Start > Körkortsforum > När får man göra risktvåan?

När får man göra risktvåan?

Sawsen 2019-02-04 15:14 ! Citera #
Hejsan! Måste man göra köra bil på is? Halktest. Är det ett måste eller ?
Gäst 2019-02-04 15:36 ! Citera #
Sawsen 2019-02-04
Hejsan! Måste man göra köra bil på is? Halktest. Är det ett måste eller ?
Det behöver inte vara is, men vägen kommer vara snorhal.
Varför tror du annars att det heter ”Halkbana” ???
Lisa 2019-02-05 22:02 ! Citera #
Det är ett obligatoriskt moment, så ja, du måste göra det.
Björn He 2019-07-23 19:42 ! Citera #
Man MÅSTE gå HELA riskutbildningen INNAN man kommer till körkortsprovet!

Jag bedömer att man bör, efter att ha lärt sig manövrera bilen ordentligt, träna på att accelerera upp i höga hastigheter snabbt och bromsa så hårt som möjligt ordentligt, åtminstone under 3 dagars tid innan man åker till halkbanan. Om man inte kan accelerera upp i hög hastighet snabbt och bromsa så hårt som möjligt så kan man nog riskera underkänt på halkbanetestet.

Fast man måste inte ha gått del 1 för att få gå del 2 i riskutbildningen. Jag gjorde halkbanetestet innan jag gått riskettan. Jag hade inte riktigt koll på om jag hade gått riskettan eller inte, jag trodde jag gick riskettan redan 5 dagar efter min 16-årsdag men enligt trafikskolan så var det inte riskettan jag var inskriven på då utan det var en handledarkurs. Jag fick jävligt mycket panik när jag redan hade bokat tid för körkortsprov och biljetter för resa till provorterna och samtidigt fick veta att jag inte hade gått riskettan, men jag fick lyckligtvis ändå göra provet på den inbokade tiden för jag lyckades emellertid hitta en ledig tid för riskettan på Ringens bilskola sent på eftermiddagen/kvällen torsdagen den 26 september för 6 år sen vilket var blott en dag före dagen jag skulle åka till Eskilstuna för att skriva teoriprov, blev dock underkänd på teoriprovet så fick skriva ett nytt teoriprov senare den 14 oktober, och då blev jag godkänd.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 13:31
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo