Jag körde upp för första gången som privatist för tre dagar sen och klarade det direkt.
Det dom först och främst kollar på är hur säkert man kör och hur bra man samspelar med andra trafikanter.
Ibland hör man folk flunka för riktiga skitsaker (en kompis misslyckades med anledningen att han körde för långt till vänster på enkelriktad väg) men det viktiga är att förstå att det dom kollar på är helhetsbilden.
Jag missade en hastighetsskylt när jag svängde in på en väg och eftersom det var motortrafikled med körbanor avgränsade utav stålvajer, stora väggrenar, långt till träden utanför vägen samt bilarna bakom körde ifatt mig tänkte jag att det måste vara 90, fast det egentligen var 70.
Jag hann komma upp till 80-82 km/h innan hon sa till mig, jag trodde verkligen att det var kört då eftersom dom ska kolla efter riskbeteenden och att köra för fort är en av dom största riskerna dom kan se.
Men jag klarade mig ändå, av flera olika anledningar. Hon sa att det vägdes upp av att jag hade bra avsökning och körplanering. Utöver det så var vägen jag körde på väldigt ”säker” både mot mig och andra trafikanter, hon nämnde aldrig det men jag tror det spelade en avgörande roll.
Såfort jag kom in i riskområdena (stadens torg osv) så sa hon att det märktes att jag hade anpassad hastighet, så jag kom undan med en varning
Här är i alla fall min teori på det hela; Måhända att privatister kontrolleras lite mer noggrannt, men jag tror att först och främst så väljs övningar ut som är svårare.
Ta säkerhetskontrollen t.ex., min flickvän och min kompis som vart bokade genom körskolan fick göra ljuskontroll och bromskontroll respektive. Det är kontroller som är relativt enkla (Ljuskontroll: Starta alla ljus på bilen en gång. Bromskontroll: Testa båda bromsarna och håll pedalen nertryckt för att hitta läckage/luft i systemet) medans jag fick göra kontroll under motorhuven med påfyllning av alla vätskor. Det känns som en typisk skillnad mellan privatister och körskolare.
En annan grej jag kan tänka mig att privatister får göra lite oftare är fickparkeringar istället för vanliga parkeringar.
Detta är som sagt bara min teori på det hela, vem vet vad som egentligen försiggår