Start > Körkortsforum > Tips inför teoriprov

Tips inför teoriprov

Gäst 2012-09-17 16:29 ! Citera #
Jag skrev mitt teoriprov denna förmiddag och det gick faktiskt väldigt bra! Inför provet läste jag teoriböckerna samt använde mig av STR, Körkortonline samt delvis av Bonniers Trafikskola. Det sistnämnda gav mig inte särskilt mycket inför teoriprovet måste jag säga...

STR och Körkortonline kan jag varmt rekommendera! Även om frågorna inte var identiskt formulerade så påminner en del om varandra, särskilt de som finns på den här sidan. Däremot så är det ju viktigt att man förstår sammanhanget och vad de faktiskt är ute efter i sina frågor. Jag fick några enstaka frågor vilka kändes som att de var kopierade från dessa två men majoriteten av frågorna krävde en del tanke.

Här kommer några tips jag använde mig av:

- Läs både frågeställningen och svarsalternativen ordentligt! Ibland är det så himla enkelt att missa något enstaka ord (oftast det ordet som är avgörande också...).

- Då du tagit ut det korrekta svaret, eller om du är osäker på huruvida det faktiskt är korrekt svar, så titta på de övriga svarsalternativen och kontra dessa med vad de frågar efter. I många fall får man använda sig utav uteslutningsmetoden eftersom tre av fyra svar är helt enkelt inte logiska eller rimliga.

- Titta ORDENTLIGT på de bilder som presenteras. Försök få fram ledtrådar över t.ex. vilken väg det rör sig om, är det väjningsplikt eller högerregel som gäller?

Lycka till! :)
Privatist 2012-09-18 18:07 ! Citera #
Tack för tips!!
fy det är så svårt inför teoriprov att veta vilket pluggsätt som är det bästa! Jag är HELT säker på att man inte kan klara sig utan att ha läst boken men sen vill man ju GÄRNA veta vilka testrprover som kan påminna mest om det riktiga!!

grattis förresten! när ska du köra??!
Guest 2012-09-19 14:58 ! Citera #
Privatist
tack för tips!!
fy det är så svårt inför teoriprov att veta vilket pluggsätt som är det bästa! Jag är HELT säker på att man inte kan klara sig utan att ha läst boken men sen vill man ju GÄRNA veta vilka testrprover som kan påminna mest om det riktiga!!

grattis förresten! när ska du köra??!


Det tyckte jag också var svårt men det var bra att kunna kombinera teoriboken med både Körkortonline och STR! Då får man mesta möjliga bredd, tycker jag. Egentligen tänkte jag inte göra STR men de på bilskolan sade att de helst ser att man gör färdiga samtliga faser innan teorirprovet så jag gjorde dem också. Fast, mest fokus lade jag på Körkortonline samt teoriboken!

Några frågor jag fick på teoriprovet gick ut på uteslutningsmetoden. Men, då gäller det ju också att man kan utesluta de övriga svarsalternativen genom vad man vet. En fråga rörde varför man placerar barnstolar på ett speciellt vis i bilen. Svarsalternativen var att barnet inte blir åksjuk, barnet får bättre kontakt med övriga medpassagerare, barnet mår bättre av att åka åt det hållet eller att huvudet och nacken skyddas bäst så vid en kollision. T.ex. där får man ju använda sig av uteslutningsmetoden :)

Jag körde samma dag efter teoriprovet! När ska du köra?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor