Start > Körkortsforum > Storstadövningskörning-tips, k…

Storstadövningskörning-tips, knep och regler

Gäst 2012-08-27 12:35 ! Citera #
Tänkte höra hur du gjorde när du skulle första gången ut till stortstadtrafik?
Gäst 2012-09-03 21:40 ! Citera #
Har fotfarande ej kört ut till stora staden :(
Gäst 2012-09-07 10:47 ! Citera #
Om du känner dig redo så börja med att köra i utkanten av stan, så kan du köra längre och längre in i stan efter hand när du börjar känna dig tryggare. Lite i taget är mitt tips helt enkelt.
Gäst 2012-09-07 18:35 ! Citera #
Stort tack, ska använda dina råd, öka cirklar runt stan först och sen köra in på försök...
Gäst 2012-09-24 11:02 ! Citera #
Hittade en bra tips om att hålla avståndet på en finsk körskolas sida:


”Om du kör alltför nära den
framförvarande, tvingas du
köra på dennes villkor.
Ovetskapen
om vad han gör härnäst
håller dig hela tiden i spänning.
Din körning blir ryckig,
oekonomisk och påfrestande. I
en oförutsedd situation har du
knappt något spelrum alls.”
Gäst 2012-11-21 17:51 ! Citera #
Tack för den fina tipsen, Gäst!

Nu har jag kört till STADEN! Söder tog jag med tanke att Farsta brukar ta Söder som uppkörningsuppgift.

Det har visat sig att jag hade lättare köra i stan, än jag har trott. Åtminstone måndag kväll, folktomt ju. Fredagkvällar är nog värre - tänk, om alla gående har också gått trafikutbildning och slutade använda körbanor som sina sovrum? =)
Gående och taxibilar verkar ju härja enorm i stan! Gör som de vill och är trafikfarliga.
putin 2012-11-23 19:10 ! Citera #
Det finns inga stora städer i Sverige, eller menar ni vanlig stadtrafik?..

Vill du övningsköra i storstadtrafik välj ett från första 30 i listan först.

”Storsta” Stockholm på platsen 39 är likamed små italienska Turin eller ryska Voronezj :D

Hur som helst, på landet saknas vägmärke och gatubelysning ibland, finns massor obevakade korsningar med högerregeln, traktorer, djur, osv

Istället, är alltid enklare att köra i städer då vägmarkeringar och vägmärke fins hela tiden, hastigheten begränsat till 30-50 max, trafiksignaler på alla korsningar finns, gatubelysning också, så att det är bara att köra som en spårvagn i sin körfält utan några speciella regler.
Gäst 2012-11-23 21:14 ! Citera #
Tack, Putin!

Ja, jag förstår mer och mer av trafikregler och avsökning blivit bättre. Gillade korsningar, där vilar jag...Men fotfarande har jag åkt till stan med handledaren, så min första resan om jag får körkort kommer jag förberedda noga.
putin 2012-11-23 22:04 ! Citera #
Iaktta ett bra avstånd till framförvarande fordon, andra trafikanter ser dig och kan även hjälpa dig att byta körfält om det behövs,
lycka till!
Gäst 2012-11-29 20:15 ! Citera #
Stort tack, Putin!
Tydligen funkar ej mina backspeglar så bra - svårt att ställa in de.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov