Start > Körkortsforum > Filbyte

Filbyte

Gäst 2012-09-03 21:21 ! Citera #
Har panik när jag ska byta fil. Några råd att ge?
Gäst 2012-09-07 21:31 ! Citera #
Kolla i backspegeln, kolla döda vinkeln och blinka sedan. Sväng om det går. :)
JH87 2012-09-11 16:37 ! Citera #
När jag började träna filbyten hade jag också jätteproblem. Trodde hela tiden att jag var tvungen att hitta en lucka om det var mycket trafik och att alla andra runt omkring skulle köra på mig. Min lärare gav mig ett råd som hjälpte mig och såhär i efterhand kan jag tycka att jag själv var superlöjlig, det är ju jättelätt att byta fil: ”blinka när du vill, så länge du inte skrämmer någon” (eller kör över heldraget eller liknande)

Håll koll på trafiken bakåt och blinka när du vet att ingen är precis snett bakom dig (i den filen du vill byta till) så de inte blir rädda och tror att du ska byta fil när de håller på med omkörning. Avvakta och kolla av trafiken igen och kolla döda vinkeln innan du byter fil. I 9 fall av 10 släpper folk fram dig, det är ju det det hela handlar om, att hjälpas åt och samspela i trafiken. Och är det fritt från bilar så finns det definitivt ingen anledning att vara rädd. Lycka till!
Gäst 2012-09-11 19:40 ! Citera #
Helt underbart beskrivet, JH87!
Den känslan som jag kallar för panik, bygger på exakt det du beskriver...Att jag söker en lucka och tror att alla kör på mig.

Vågade till slut att blinka ut - och göra 2 körfältbyten! Återstår dock gör att lära sig att se bättre i backspegeln, fotfarande har problem att se rätt bakom bilen. Det känns så diffust, att se bilar flyga bakifrån och beräkna hur snabbt de når min bil.
Dock upptäckte att andra släppte mig som du beskriver, som genast gav mig mod att försätta träningen av körfältbyten.
Tusen tack, ska träna på.
inspektörn 2012-09-11 20:30 ! Citera #
Writer!
jag är ledsen att göra dig besviken, men det du har fått beskrivet är käpprätt åt helevete!
Att ”begära” väg med körriktningsvisaren är helt galet!
Ett korrekt körfältsbyte går till på följande sätt:
Kolla innerspegeln, ytterspegeln, döda vinkeln och om allt är klart för byte, lägg på tecknet och byt körfält!
Om det är många bilar som hela tiden kör om dig skall du kolla din egna hastighet så att du inte kör för sakta. Kom dock ihåg att hålla hastighetsbegränsningen.
Det får inte gå för lång tid från det att du kollat döda vinkeln tills du lägger på tecknet, om det är tomt vill säga, och inte för lång tid mellan tecknet och tills du flyttar bilen i sidled! Den information du har fått när du sökt av döda vinkeln har väldigt kort livslängd, så det gäller att inte låta momenten ta för lång tid.
Avsökningen är förresten den samma som den du skall göra när du startar från vägkant, så det borde vara ett moment som du tränat väldigt många gånger! Säg till din handledare att se till att du alltid gör den avsökningen när du skall starta bilen så blir det snabbt en van manöver!
Gäst 2012-09-11 20:54 ! Citera #
Evigt tacksam!
Ja, jag blivit bättre på avsökningen, när jag startar från vägkant och vid låga hastigheter.
Men i de högre så har jag svårt att se i backspegeln, blandar ihop filer, ser den som är bakom min bil istället för den jag ska byta till....

Ska rapportera hur jag tränar ....det ska gå. Döda vinkeln och alla bilar som flyger bakom mig... ;)
JH87 2012-09-11 22:07 ! Citera #
Det var ju intressant att veta att STR-utbildade körlärare lär ut käpprätt åt helvete..
Jag menade inte att man ska kriga sig in filerna och kräva plats, absolut inte! Jag lärde mig körfältsbyten i Göteborg som innebar tät stadstrafik i tre filer, kanske borde varit extra tydlig med att det var vid sådana tillfällen och inte på ex motorvägen. Ber om ursäkt för det, var så fokuserad på vart jag kört vid de tillfällen då jag fortfarande var skraj för körfältsbyten och där jag till slut lärde mig utan att vara rädd.

Men för mig var det en brytpunkt, jag hade tragglat körfältsbyten länge utan att poletten trillade ner och det var först när jag insåg att jag inte behöver vara rädd för de andra bilarna och att jag vid tillfällen i tät (stads)trafik skulle göra på detta sätt, efter instruktioner från min körlärare. Det hjälpte mig sedan även vid körfältsbyten i högre hastighet fast det inte riktigt fungerar på samma sätt. Det var inte min mening att vilseleda någon.
inspektörn 2012-09-11 22:24 ! Citera #
JH87!
Att STR-utbildade lärare lär ut käpprätt åt helvete är inget nytt!
Vad vi kan lära oss av den här diskussionen är att det är svårt att dela med sig av sina erfarenheter och det är väldigt lätt att anamma direkta felaktigheter som man läst här.
Sen vore det intressant att veta vilken skola som lär ut så ini hoppsan tokigt! I och med att du lägger på tecknet har du talat om att du skall flytta bilen i sidled, och det får du inte göra om det inte finns utrymme för det. Folk skall inte behöva släppa fram dig utan luckan skall finnas där innan!
Ok, ett undantag: Är det kö i körfälten kan man kommunicera med dom andra förararna genom att ge tecken och därigenom tala om att man vill över i deras körfält, men det är bara vid köbildning!
Gäst 2012-09-12 18:59 ! Citera #
Diskussionen är jättevärdefull för min del.
För det första så fick jag för första gången bekräftat att det är flera än jag hade/har problem med att lära sig byta fil....I det verkliga livet säger alla jag frågade ingenting och hymlar med ögonen...Det är lättglömt hur svårt är att ta första steg som nyfödd ..

För det andra - när flera delger sina tekniker att byta fil/lära sig byta fil så har jag större chansen att lära mig vid övningskörningen. Och till slut välja ”egen” metod som ska funka för mig och de som har glädje möta mig i trafiken....

Körfältbyte och omkörning kräver inte bara tekniken, även förståelse...i meter, sekund, rörelse...Varje små tips ger mera mod och kunskap. Tackar!
Fia. 2015-11-13 12:56 ! Citera #
Hej Inspektören :)

Jag har läst de övriga svaren i denna tråd men känner fortfarande en liten oro. Jag kuggade nu i veckan på just filbyte, den inspektören som satt med mig, tyckte jag trängde mig in i en väldigt liten lucka och hade små säkerhetsmarginaler. Han ville att jag skulle ha bättre planering....
jag förstår vad han menade efter han förklarade men, en sak glömde jag fråga som verkligen fastnat i huvudet på mig...

Efter ha kört över en bro och hastigheten ökade sedan ifrån 70 till 90 så ligger jag i vänster fil. Till höger är det en uppfarts fil som sedan blir en höger fil. Längre fram så delas dessa två filer till två olika destinationer. Det är tät trafik och inspektören vill att jag skall åka till destinationen som ligger i högerfil. Jag tittar i mina speglar, samt döda vinkeln, ser att det är tät trafik i höger fält, jag håller runt 85-89 och jag har även bilar bakom mig.

Jag bedömer att om jag gasar lite så kan jag komma in i en lucka efter att bilen bredvid mig försvinner om jag lättar lite på gasen. Kolla igen så de är grönt, sen slår jag på blinkers och utför filbytet snabbt och utan att tappa fart. Detta var fel, då jag tydligen missbedömt hur nära bilen bakom i filen jag bytte till var, han fick då släppa gasen en aning och då hade jag ju stört honom i form av hindrat honom.

Min fråga är då, hur skulle jag gjort annorlunda?? Trafiken bakom var ju tät och sträckan för bytet hade tagit slut innan den ström av bilar försvann. Redan direkt när den andra filen blev ok att byta till, enligt vägmarkeringarna så var de tät trafik. Hur kan jag planera bättre i detta läge?
Skulle jag struntat i att byta fil och åkt de andra hållet för att vända eller hitta en annan väg? Hade ni som inspektörer kuggat mig för det eller hade det varit ok under rådande omständigheter?

Av att döma av dina svar ovan, så ska man inte som jag kallar det ’’tigg blinka’’ om att få en lucka innan byte, såvida det inte är kö som du skrev, men är det 100% säkert att det är en regel som är ok att använda som alla inspektörer vet om, så man ej blir kuggad för man gör det.

Mvh

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest