Hej Inspektören
Jag har läst de övriga svaren i denna tråd men känner fortfarande en liten oro. Jag kuggade nu i veckan på just filbyte, den inspektören som satt med mig, tyckte jag trängde mig in i en väldigt liten lucka och hade små säkerhetsmarginaler. Han ville att jag skulle ha bättre planering....
jag förstår vad han menade efter han förklarade men, en sak glömde jag fråga som verkligen fastnat i huvudet på mig...
Efter ha kört över en bro och hastigheten ökade sedan ifrån 70 till 90 så ligger jag i vänster fil. Till höger är det en uppfarts fil som sedan blir en höger fil. Längre fram så delas dessa två filer till två olika destinationer. Det är tät trafik och inspektören vill att jag skall åka till destinationen som ligger i högerfil. Jag tittar i mina speglar, samt döda vinkeln, ser att det är tät trafik i höger fält, jag håller runt 85-89 och jag har även bilar bakom mig.
Jag bedömer att om jag gasar lite så kan jag komma in i en lucka efter att bilen bredvid mig försvinner om jag lättar lite på gasen. Kolla igen så de är grönt, sen slår jag på blinkers och utför filbytet snabbt och utan att tappa fart. Detta var fel, då jag tydligen missbedömt hur nära bilen bakom i filen jag bytte till var, han fick då släppa gasen en aning och då hade jag ju stört honom i form av hindrat honom.
Min fråga är då, hur skulle jag gjort annorlunda?? Trafiken bakom var ju tät och sträckan för bytet hade tagit slut innan den ström av bilar försvann. Redan direkt när den andra filen blev ok att byta till, enligt vägmarkeringarna så var de tät trafik. Hur kan jag planera bättre i detta läge?
Skulle jag struntat i att byta fil och åkt de andra hållet för att vända eller hitta en annan väg? Hade ni som inspektörer kuggat mig för det eller hade det varit ok under rådande omständigheter?
Av att döma av dina svar ovan, så ska man inte som jag kallar det ’’tigg blinka’’ om att få en lucka innan byte, såvida det inte är kö som du skrev, men är det 100% säkert att det är en regel som är ok att använda som alla inspektörer vet om, så man ej blir kuggad för man gör det.
Mvh