Start > Körkortsforum > Hästar = fordon

Hästar = fordon

Heulwen 2009-06-04 00:37 ! Citera #
Hästar räknas ju faktiskt in som fordon men trots det så verkar få ha koll på hur man ska bete sig med dem i trafiken vilket är synd då det faktiskt alltid är bilföraren som får betala om fordonet är igång och hästen skadar bilen (om folk visste det skulle de nog passa sig!). Dessutom så kan hästar vara lika oberäkneliga som älgar och nästan lika tunga, det är djur det handlar om liksom och hur många skulle våga svepa förbi en älg vid vägkanten i 70 km/h, något som många gör med hästar idag. En annan aspekt är att det sitter en människa på ryggen som kan skadas allvarligt och dö.
Så ta det försiktigt med hästar i trafiken, håll gott avstånd i sidled och minska gärna farten en del. Tuta absolut inte eller kör nära, helst inte lägga sig i baken och krypköra efter heller då det oftast stressar upp hästen.
Rossi 2009-06-17 21:14 ! Citera #
Tack för inlägget, nu ökade min förståelse för er ryttare och hur hästar fungerar i trafiken. Som du säger är det ju skillnad ifall det en älg eller en häst är på gatan vilket man märker i folks beteende, folk borde ta mer hänsyn!

Mvh
/Rossi
daman 2009-07-16 13:06 ! Citera #
Ja hästar är väldigt lättskräma. När jag kör cross förbi grannarnas hästar så gäller det att köra sakta och på lågt varv. Jag håller även till vänster. Jag tar inte bara hänsyn för att det sitter någon på hästen. Utan jag tar hänsyn för hästan också.
Gäst 2009-07-16 14:29 ! Citera #
Hästar är inget forodn?
daman 2009-07-16 19:57 ! Citera #
Att ta hänsyn: JA. Fordon: NEJ. Sen ibland kan jag ju bli lite irreterad av hästarna. Skit överallt på vägen :D. Är full batalj där jag bor om hästar, hundar och enduroåkning.
majan 2009-07-26 16:34 ! Citera #
- Hästen räknas som fordon i trafiken. Man får alltså inte rida på gångbanor till exempel och håller till höger på vägen som ett fordon, inte till vänster som en gångtrafikant.
- Hästar är som tidigare nämnt oberäkneliga och lättskrämda. Dessutom är många ryttare unga eller barn.
- Kör sakta, håll gott avstånd i sidled, var handlingsberedd och försök läsa av ekipaget, om hästen vinglar eller ryttaren tittar sig omkring oroligt.
- Var också beredd på att ryttaren kan ge tecken liknande polisens, t.ex. stopp eller sänk farten, och respektera detta. Vissa vill rida ut i kanten eller in på en anslutnade väg så att bilen kan passera lättare.
- Om du dessutom kör ett fordon som låter mer, tex motorcykel, moped, lastbil, har släpvagn, buss, har last som takbox, cykel, plastskynke som låter eller annat som hästen kan uppfatta som obehagligt - ta det extra lugnt!
- Gasa inte så mycket eftersom det ökar motorljudet. När du passerat ekipaget - öka farten sakta då ett häftigt gaspådrag låter mycket och kan skrämma hästen även efter att du passerat.
lena 2011-03-26 14:37 ! Citera #
Är Hästen ett fordon?
Lagen är väldigt otydlig när det gäller hästen som fordon.
I lagen står det att ”Ett fordon är en anordning på hjul, band, medar eller liknande som är inrättad huvudsakligen för färd på marken och inte löper på skenor”
I indelningen av Fordon finns Motordrivna fordon, släpfordon, cykel och hästfordon. Ska man då tolka att hästfordon är en häst? Jag tolkar det som att hästen är ett hästfordon om den drar en vagn med hjul eller medar såsom lagen beskriver ett fordon. Sedan står det i lagen att ”Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även den som rider och den som leder eller driver kreatur” Vad betyder ”i tillämpliga delar”? Jag tolkar det som att hästen inte är ett fordon men att den får vara med i bestämmelserna om trafik i vissa situationer.
Hästar är känsliga djur. ”djur” alltså. Så förare av fordon får vara försiktiga när de möter djuret på vägen. Om hästen är ett fordon så finns det krav på att man tydligt visar åt vilket håll man ska svänga och när man stannar.”Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen” ”Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen” Dessutom är det lag på att man har vit lykta fram och röd lykta bak i skymning och mörker om det är ett fordon. ”Lyktorna skall fästas eller bäras på den sida av fordonet som är vänd mot vägens mitt.” (Kanske lagen här syftar på att fordonet är en häst?) Ja, kanske hästen är ett fordon trots allt!...Ett fordon som är oberäknerlig och svår att styra!
Då kanske det är dax att införa ett körkort för häst i trafiken. Och sätta lag på att hästen har en trafikförsäkring utifall dom sparkar sönder ett annat fordon på vägen. Vad tycker ni om det?
Ardenner 2014-07-15 20:52 ! Citera #
Men hallå, körkort för hästekipage???? Jag har kört in hästar under många år, kör mina egna i stadstrafik m m. De är VANA vid bilar, även sådana som framförs av fullständiga idioter som inte borde få köra sparkcykel ens. NÅGONSTANS måste trafikträningen börja och det hjälper knappast att införa hästkörkort, hästen är och förblir ett flyktdjur. Det finns alltid en risk för att den blir rädd för något. Kanske istället dags att införa lite vanligt trafikvett och gara medveten om vilken risk man utgör om man som bilförare blåser förbi en häst med vagn och X antal turister, brudpar eller liknande. Nåja vad är ett människoliv- eller hästliv värt? Huvudsaken verkar vara att det inte blir plåtskador -_-
Häst i trafik 2015-01-19 23:31 ! Citera #
Ja inför körkort på häst i trafik... Är massor som inte kan rida rätt i trafiken utan är på båda sidor om vägen m.m. Vet inte hur man gör tecken när man ska svänga inte heller hur man använder lyse på en häst. Det är körkort på allt nu förtiden så som motorsåg, röjsåg, moped, skylift, truck, traktor, m.m jag kan fortsätta hur länge som helst och rabla upp körkort. Sen inför trafikförsäkring för dom hästarna som ska ut på vägen så kanske det tar bort dom trafikrädda hästarna....

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest