Enkelriktad gata, vilken sida?
Körde upp idag och det kändes bra. När vi var klara så sa dock min uppkörningskontrollant ”tyvärr gjorde du ett stort misstag” - vilket gjorde att jag kuggade.
Misstaget var att jag höll körde på höger sida på en enkelriktad gata, vi skulle svänga till höger längre fram. Nu undrar jag bara varför man måste hålla till vänster på en enkelriktad gata även om man ska till höger längre fram?
Kan bara tänka mig att det beror på att bilarna på en enkelriktad gata står parkerade på höger sida (om det inte förekommer järnvägs- eller spårvagnsspår på höger sida det vill säga). Principen är väl då att man ska befinna sig på vänster sida av körfältet på en enkelriktad gata.
Jag har för mig att du ska hålla dig i mitten av vägen på en enkelriktad gata, det finns ju bilar parkerade på båda sidor så då håller du dig som längst ifrån dem. Men vid korsningen ska du ha valt sida beroende på vart du ska svänga (ska du rakt fram är du kvar i mitten)
Lustigt att uppkörningskontrollanten sa så. Om man läser runt här på körkortonline under fliken Körkortsfrågor/teoriprov så kan man läsa följande:
I samband med sväng på enkelriktad väg:
På enkelriktade gator behöver du inte ta hänsyn till mötande trafik. Därför ska du placera dig på detta sätt:
Vänstersväng: Så nära vänsterkanten på körbanan som möjligt.
Högersväng: Så nära högerkanten på körbanan som möjligt.
Grundregeln är att dock att du ska ligga i mitten av ditt körfält. Det finns dock situationer där andra placeringar är lämpligare, vilket i ditt fall var enkelriktad väg.
Jag skulle som rcman har tolkat det att du hela vägen skulle placerat dig i mitten men vid korsningen ska du placera dig efter ditt vidare färd. .
Hur går med uppkörningen i Borlänge? Är svårt med vägar?
Senaste foruminläggen
Rubrik