Start > Körkortsforum > Olaglig körning

Olaglig körning

Lilja 2009-05-31 19:10 ! Citera #
Om man som femtonåring kört en EU moped utan att ha ett EU körkort och man blivit stoppad av polisen och fått böter.

får man då automatiskt en prick eller får man besked om de hemskickat?

kan man kolla detta någonstans?

tacksam för alla svar
Tommy G 2009-06-15 17:13 ! Citera #
Du får isåfall ett besked om du får en ”prick”. Oftast så är det bara böter, det ska vara om mopeden är mycket trimmad också. Polisen som stannar dig brukar berätta.
Gäst 2009-07-26 19:33 ! Citera #
Jag tror att du kan få svårare att ta körkort, vänta några extra år.. Om du är osäker kan du ringa till polisen och fråga. Det känns som det lättaste alternativet 8-)
OscarEriksson 2009-08-24 20:38 ! Citera #
Hej Lilja!

I sveriges rättsystem existerar inte ”prickar” detta är ett påhitt som endast finns i fåtal länder. Men att ditt körkortstillstånd skulle bli uppskjutet 6månader (om det är första gången du åker fast) är nog verkligen ingen omöjlighet.

Det är även en väldigt stor säkerhetsrisk att köra eu moped utan körkort, jag skulle verkligen rekomendera dig att inte köra en meter utan körkort.

Mvh
Björn He 2024-03-02 06:33 ! Citera #
Om man inte har körkort eller förarbevis för att få köra moped eller motorcykel så skall man bara avstå från att köra, de som inte har körkort för moped kan hellre cykla istället!
Gäst 2024-03-02 17:50 ! Citera #
Björn He 2024-03-02
Om man inte har körkort eller förarbevis för att få köra moped eller motorcykel så skall man bara avstå från att köra, de som inte har körkort för moped kan hellre cykla istället!
Jag började köra trimmad moped när jag va 12.
Det va otroligt roligt.

Vi ska inte uppmana till olovlig körning men behöver inte peta någon i ögat.

Är man vuxen nog att köra är man vuxen nog att ta straffet.
Björn He 2024-03-03 11:45 ! Citera #
Gäst 2024-03-02
Jag började köra trimmad moped när jag va 12.
Det va otroligt roligt.

Vi ska inte uppmana till olovlig körning men behöver inte peta någon i ögat.

Är man vuxen nog att köra är man vuxen nog att ta straffet.
Du kunde ha blivit tagen för olovlig körning när du som 12-åring körde trimmad moped, inte minst med hänsyn till att du då inte var tillräckligt gammal för att få köra moped. Den som trimmade moppen du körde kunde i sin tur ha blivit tagen för tillåtande av olovlig körning.

Skolpersonalen, i alla fall på Johan Skytteskolan där jag gick i årskurs 6-9, har dessutom sagt att föräldrar kan bli ansvariga om deras barn kör trimmad moped, i varje fall innan dagen barnen har fyllt 18. I många fall har föräldrar till 15-åriga ungdomar hjälpt ungdomarna att trimma moppen och alltså gjort sig skyldiga till medhjälp till olovlig körning, men något barnfamiljer inte verkar veta är att trimning av moped kan vara trafikfarligt framförallt med tanke på att mopeden inte är konstruerad för att köras fortare än 45-50 km/tim, och att köra i omkring 70+ kan göra det omöjligt att hinna stanna i tid i händelse att man måste stanna för ett eventuellt hinder, allteftersom bromsarna bara är konstruerade för att kunna bromsa i en fart högst 50 km/tim, det berättade en mopedförsäljare en gång.
Björn He 2024-03-03 14:02 ! Citera #
Gäst 2024-03-02
Jag började köra trimmad moped när jag va 12.
Det va otroligt roligt.

Vi ska inte uppmana till olovlig körning men behöver inte peta någon i ögat.

Är man vuxen nog att köra är man vuxen nog att ta straffet.
I Sverige kan man inte straffas om man är yngre än 15 år, eftersom 15 år är åldersgränsen för att vara straffmyndig, men däremot kan man även som minderårig bli skyldig att betala ersättning om man gjort någon skada på någon eller något. Om barn under 15 år skulle köra moped, trots att de inte är tillräckligt gamla för att få köra moped, så kan vad jag vet deras föräldrar bli ansvariga åtminstone om mopedkörningen medför någon skada - och vid personskador vållade av trimning av moped har man dessutom inte rätt till ersättning för personskadorna från försäkringsbolagen - och en 15-17 år gammal ungdom som kört trimmad moped riskerar, utöver dyra dagsböter, också att gå miste om möjligheten att ta körkort för bil då den fyller 18.

Jag tycker förresten att det är ganska onödigt att straffa mopedister som inte följer trafikregler, som exempelvis den 16 år unga damen på moped som kolliderade med min bil i en korsning där jag kom från höger. I det fallet hade det räckt att jag hade fått ersättning för min krockade bil, och flickan, eller kanske rättare sagt hennes föräldrar, fick stå för ersättningsskyldigheten (genom mopedens trafikförsäkring). Nu blev det tydligen ingen polisanmälan på trafikskadan, hade det blivit polisanmälan så hade hon riskerat att få betala penningböter för brott mot Trafikförordningen (underlåtelse att väja för ett fordon från höger då väjningsplikt mot fordon från höger gäller), men att få betala böter för att inte följt trafikregler gör i många fall mer skada än nytta; det borde räcka att bli skyldig att betala ersättning för motpartens skadade fordon.
Under såna här omständigheter finns det ingen anledning att behöva ha 15 år som åldersgräns för att vara straffmyndig, utan man borde kanske hellre ha en gemensam åldersgräns för att vara både myndig och straffbar, 18 år alternativt 16 år. Om man skulle tillåta 12-åringar att köra moped så skulle det väl vara nödvändigt att sänka straffmyndigåldern till 12 år, alternativt avskaffa straff för brott mot trafikregler (åtminstone för barn under 15 eller 16 år).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo