Start > Körkortsforum > Håller rätt hastighet!

Håller rätt hastighet!

Gäst1 2012-08-12 11:50 ! Citera #
Jag har alltid undrat en sak. När jag åker på en 70-väg t.ex. så håller jag prick 70 km/h. Men det blir alltid att bilar samlas efter mig och tvingas köra om och allt möjligt. Jag känner mig skyldig för att jag ”stör” trafiken på det sättet, men samtidigt som jag vet att jag gör rätt med att ha den RÄTTA HASTIGHETEN på vägen. Jag håller dessutom alltid på höger fält.

Hur bör jag göra?
omkörd 2012-08-12 13:00 ! Citera #
Upplever precis samma sak, skulle gärna ta emot tips. Eller så blir det väl helt enkelt så att man får stå på sig?
tompaa 2012-08-12 13:32 ! Citera #
Hej!

Du ska givetvis inte köra fortare än hastighetsbegränsningarna, så håll dig gott och väl i högra körfältet och låt dom bakom köra om dig om dom känner att dom måste det.
gäst2 2012-08-12 16:26 ! Citera #
Du har en grön lapp på bilen, det är därför alla ”måste” köra om.

Inte för så länge sedan körde jag på en 80-väg och höll 80 men blev omkörd. När den omkörande bilen hade kört om körde den inte ens ifrån mig istället blev jag tvungen att släppa lite på gasen, vilket betyder att den också låg runt 80. Enda orsaken till att dom kör om är för att man har en grön lapp på bilen som talar om att det är en ganska oerfaren förare vid ratten. Bara för att dom kör om gör inte dig eller oss till en sämre förare. Dom som kör om är inte en bättre förare för den delen heller, snarare sämre skulle jag vilja säga.

Man ska alltid hålla hastighetsgränsen, om någon vill köra om så får de göra det. Man har ingen rätt att stoppa dom. Blir dem stoppade av polisen är det deras fel, inte vårat.
Gäst 2012-08-14 09:29 ! Citera #
gäst2
Du har en grön lapp på bilen, det är därför alla ”måste” köra om.

Inte för så länge sedan körde jag på en 80-väg och höll 80 men blev omkörd. När den omkörande bilen hade kört om körde den inte ens ifrån mig istället blev jag tvungen att släppa lite på gasen, vilket betyder att den också låg runt 80. Enda orsaken till att dom kör om är för att man har en grön lapp på bilen som talar om att det är en ganska oerfaren förare vid ratten. Bara för att dom kör om gör inte dig eller oss till en sämre förare. Dom som kör om är inte en bättre förare för den delen heller, snarare sämre skulle jag vilja säga.

Man ska alltid hålla hastighetsgränsen, om någon vill köra om så får de göra det. Man har ingen rätt att stoppa dom. Blir dem stoppade av polisen är det deras fel, inte vårat.

Jag som har tagit körkort och inte längre har någon grön lapp bak på bilen, kan upp lysa om att du kommer bli omkörd om du håller hastighetsgränsen även när du inte övningskör. Det är något man bara får acceptera, att en del vill helt enkelt köra fortare än du. Och då det är de som gör fel när de överskrider hastighetsgränsen, så behöver du inte känna dig det minsta skyldig. Kom bara ihåg att det är du som gör rätt och de som gör fel. De får väl vara dumma och bryta mot reglerna om de vill, så kan du ligga i högerfältet och göra rätt ;)
Gäst 2012-08-20 09:02 ! Citera #
Inte alla, men dom många hastighetsmätare visar oftast 2-5km/h för mycket. Så säg ligger du i 70km/h så kanske den verkliga hastigheten är mellan 65-68km/h. Enklaste sättet är att mäta upp med en GPS. Dom visar till 98% rätt hastighet.
Gulbil 2012-08-24 22:23 ! Citera #
Har upplevt samma problem, speciellt på vägar där hastigheten sänks från 90 km/h till 70 km/h. Kom ihåg bara att det är du som har rätt. Hastighetsskyltarna är förbudsskyltar, alltså de är endast den maxhastigheten du får köra, inte vad du måste köra. De som stör sig för att du gör vad som är rätt får mer än gärna köra om. Exempel vid uppkörning kan det hända att man får köra där hastigheten är satt till 70 km/h, men är omöjlig att hålla, för att trafiksituationen kräver en lägre hastighet för att du ska klara av alla hinder som kan uppstå på vägen.
Ciindbran 2012-08-30 12:24 ! Citera #
Tja, måste bara tillägga att du har gjort ett intressant inlägg. Frågade en väninna om detta och hon sa att jag skulle blinka med dimbakljuset och en annan vän sa att jag skulle tvärnita ”det är den föraren som åker på det!”

Och andra sidan sa min handledare, min sambo, att jag kan sätta foten lite lätt på bromsen, bara lite lätt. Och i vissa fall lyckades jag hålla dom på avstånd.

Häromdagen körde jag på en jättebred väg, som leder ända upp till Tingsryd, (90km/h sträcka) där såg jag i speglarna att en bil närmade sig i en väldig fart och sedan smalnade vägen av och det blev heldragen lijer osv. Sedan när dom upphörde körde jag ut lite på vägrenen och släppte förbi honom och han tackade mig genom att blinka med blinkersena=)) och då log jag, strax därefter gjorde jag det igen för någon annan och även den tackade. Blev så glad liksom (att det finns trevliga trafikanter som tackar en)... :D
Gäst 2012-08-30 17:27 ! Citera #
Ciindbran
Tja, måste bara tillägga att du har gjort ett intressant inlägg. Frågade en väninna om detta och hon sa att jag skulle blinka med dimbakljuset och en annan vän sa att jag skulle tvärnita ”det är den föraren som åker på det!”

Och andra sidan sa min handledare, min sambo, att jag kan sätta foten lite lätt på bromsen, bara lite lätt. Och i vissa fall lyckades jag hålla dom på avstånd.

Häromdagen körde jag på en jättebred väg, som leder ända upp till Tingsryd, (90km/h sträcka) där såg jag i speglarna att en bil närmade sig i en väldig fart och sedan smalnade vägen av och det blev heldragen lijer osv. Sedan när dom upphörde körde jag ut lite på vägrenen och släppte förbi honom och han tackade mig genom att blinka med blinkersena=)) och då log jag, strax därefter gjorde jag det igen för någon annan och även den tackade. Blev så glad liksom (att det finns trevliga trafikanter som tackar en)... :D

Åh! Blir alltid lika glad när andra trafikanter uppskattar det man gör. Brukar ofta få ett litet leende när jag stannar/saktar in för högertrafik där högerregeln ska tillämpas. Tror det beror på att alla som åker på den ”stora” vägen tror att de har förtur fastän det är högerregeln som gäller. :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov