtminstone bli fler....


Fast nu jämför du äpplen med päron. Tidsgränsen finns där för att uppmuntra att man lär sig teorin parallellt med den praktiska tillämpningen. Det gör också att man tvingar folk att vara ordentligt förberedda till kunskaps- och körprovet, och inte chansar att man kanske precis klarar sig.
Gäst 2012-09-28 14:01 ! Citera #
prs
Gäst

Men man lär sig väl teorin för livet inte för provet? Skulle kunskaperna bli för gamla efter två månader så är det många som är ute i trafiken som inte är uppdaterade i så fall. Om 2-månaders regeln ska vara kvar så borde uppkörningstillfällena åtminstone bli fler....


Fast nu jämför du äpplen med päron. Tidsgränsen finns där för att uppmuntra att man lär sig teorin parallellt med den praktiska tillämpningen. Det gör också att man tvingar folk att vara ordentligt förberedda till kunskaps- och körprovet, och inte chansar att man kanske precis klarar sig.


Jag kan förstå din poäng!

Jag kan ju bara utgå från mig själv, men jag upplever att jag skulle haft det mycket svårare i trafiken om jag inte läst teorin ordentligt medan jag övningskör. Kan man inte reglerna när man är ute och kör så kan det bli mycket farligt. Där finns en motivation att lära sig teorin, samtidigt som man tränar praktiskt. Fast, det finns i och för sig delar i teorin som inte har en direkt koppling till den praktiska övningskörningen (tillåten tyngd på släpkärror, när bilen ska besiktigas, osv) som vissa kanske skulle vänta med att plugga in i fall det praktiska och det teoretiska provet inte behövde göras så tätt ihop. Men, tiden man har på sig skulle trots det kunna vara något längre, kanske 4 månader som någon föreslog tidigare i den här tråden!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo