Start > Körkortsforum > Tips för att slappna av inför …

Tips för att slappna av inför uppkörningen?

Gäst 2012-09-11 13:49 ! Citera #
Hej alla!
Om drygt 1,5 vecka är det dags för mig att köra upp efter 49 timmar bakom ratten.
Jag har inte känt av någon nervositet alls förutom under dagens körlektion.
Min körlärare gick igenom förarprovsprotokollet innan vi startade och efter det gick det bara utför med körningen.

Mitt vänstra ben började hoppa upp och ner och hela kroppen spände sig vilket medförde att jag gjorde en hel del korkade grejer ute i trafiken bla svettiga körfältsbyten i cirkulationer, glömde plötsligt bort hur jag använder vindrutetorkarna, hur jag parkerar och backar. Hela timmen med nerverna utanpå kroppen vilket resulterade i kattskit av alltihop. Trodde läraren skulle kölhala mig tillslut!

Vad som skulle bli en helt vanlig körlektion blev helt katastrofal utan att jag egentligen vet varför!
Jag vet ju att många kuggar första gången och jag försöker ställa mig in på att det är bättre att lägga prestigen på hyllan och ta det lugnt än dö av nervositet och göra korkade grejer.

Tips någon för hur jag ska slappna av och skita i det faktum att det snart är uppkörning så att jag kan köra normalt igen??
Du vet 2012-09-11 16:02 ! Citera #
Det är från person till person..men en grej som lugnar ner mig när jag kör är att jag mumlar allt jag ser i trafiken och inte bryr mig så mycket vem som sitter bredvid. Då när jag mumlar eller pratar med mig själv är jag fortfarande medveten om vad som finns där ute och kan planera min körning när jag får direktiv från handleraren/ den du kör med i trafikskolan.

Andas och det kommer säkert gå bra...Lycka till
Gäst 2012-09-11 19:45 ! Citera #
49 timmar bakom ratten säger du ...Just därför växer nervositeten, då man får inte alla nyförvärvade kunskaper och färdigheter till automatismnivån....

Vad kan göras då? Tänk att varje körtillfälle är till för att automatisera din reaktion på olika traffiksituationer ....
Samt repetera just parkering och backning, så du bygger egen ”regelsystem” hur just du gör dessa moment. Sentimeter och rattvridningar som hjälper just dig att göra manövreringen bättre.

Bra att du listade ut att nervösiteten inte hjälper alls utom blockerar dina normala rörelser och tankar.
Andas och tänk först - och sen handla i enlighet med ditt system.
Gäst 2012-09-11 23:22 ! Citera #
Zimmergren
Hej alla!
Om drygt 1,5 vecka är det dags för mig att köra upp efter 49 timmar bakom ratten.
Jag har inte känt av någon nervositet alls förutom under dagens körlektion.
Min körlärare gick igenom förarprovsprotokollet innan vi startade och efter det gick det bara utför med körningen.

Mitt vänstra ben började hoppa upp och ner och hela kroppen spände sig vilket medförde att jag gjorde en hel del korkade grejer ute i trafiken bla svettiga körfältsbyten i cirkulationer, glömde plötsligt bort hur jag använder vindrutetorkarna, hur jag parkerar och backar. Hela timmen med nerverna utanpå kroppen vilket resulterade i kattskit av alltihop. Trodde läraren skulle kölhala mig tillslut!

Vad som skulle bli en helt vanlig körlektion blev helt katastrofal utan att jag egentligen vet varför!
Jag vet ju att många kuggar första gången och jag försöker ställa mig in på att det är bättre att lägga prestigen på hyllan och ta det lugnt än dö av nervositet och göra korkade grejer.

Tips någon för hur jag ska slappna av och skita i det faktum att det snart är uppkörning så att jag kan köra normalt igen??



Låter svettigt!
Men kanske var det uppkörningsnervositeten som kom fel dag? :)
Vilket betyder att du inte alls kommer att vara nervös på uppkörningen, den inställningen tycker jag att du ska försöka ha!

Lycka till så oerhört mycket och tänk inte så mycket på att det är uppkörning! Kör bilen bara! :) (trafiksäkert såklart)
Marita 2012-09-13 12:11 ! Citera #
Jag var skitnervös innan. Och som person i alla situationer så blir jag skitstressad så fort det förväntas något av mig så jag var livrädd för uppkörningen. Har gjort 3 ”låtsas uppkörningar” på bilskolan för att förbereda men har tok kuggat varje gång, just pga stressen, gör massa klantiga fel, lägger i fel växel, missar skyltar etc.
Men kan meddela att det faktiskt ÄR som alla säger, när man väl sätter sig i bilen på uppkörningen så är man alltför fokuserad på körningen för att hinna med nervositeten. Men halvtimmen i väntrummet precis innan var inte rolig.. fifan.
Gäst 2012-09-13 17:54 ! Citera #
Tre tusen hurra!!!!!!!!!!!

Nu börjar LIVET!!!

Gratulationer!
Gäst 2012-09-14 14:38 ! Citera #
En lite uppdatering:

Nu har jag precis slutfört en körlektion (senaste var den katastrofala gången) och allt gick mycket mycket bättre. Kan ju vara så att uppkörningsnerverna kom för tidigt. Det jag behöver tänka på är det ”gula fältet” på provet dvs. att förbättra avsökningsrutinerna, förutse händelseförlopp, säkerhetsmarginaler (parkerade bilar mm). Anpassa körningen ex. hastighet och placering i samspel med mina medtrafikanter.

Ska köra 6 lektioner nästa vecka så det kommer gå strålande!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 09:47
4
I går 19:43
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo