Start > Körkortsforum > Hastighet

Hastighet

carson 2012-09-12 14:46 ! Citera #
Hej! har en fråga om hastigheten när man ex. ska ut från rondell eller korsning. När man ex. åker ut från en rondell ser jag en hastighetsskylt på ex.70km/h 30 meter efter rondellen. ska ja då gasa upp till 70 så att jag håller 70 då skylten börjar eller ska jag när jag passerat skylten börja gasa upp till 70 och därför hålla en lägre fart innan(ex.50 då)?
Gäst 2012-09-12 20:26 ! Citera #
70km/h EFTER skylten, inte innan :)

EDIT: om det inte varit så att det varit 70km/h innan för dig, då har du ”rätt” att köra i 70km/h
Men du kör väl inte 70km/h i cirkplats/korsn? :o
elisa 2012-09-13 09:41 ! Citera #
Kul att den frågan kom för jag funderade också på det.. fast jag undrade mest om man kör på en annan version .. Om man kör på en 70 väg så kommer små cirkulationsplatser i samband med en motortrafikled .. det är 70 rakt fram o 110 om du kör in på motortrafikleden.. Vad är lämplig hastighet genom tex på en uppkörning .. Jag kuggade för att jag körde för fort hela uppkörningen..Jag förstår självklart att jag blev kuggad för det:):( .. Samma sak en 50 väg i småstad en rätt stor rondell vad är lämplig hastighet igenom?..

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov