Start > Körkortsforum > Blinka när du stannar vid vägk…

Blinka när du stannar vid vägkanten

Gäst 2012-08-30 12:44 ! Citera #
Hej!

Jag gör alltid det.
Står på den här sidan att man inte ska göra det: ”Blinka dock inte när du ska parkera längs vägen, eftersom medtrafikanterna då kan tro att du ska svänga.” från https://korkortonline.se/teori/lysen/

Jag tänker nog också göra det ifall jag måste stanna när jag väl har uppkörning.
Hur många är det som gör det/ inte gör det?
Jag vill hitta en anledning till att inte göra det som är bättre än att ”ser ut som att du ska svänga”.
I princip alla som jag ser som stannar vid vägkant gör det, därför jag blev så förvånad över att det står att man inte ska göra det!
Gäst 2012-08-30 13:12 ! Citera #
Jag har fått lära mig på körskolan att man bara blinkar när man ska köra ut från vägkant o liknande
Gäst 2012-08-30 13:20 ! Citera #
DjB
Jag har fått lära mig på körskolan att man bara blinkar när man ska köra ut från vägkant o liknande

Ja, det har jag också fått höra! Men allt inom mig verkligen skriker att jag ska blinka när jag stannar vid vägkant, typ som att jag vill ge en ”heads up” att nu tänker jag sänka hastigheten en massa och till sist stanna. Jag vet att de bakom ser när jag bromsar men innan det brukar jag bara släppa gasen för jag oftast redan kör i låg hastighet (tätbyggt område med många mindre gator) och sen bromsa in det sista. Då känns det nästan lite hastigt att bromsa så sent och att de bakom inte fått något förvarning, speciellt när man inom såna områden jag nu talar om oftast har någon väldigt nära bakom en.

Ahh en strid inom mig som ni kanske märker.
Gäst 2012-08-30 13:54 ! Citera #
lasseb

Ja, det har jag också fått höra! Men allt inom mig verkligen skriker att jag ska blinka när jag stannar vid vägkant, typ som att jag vill ge en ”heads up” att nu tänker jag sänka hastigheten en massa och till sist stanna. Jag vet att de bakom ser när jag bromsar men innan det brukar jag bara släppa gasen för jag oftast redan kör i låg hastighet (tätbyggt område med många mindre gator) och sen bromsa in det sista. Då känns det nästan lite hastigt att bromsa så sent och att de bakom inte fått något förvarning, speciellt när man inom såna områden jag nu talar om oftast har någon väldigt nära bakom en.

Ahh en strid inom mig som ni kanske märker.

Om du vill ge en liten ”heads up” så kan du trampa bara pyttelite på bromsen strax innan du ska börja bromsa på riktigt. Då ökar ju chansen att bakomvarande uppfattar din avsikt att bromsa i god tid. Jag menar, om bakomvarande misstolkar din blinkning och tror att du ska svänga, så väntar han väl sig inte heller att du ska stanna. Men annars är det ju hans eller hennes ansvar att hålla tillräckligt stort avstånd för att hinna agera om du plötsligt skulle stanna.
Gäst 2012-08-30 14:08 ! Citera #
Japp, men grejen är att bakomvarande inte tror att jag ska svänga utan förstår att jag ska stanna oftast, då alla (iaf i närheten av mig) brukar blinka höger när de stannar. Det är hennes/hans ansvar att hålla tillräckligt stort avstånd men nu är det sällan alla gör det och då har jag märkt att det gör allas liv lite enklare om jag blinkar, så slipper jag bli påkörd bakifrån.

Förstår dock absolut vad du menar och att bromsa pyttelite först kan räcka. Vet dock fortfarande inte ifall det är värt att avvänja min vana att högerblinka...
Gäst 2012-08-30 18:40 ! Citera #
Ahhh hade hoppats på att de flesta skulle svara ”Ja”, men nu blir jag ju bara mer osäker när det är 50%/50%!
Trodde ju i princip alla blinkade :o.. nu får jag tänka om!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest