Start > Körkortsforum > Audi 80 -92. Säker bil?

Audi 80 -92. Säker bil?

Marita 2012-08-25 19:17 ! Citera #
Hejhej.
Kommer förhoppningsvis ta mitt körkort inom en månad och har då en audi 80 -92 som skrivs över på mig så snart jag har kortet. Jag är dock helt novis när det gäller märken och modeller och undrar då, hurpass säker är en sådan bil? Är det en kartong jag kommer köra runt i eller har den trots allt lite riktig plåt som tål en lätt krock utan att huvudet flyger av som dom så fint beskrev det som på halkbanan.
Gäst 2012-08-25 20:02 ! Citera #
Det är jättesvårt att avgöra. Det har hänt en hel del bara de senaste åren, när det kommer till säkerhet i bilar. Ett bra exempel är när det brittiska tv-programmet Fifth Gear krocktestade en Volvo 940 (som tack vare sin storlek av många anses säker) och en Renault Modus (som fick fem stärnor i Euro NCAP 2004):

www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Vilken bil ”vann”, tro?

Har Audin du ska ta över airbag och/eller andra säkerhetsmekanismer? Enligt artikeln i tyskspråkiga wikipedia så fick Audi 80 förarairbag som standard 1994, och passagerarairbag 1995. ABS tillkom i serietillverkning 1993.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor