Start > Körkortsforum > Inte hoppa över växlar på uppk…

Inte hoppa över växlar på uppkörning?

Gäst 2012-09-13 20:42 ! Citera #
Ska köra upp i nästa vecka och har precis fått ändra körskolelärare som följer med och denne lärare kör egen bil, en Audi. Körde med honom igår och jag är van vid att köra en Volvo C30 som är väldigt lättkörd och inga problem att hoppa över växlar.

Nu fick jag flera motorstopp samt att det inte gick att hoppa över växlar, typ 2-4 och läraren sa att jag skulle skippa det helt. Ta en växel i taget. Blir genast mer stressad....

Men jag har ju lärt mig att det är en del av Eco driving - att hoppa över växlar. Kan man inte bli kuggad för det på uppkörningen?
Gäst 2012-09-13 21:08 ! Citera #
Vad innebär en Audi? Audi A1, A3, A4, A6, bensinare, diesel?

Jag skulle påstå att de absolut flesta nya bilar är ”lätta att köra”. Jag själv körde ofta en Audi A4 2.0 TDI på körskola, och den var väldigt lättkörd och med den gick det utmärkt att växla 2-4, 3-5 osv. Nu har jag en Golf 2.0 TDI (nästan exakt likadan motor) och den är som skapad för eco-driving.

Glöm bara inte bort att fokus du ska ha är att köra bilen, dvs anpassa dig till rådande omständigheter. Säkerhet kommer alltid före eco-driving.
Gäst 2012-09-13 21:27 ! Citera #
Det är en bra fråga. Ingen aning om vilken modell utan det var en ganska liten vit Audi. :-) Jag och bilmodeller alltså.

Det borde ju vara så att om min körskolelärare säger att jag INTE ska hoppa över växlar så borde jag inte kunna kuggas pga det. Men det känns ändå märkligt att inte skippa några växlar.
inspektörn 2012-09-13 22:21 ! Citera #
Trasan!
Du kan bli kuggad för allt och du kan bli godkänd för allt, det handlar om en helhet! Ibland kan dålig växlingsteknik vara droppen som får bägaren att rinna över.
Fokusera på att köra bilen, inte på vilka fel du ev. kommer att göra, för du kommer att göra en del fel!
När det gäller att hoppa i växlarna så gör de flesta det felet att dom inte har accelererat tillräckligt mycket utan lägger i för hög växel i för låg fart. Det spelar faktiskt inte någon roll vilken bil du kör, accelererar du inte funkar det inte att hoppa i växlarna. Det är först när du nått din sluthastighet, exvis 70 km/h, som du skall hoppa i växlarna, inte på vägen dit! 1:an två billängder med lite stuns i gaspådraget, 2:an upp till 3000 rpm bestämd acceleration, nu är du uppe i ca 50 km/h, därefter 3:an upp till 3000 rpm och nu ligger du ungefär i 70 km/h och nu, men inte förrän nu, hoppar du i växlarna och lägger in 5:an för att sedan surfa på den uppnådda hastigheten!
Där har du grundprincipen!
Gäst 2012-09-14 12:07 ! Citera #
inspektörn
Trasan!
Du kan bli kuggad för allt och du kan bli godkänd för allt, det handlar om en helhet! Ibland kan dålig växlingsteknik vara droppen som får bägaren att rinna över.
Fokusera på att köra bilen, inte på vilka fel du ev. kommer att göra, för du kommer att göra en del fel!
När det gäller att hoppa i växlarna så gör de flesta det felet att dom inte har accelererat tillräckligt mycket utan lägger i för hög växel i för låg fart. Det spelar faktiskt inte någon roll vilken bil du kör, accelererar du inte funkar det inte att hoppa i växlarna. Det är först när du nått din sluthastighet, exvis 70 km/h, som du skall hoppa i växlarna, inte på vägen dit! 1:an två billängder med lite stuns i gaspådraget, 2:an upp till 3000 rpm bestämd acceleration, nu är du uppe i ca 50 km/h, därefter 3:an upp till 3000 rpm och nu ligger du ungefär i 70 km/h och nu, men inte förrän nu, hoppar du i växlarna och lägger in 5:an för att sedan surfa på den uppnådda hastigheten!
Där har du grundprincipen!

Inspektörn - tack för bra och utförligt svar! Ska tänka på det nästa gång jag kör och se om det blir bättre. Det känns väldigt troligt att jag inte accelererade tillräckligt och att det då inte funkar att byta eller hoppa växlar. Lite märkligt dock att min lärare inte sa något. Återkommer! :)
Gäst 2012-09-23 20:44 ! Citera #
Måste ju även återkomma nu när uppkörningen är avklarad och jag är klar med körkortet. Jag hoppade inte över några växlar och körde väl ibland lite för länge på 1an men det gick bra ändå. :-)
inspektörn 2012-09-23 22:22 ! Citera #
Grattis!
Frågan 2017-05-15 19:37 ! Citera #
Om man har b kort med villkor atomat å vill ändra de räcker de med en ny uppkörning å bara visa att man kan växla som ja har förstår de men frågan är om man måste kunna eko då eller räcker de att man kan växla 1.2,3,4,5,,6????????????
Gäst 1 2017-05-15 22:12 ! Citera #
Frågan 2017-05-15
Om man har b kort med villkor atomat å vill ändra de räcker de med en ny uppkörning å bara visa att man kan växla som ja har förstår de men frågan är om man måste kunna eko då eller räcker de att man kan växla 1.2,3,4,5,,6????????????
Du måste kunna allt som har med växling och göra, och där ingår allra högsta grad Ecodriving eftersom man hoppar mellan växlarna :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 03:29
7
I dag 03:15
2
I dag 00:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov