Start > Körkortsforum > Filbyte

Filbyte

Annie 2017-05-30 10:17 ! Citera #
Jag håller på att ta körkort just nu...
jag misstänker att i ditt fall skulle du läst skyltarna bättre och vetat att efter bron kommer den väg du ska köra av på. Därför skulle du valt att köra in i högerfilen redan innan bron och legat där,
Jag har själv jobbigt att läsa av skyltar speciellt om det är mycket att koncentrera sig på och gjort misstaget att köra om ”försent” så jag missat min avfart. Det har lärt mig att va mer uppmärksam att kolla väsentliga skyltar som jag behöver när jag ska köra mot en destination..
. 2018-03-20 17:50 ! Citera #
Jag kuggade på filbyte då jag var på motorvägen och det var mycket trafik. Hittade inte den perfekta luckan men jag gav blinkers ändå.. inspektören tyvkte det var fel av mig eftersom jag skrämmer bilarna bakom mog på det sättet. Jag hade inte så lång sträcka på mig att hitta en annan lucka att ta för att svänga sedan till vänster efter trafiksignalen. Jag tycker att han har rätt och undrar hur jag borde ha gjort då istället om jag inte hittar en lucka. Om jag körde rakt och vände någonstans framme vad jag minns var att jag inte kunde göra så eftersom det var en rak motorväg.
Gäst 2018-03-20 20:30 ! Citera #
. 2018-03-20
Jag kuggade på filbyte då jag var på motorvägen och det var mycket trafik. Hittade inte den perfekta luckan men jag gav blinkers ändå.. inspektören tyvkte det var fel av mig eftersom jag skrämmer bilarna bakom mog på det sättet. Jag hade inte så lång sträcka på mig att hitta en annan lucka att ta för att svänga sedan till vänster efter trafiksignalen. Jag tycker att han har rätt och undrar hur jag borde ha gjort då istället om jag inte hittar en lucka. Om jag körde rakt och vände någonstans framme vad jag minns var att jag inte kunde göra så eftersom det var en rak motorväg.
Hej,
Om du inte kan byta fil riskfritt så skulle du som du sa stannat kvar och fortsatt tills det fanns möjlighet att vända.
Säkerhet går före ALLT i trafiken.
Det är det mest grundläggande!
Det måste du komma ihåg.
En sak jag dock tänker ang din situation du beskriver är att inspektören har alltid skyldighet att ge instruktioner i god tid för att aspiranten ska ha möjlighet att kunna planera sin körning.
Personen ska anpassa ”i god tid” efter den aktuella trafiksituationen.
Dom måste ge en genomförbar uppgift där och då.
Med det sagt så kan inte inspektören givit dej en omöjlig uppgift och personen måste uppfattat att det var för tät trafik som du anger här och isf avbrutit den uppgiften och kommit med en ny.
Är du säker på att du inte hade möjlighet att byta fil mycket tidigare innan du närmade dej vänstersvängen du skulle göra?
För det är det mest logiska svaret jag kommer på till att du kuggade på detta och vad du borde ha gjort.
Det får aldrig bli trafikfarligt och man får aldrig bryta mot några trafikregler som är olagligt.
Det kan även innebära att man genom sin körning i en situation tvingar annan bilist att impulsivt köra olagligt och kan framkalla en farlig situation eller olycka tex på en påfart till 110 motorväg och obefogat inte komma upp i lämplig fart och hindra trafiken bakom att också göra det och möjligtvis då måste köra om på höger sida.
= farligt.
Där är det du som åker dit på det och inte den andra bilisten som bryter mot den trafikregeln och kanske orsakar en olycka.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor