Start > Körkortsforum > Så j*vla galet!

Så j*vla galet!

Gäst 2012-09-02 15:42 ! Citera #
Läste på trafikverket att dom ska höja provavgifterna nu till max!

Visseligen är det väl bra med tanken på alla som bara boka tid för teoriprovet och bara sitter där och gissa sig till svaren, kan ju boka om och om igen... Hade en vän för ett tag sedan och hon berättade att hon hade gjort sitt teoriprov 17 ggr!!!!! Och bara gissat sig till frågora! Och hon läste aldrig i en bok sa hon inte heller gjorde frågor på skolan sa hon jämt! Men 17 ggr?

Här är länken om ingen annan har sett detta ännu www.korkortsportalen.se/Upload/dokument/Ovriga_dokument%20TRV/Affisch_A3_FP_nya_provavgifter_120820_UTSKRIFT.pdf
Gäst 2012-09-02 16:00 ! Citera #
Resonemanget är som följer:

Tidigare finansierades provavgiften delvis via vägtrafikregisteravgiften, vilket innebar att alla fordonsägare delade på kostnaden. Den finansieringen har upphört, vilket innebär att körkortsaspiranterna ska betala hela provavgiften. Därför har regeringen tagit beslut om att höja provavgiften.

Höjningen av avgiften ska även täcka Trafikverkets avgift till Transportstyrelsen för tillsyn av förarprovsverksamheten.

Självkostnadsprincipen vid prissättning ska även gälla i fortsättningen. Kostnadstäckning ska uppnås över ett antal år.

Subventioneringen tas alltså bort, vilket bara får anses bra. Dels slipper alla fordonsägare betala för provavgifterna, och dels kanske körkortsaspiranter tar det lite mer på allvar när det kostar mer.
Gäst 2012-09-03 21:33 ! Citera #
Jag befarar att ständigt dyrare körkorpriser leder till allt sämre förare i slutändan?
JH87 2012-09-03 23:41 ! Citera #
På vilket sätt tror du att dyrare priser leder till sämre förare? Låter helt ologiskt i mina öron..
Gäst 2012-09-04 00:18 ! Citera #
Dagens körkortspriser har gått över smärtgränsen för länge sen..Så många väljer anpassa undervisningen efter plånboken.Få har råd att slippa på de svåraste moment och vips! Man bestämmer sig för att köra privat och då uppstår en viss mått av dåliga förare. Körskolor väljs efter pris osv...
Ska jag försätta? :)
timmyyy 2012-09-04 01:24 ! Citera #
För egen del tror jag snarare att dyrare priset kanske ställer högre krav och motivation på elever, och att man verkligen inte avlägger teori- eller körprov förrän man verkligen är redo pga de högre avgifterna. Dessutom så är det ju i slutändan ändå inspektörerna hos trafikverket som gör bedömningen huruvida du är redo eller inte för körkortet, så oavsett om det inte slipas tillräckligt på körskolorna som du säger så går det inte undvika det slutgiltiga provet.
Gäst 2012-09-04 09:25 ! Citera #
Jag har känslan att körkortsaspiranter får sitt körkort betald av föräldrar, gör sig mera redo för prov än en funktionell körning?

Motivationen i all ära, men allmänna körkortpriser tenderar sänka mängdträningsvilja på en etablerad körskola. Resultat: sämre praktisk körning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo