Fråga om olovlig körning
Hej, jag var med en kompis för några veckor sedan som (utan körkort) tog sina
föräldrars bil utan att fråga körde den och jag försökte stoppa han men blev tillslut övertalad
så jag följde med han och så pajade han växellådan så bilen blev stillastående och efter ett tag
kom polisen men dem kunde inte bevisa att han kört bilen men att vi tog den utan att fråga om lov.
JAg satt brevi och undrar vad jag kommer få för straff? (rörde inte ratten)
tacksam för svar
Jag tror inte att du kan få något straff då du gjorde vad du kunde för att stoppa honom. Egentligen borde du hoppat ur bilen för din egen säkerhets skull.
Det var väl inte ditt ansvar för det var inte din bil. Det var ju hans föräldrar som äger bilen som har ansvar över den.
Du skulle i detta läge kunna dömas för ”TILLÅTANDE TILL OLOVLIG KÖRNING” vilket även kan påverka ditt körkort så att du blir av med det.
Kriteriet för att du skall kunna dömas för detta brott är dock att du kände till att personen i fråga inte hade körkort men ändå tillät körningen (räcker inte med att först ha sagt ifrån men sedan ändå åkt med).
Du skulle först och främst aldrig satt dig i bilen med en förare utan körkort!
Blev nu inte din kompis dömd för den ”olovliga körningen” kan du dock inte heller dömas för ”tillåtandet”, så att detta läget kan du nog andas ut och se det som att du fått lära dig en läxa utan att behöva ha betalt så mycket för den.
Så lär av läxan även om den inte var dyrköpt!
Polisen hade väl inga bevis på att den körkortslöse hade kört bilen, utan den kunde lika gärna ha körts av dig med körkort. Det krävs ju att polisen noterat vem som körde om någon ska kunna straffas för olovlig körning.
Det är dock straffbart att ”låna” bilen utan tillstånd från den körkortslöses föräldrar, om nu någon av dem är innehavare av bilen, för det är faktiskt egenmäktigt förfarande alternativt tillgrepp av fortskaffningsmedel, som kan ge penningböter.
Senaste foruminläggen
Rubrik