Start > Körkortsforum > Förekommande med detaljfrågor?

Förekommande med detaljfrågor?

Gäst 2012-08-09 14:19 ! Citera #
Håller på att göra tester här på Körkortonline.se.

Någonting som slog mig är det ibland - om jag får vara lite brysk med att uttrycka mig - ställs frågeställningar som jag uppfattar som ”onödiga” och handlar mest om teknikaliteter.

Ett par exempel är följande:

- Om man kunde göra ett antagande om skattevikten då den är inte synlig.
- Om det var tillåtet att montera gröna lampor i jämnhöjd med bilens strålkastare.
- Vad som gäller om man drar en bil med cementblandare.
- Hur långt ett fordon får vara om den saknar låsningsfria bromsar.
- Var på bilen finns en deformationszon?

Osv. Väldig skojiga frågor! :D Hur vanligt är det med sådana frågeställningar i det riktiga provet?
Jag kan säga att jag Inte har lust att memorera hela trafikförordningen! ;)
Kourt 2012-08-09 17:36 ! Citera #
Hahah förstår precis vad du menar!

Men tro mig gjorde teorin 2ggr och klara den på tredje ggn och det finns såna frågor på det riktiga provet med. Jag har använt mig av Körkortonlines frågor och också tänkt ”den här frågan var ju jätte onödig” men sen när det kom en liknande på provet så kunde jag inte göra något mer än att skratta...Tack vara Körkortonline klara jag skiten på 3 försöket!! Varför hittade jag inte körkortonline för ca 1 år seen !?!?!?!?!?!??! :x
Gäst 2012-08-09 21:30 ! Citera #
Gillade frågan med cementblandare. Denna oumbärliga kunskap kommer verkligen att komma till användningen då jag en vacker dag drar en cementblandare, med hjärnhjul :D

Man ska nog inte störa sig för mycket på sådana frågor. Samtidigt är det lite irriterande då jag förmodligen måste gå efter turen om något liknande dyker. Och det är inte heller en särskild klok strategi att lägga energi på att lära sig alla små detaljer. Vill inte få en fråga som kanske avgör om jag klarar provet eller inte! :o
Björn He 2024-07-19 22:52 ! Citera #
Gäst 2012-08-09
Gillade frågan med cementblandare. Denna oumbärliga kunskap kommer verkligen att komma till användningen då jag en vacker dag drar en cementblandare, med hjärnhjul :D

Man ska nog inte störa sig för mycket på sådana frågor. Samtidigt är det lite irriterande då jag förmodligen måste gå efter turen om något liknande dyker. Och det är inte heller en särskild klok strategi att lägga energi på att lära sig alla små detaljer. Vill inte få en fråga som kanske avgör om jag klarar provet eller inte! :o
Du skrev väl ”hj-” vid fel tillfälle va?

Jaja, det var ju verkligen lurig teorifråga det där: Får en lastbil dra en cementblandare som går på stålhjul?
Rätt svar är tydligen: Ja, under förutsättning att lastbilen framförs i en hastighet högst 10 km/tim.

Det gäller dock alla typer av fordon med hjul av hårt material som kan skada vägbanan som järn eller stål. Enligt Transportstyrelsens föreskrifter får ett sådant fordon inte köras fortare än 10 km/tim (som är nästan gångfart). Skulle exempelvis ett motorfordon tappa något däck och ha ett hjul (av metall) utan däck så får fordonet inte köras fortare än bara 10 km/tim, men i de flesta fall måste fordon vid en sån olyckshändelse bärgas till verkstad för montering av nytt däck på hjulet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
2024-09-06 22:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov