Start > Körkortsforum > T-korsning + högerregel + uppf…

T-korsning + högerregel + uppförsbacke

Gäst 2012-08-13 15:08 ! Citera #
Hej! Jag har identifierat en situation där jag ofta får problem och skulle vilja höra lite tips om. Föreställ er följande: ni närmar er en T-korsning där högerregeln gäller och vill svänga vänster. Korsningen är fritt från fotgängare men det finns bilar som kommer både från höger och vänster, som gör att man måste stanna enligt högerregeln. Detta innebär att man blir tvingad att stanna i en uppförsbacke, släppa fram bilen från höger och sedan starta och svänga vänster.

Jag undrar hur ni gör. Använder ni bromsen för att stanna och hålla bilen på plats, eller är det dragläget + gaspedalen som gäller?
mani 2012-08-13 18:38 ! Citera #
Jag har ingen aning, så lita inte på mig, men jag har en känsla att det som är mest eco-driving är att stanna med hjälp av backen och sedan när du snart rullar bakåt, håller du i bromsen.

Men som sagt, jag vet inte. Själv skulle jag använt dragläget då det känns som man kommer iväg snabbare.

Du kanske får svar av någon som vet snart... :P
Gäst 2012-08-13 19:11 ! Citera #
Tack för ditt svar!

Det jag gör är lägger i 1an några meter innan själva korsningen och låter bilen stanna genom att släppa gas-pedalen, precis som du skriver. När bilen har stannat så trycker jag på bromsen, släpper bilen som kommer från höger, startar och svänger. Det funkar helt ok men jag tycker att det är för komplicerat och tar längre tid än det ska att komma iväg. Ofta är det också så att jag är för stressad och vill komma iväg snabbt och då blir det motorstopp förstås. :lol:

Jag har alltid gjort så dvs. har aldrig testat att använda dragläge-metoden i en sådan situation. Jag ska öva på det här imorgon och ska testa att använda dragläget, sedan får jag välja det som känns bättre.
Mani 2012-08-13 20:21 ! Citera #
Jag tror man inte ska lägga i ettan i onödan, med de flesta bilar (speciellt diesel) som är nya går det bra med att ha i tvåan och åka sakta och om det behövs - bromsa.

Om du inte kan åka i säker hastighet med din bil på tvåan så ska du självklart inte göra det, men annars är det nog bättre då det gäller eco driving.

Sen på sätt och vis tror jag att du använder dragläget alltid, skillnaden är väl att du nu istället gasar iväg. Nog ska det gå bra.
Gäst 2012-08-14 19:45 ! Citera #
Jag övade på det här idag, med körskolan, och fick höra att man oftast inte behöver använda bromsen alls. Bara att lägga i ettan några meter innan och sedan använda koppling för att reglera farten. Om man behöver stanna, då stannar man och håller bilen still med hjälp av dragläget, inte bromsen. Det beror på hur länge man måste stå still förstås, men oftast är det så här man ska göra.

Jag tycker att det är smidigare och att man kommer iväg snabbare med den här metoden, jämfört med att använda bromsen.
JH87 2012-08-15 22:20 ! Citera #
tomislavp4
Jag övade på det här idag, med körskolan, och fick höra att man oftast inte behöver använda bromsen alls. Bara att lägga i ettan några meter innan och sedan använda koppling för att reglera farten. Om man behöver stanna, då stannar man och håller bilen still med hjälp av dragläget, inte bromsen. Det beror på hur länge man måste stå still förstås, men oftast är det så här man ska göra.

Jag tycker att det är smidigare och att man kommer iväg snabbare med den här metoden, jämfört med att använda bromsen.


När jag körde på bilskolan fick jag också lära mig att använda denna metoden, s k uppfång. Supersmidigt, men tänk på att om man blir stående länge är det inget bra sätt eftersom det inte är särskilt miljövänligt. Jättebra om man behöver ”smyga” fram (vid dåligt sikt, släppa fram en bil i liknande korsning osv), men behöver man stanna innan man kör vidare så är det bättre att stanna ”på riktigt” för miljöns skull.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:22
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov