Start > Körkortsforum > Nervös inför uppkörning

Nervös inför uppkörning

Jawohl 2012-09-16 01:07 ! Citera #
Antar att de flesta är (väldigt) nervösa över sin uppkörning. Jag har min till veckan och ”ryktet” säger att en av inspektörerna underkänner i princip alla. Kan det verkligen vara så eller är det bara en skröna från de som inte klarat sin uppkörning? Jag är mer eller mindre livrädd nu över att jag ska få denna inspektör :|
Undrar 2012-09-16 12:00 ! Citera #
Jag är också nervös, så du behöver inte känna dig ensam :lol: Jag ska köra upp privat om en månad i en kommun jag knappt vart i tidigare. :o :? Nu har jag kört där 2 grr. Det är mycket rondeller, mycket bilar, folk, cyklister, vägmärken osv. Sollentuna har även tvåfiliga SMÅ och rektangulära rondeller med en fil som bara tar dig till vänster och bilar som står parkerade på höger sida, man har ungefär en billängd innan rondellen att byta körfält. Jobbigt! jag är mer eller mindre inställd på att misslyckas trots att jag övningskört kör i över ett år nu, 15 lektioner med körskolan och resten privat. Ja ja, vi får se hur det går ! bara att göra sitt bästa och köra som vanligt! Kämpa på
Jawohl 2012-09-16 13:05 ! Citera #
Ja, man kan ju inte göra mer än sitt bästa! Huvudsaken är att man verkar fokuserad och säkerhetsmedveten, det vill säga tänker först innan man handlar. Förhoppningsvis så kommer denna nervositet att vända sig till något positivt då man väl sätter sig i bilen med trafikinspektören och gör så att man blir fokuserad till 100%. Jag är även som dig mer eller mindre inställd på att misslyckas samtidigt som jag hoppas att det går vägen!
Sss 2012-09-17 20:48 ! Citera #
Jag hade uppkörning i sollentuna för ett par veckor sen och det var min första uppkörning. Jag har kört privat med en som jobbar som trafikskolelärare. Jag gjorde allting rätt men nervositeten tog över ibland. Han som jag körde med var tydligen den som var ”känd” för att kugga flest. Han klagade i princip på allt trots att jag hade koll.

1. Jag fick köra på en rätt smal väg med vägarbete, på höger sida fanns det en stor varningstriangel som jag körde runt (körde in på mötande fordons fil lite halvt) men han ingrep och körde ännu längre ut till vänster och tyckte inte att jag hade tillräckligt stor marginal ifrån triangel trots att jag sa att jag såg den och visste vilket avstånd jag hade. Han menade att jag borde köra ännu längre ut för att det inte kom några mötande bilar. Det här var i början på uppkörningen och får man höra att man inte är uppmärksam precis när man har börjat tar det ganska hårt på en.

2. Vi körde i ett villaområde och då körde jag på ettans växel, ibland tvåan, och ville alltså inte köra för snabbt för min uppkörning var kl 8 på morgonen en vardag och det kan finnas människor som springer ut hur som helst. Han bad mig stanna åt sidan för att en bil bakom mig verkade vara irriterad och borde få passera och han ville inte göra henne mer irriterad...

3. Körning i rondell: Jag motorbromsade in på tvåan och stod stilla på ettans växel och ville inte riskera att köra in i rondellen förrän vänster sida såg bra ut men han stressade mig hela tiden och jämförde mig mycket med andra bilar på filen bredvid mig för att de körde in mycket snabbare - medan vi körde. Och sa hela tiden jo men nu hinner du, eller nu hinner du. Trots att det hela tiden var en bil som kom från vänster sida och var alldeles för nära mig.

Efter att ha fått göra allt det här så åkte vi in och jag fick backa runt hörn och därefter parkera. Körde inte ens på motorväg för att jag redan hade kuggat.

Alltså. Viktigt att tänka på är att inte låta den första tillsägelsen ta över resten av körningen. Det är väldigt lätt att man är negativ resten av uppkörningen och hela tiden tänker att man är dålig. Då skiter sig allt och självförtroendet är borta.
Uppkörningen jag hade med honom påverkade mig som fan. Jag var arg och frustrerad och kände mig allmänt sämst. Han sa att jag körde för långsamt in i rondellen trots att det är vad man ska göra. Han klagade på triangeln.

Jag körde inte på tre veckor men nu har jag tagit tag i det igen och ska försöka. Hoppas det går bra för dig!
Gäst 2012-09-17 21:02 ! Citera #
Ja, uppkörningen lär förvandlas till nervkrig ...Stress, rädsla, självkritik...elev vill bli bilförare med körkort och hamnar i känsliga inre dialoger som ständer av körkunskaper och färdigheter....Jag kände likadan på en testlektion - blockerades total...

Men det är precis samma slutsats jag dragit - det är bara köra, köra, öva, öva och till slut man är där - med körkort och KUNSKAPER OCH FÄRDIGHETER som gör en till bra förare, inte bara förare...

Tackar extra för en utförligt, lärorikt inlägg!
Gäst 2012-09-18 21:08 ! Citera #
Sss
Jag hade uppkörning i sollentuna för ett par veckor sen och det var min första uppkörning. Jag har kört privat med en som jobbar som trafikskolelärare. Jag gjorde allting rätt men nervositeten tog över ibland. Han som jag körde med var tydligen den som var ”känd” för att kugga flest. Han klagade i princip på allt trots att jag hade koll.

1. Jag fick köra på en rätt smal väg med vägarbete, på höger sida fanns det en stor varningstriangel som jag körde runt (körde in på mötande fordons fil lite halvt) men han ingrep och körde ännu längre ut till vänster och tyckte inte att jag hade tillräckligt stor marginal ifrån triangel trots att jag sa att jag såg den och visste vilket avstånd jag hade. Han menade att jag borde köra ännu längre ut för att det inte kom några mötande bilar. Det här var i början på uppkörningen och får man höra att man inte är uppmärksam precis när man har börjat tar det ganska hårt på en.

2. Vi körde i ett villaområde och då körde jag på ettans växel, ibland tvåan, och ville alltså inte köra för snabbt för min uppkörning var kl 8 på morgonen en vardag och det kan finnas människor som springer ut hur som helst. Han bad mig stanna åt sidan för att en bil bakom mig verkade vara irriterad och borde få passera och han ville inte göra henne mer irriterad...

3. Körning i rondell: Jag motorbromsade in på tvåan och stod stilla på ettans växel och ville inte riskera att köra in i rondellen förrän vänster sida såg bra ut men han stressade mig hela tiden och jämförde mig mycket med andra bilar på filen bredvid mig för att de körde in mycket snabbare - medan vi körde. Och sa hela tiden jo men nu hinner du, eller nu hinner du. Trots att det hela tiden var en bil som kom från vänster sida och var alldeles för nära mig.

Efter att ha fått göra allt det här så åkte vi in och jag fick backa runt hörn och därefter parkera. Körde inte ens på motorväg för att jag redan hade kuggat.

Alltså. Viktigt att tänka på är att inte låta den första tillsägelsen ta över resten av körningen. Det är väldigt lätt att man är negativ resten av uppkörningen och hela tiden tänker att man är dålig. Då skiter sig allt och självförtroendet är borta.
Uppkörningen jag hade med honom påverkade mig som fan. Jag var arg och frustrerad och kände mig allmänt sämst. Han sa att jag körde för långsamt in i rondellen trots att det är vad man ska göra. Han klagade på triangeln.

Jag körde inte på tre veckor men nu har jag tagit tag i det igen och ska försöka. Hoppas det går bra för dig!

Åh vilken mardröm - jag kör upp där på fredag och har inte varit i Sollentuna särskilt mycket. Minns du vilket område du körde till? Så kan jag vara lite förberedd.. De där rondellerna driver mig till vansinne alltså :-(

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I dag 22:40
6
I dag 22:34
11
I dag 17:36
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor