Nån?

Kevin93 2012-08-20 20:42 ! Citera #
Nån som kan ge mig en länk på hur långa väntetider det är på körkortstillståndet?
Gäst 2012-08-20 23:49 ! Citera #
Det finns ju en länk på första sidan av körkortsportalen...
Zett 2012-08-22 01:37 ! Citera #
Allting står på körkortsportalen som föregående användare sa.
www.korkortsportalen.se

När jag ansökte om körkortstillstånd tog det drygt tre veckor innan jag fick intyget och under den tiden var jag och tog synundersökning och allt annat som krävs. Sedan tror jag att det kan ta lite längre tid med tanke på att sommaren precis är över och trycket på kontoret är nog ganska rejält med tanke på alla som sökte innan- och under sommaren.

Hoppas det går bra för dig och att väntetiden inte blir allt för lång!
Kevin93 2012-08-26 15:34 ! Citera #
Zett
www.korkortsportalen.se

När jag ansökte om körkortstillstånd tog det drygt tre veckor innan jag fick intyget och under den tiden var jag och tog synundersökning och allt annat som krävs. Sedan tror jag att det kan ta lite längre tid med tanke på att sommaren precis är över och trycket på kontoret är nog ganska rejält med tanke på alla som sökte innan- och under sommaren.

Jag ringde dom i måndags, o det är en väntetid på ca 8-10 veckor. Helt åt helvetet. Har dom inget system som går på löpande band?
Gäst 2012-08-26 15:44 ! Citera #
Kevin93
Zett
www.korkortsportalen.se

Jag ringde dom i måndags, o det är en väntetid på ca 8-10 veckor. Helt åt helvetet. Har dom inget system som går på löpande band?

Jag antar det ska göras registerkontroller och dylikt annat så att inte personer felaktigt får körkortstillstånd. Sen är det förstås ett begränsat antal anställda som finns tillgängliga att göra jobbet, särskilt som det precis varit semestrar.

Det skulle ju givetvis kunna anställas ännu fler, men av någon anledning skriks det alltid väldigt högt om priserna ökar (som med kunskaps- och teoriprovet från 1 september: korkortsportalen.se/nyheter/2012/Nya-provavgifter-fran-och-med-den-1-september-2012/).
Kevin93 2012-08-26 17:04 ! Citera #
Jo men, dom tar ingen som helst hänsyn, över att folk kanske behöver sitt körkort så snart som möjligt. Dom verkar ju ha kafferaster 5 timmar om dagen.

Allting borde ju göras via datorer, automatiskt granskande av alla ansökningar, som själv godkänner eller icke godkänner. Kanske bara min åsikt.
Gäst 2012-08-26 17:35 ! Citera #
Kevin93

Jo men, dom tar ingen som helst hänsyn, över att folk kanske behöver sitt körkort så snart som möjligt. Dom verkar ju ha kafferaster 5 timmar om dagen.

Har man framförhållning så finns det ingen brådska med att få tillståndet. Att påstå att de inte tar hänsyn måste du väl hålla med om låter lite löjligt - det är inte så att de lågprioriterar dig bara för att du märkt kuvertet ”brådskande”. Inkomna ansökningar behandlas i ordning.
Om du tänker på att det under januari till juli i år hållits 124000 körprov och 137000 kunskapsprov, så är det rätt många körkortstillstånd som handläggs varje år. Med lite perspektiv på livet så inser du nog att de inte har fem timmar kafferast per dag och att allt inte kretsar kring dig.

Allting borde ju göras via datorer, automatiskt granskande av alla ansökningar, som själv godkänner eller icke godkänner. Kanske bara min åsikt.

Visst vore det optimalt, men jag misstänker att i och med att det är ett myndighetsbeslut så måste en fysisk person handlägga ärendet för att det ska bli juridiskt korrekt.
Gäst 2012-08-29 14:52 ! Citera #
Alla tillstånd behandlas i tur och ordning. Det är inte så att någon får förtur i kön eller att någon flyttas längst ner i kön.

Och skulle allt skötas med automatik via datorn så skulle det till slut bli fel någon stans och någon som inte borde fått körkortstillstånd kanske får det ändå och tvärt om.

Tänk efter före istället. Sånt där kallas egoism. Du är inte ensam i världen. Hade du ansökt om ditt tillstånd tidigare så hade du inte behövt ha så bråttom.
Kevin93 2012-08-31 14:39 ! Citera #
DjB
Alla tillstånd behandlas i tur och ordning. Det är inte så att någon får förtur i kön eller att någon flyttas längst ner i kön.

Och skulle allt skötas med automatik via datorn så skulle det till slut bli fel någon stans och någon som inte borde fått körkortstillstånd kanske får det ändå och tvärt om.

Tänk efter före istället. Sånt där kallas egoism. Du är inte ensam i världen. Hade du ansökt om ditt tillstånd tidigare så hade du inte behövt ha så bråttom.

Dom borde ändå har NÅGOT system som tar lite snabbare än 8 veckor. right?
Gäst 2012-08-31 14:57 ! Citera #
Kevin93
DjB

Dom borde ändå har NÅGOT system som tar lite snabbare än 8 veckor. right?

Åtta veckor är antagligen maxtiden. Tror inte ens det tog 2veckor innan jag fick mitt. Men de va ju några år sen å andra sidan. Det kan ju gå fortare också. Bättre att dom säger åtta veckor istället för att säga två veckor o sen tar det tre. Då får dom ta en massa skit istället.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor