Start > Körkortsforum > Påfart, motorväg

Påfart, motorväg

Gäst 2012-09-03 23:11 ! Citera #
Har jag uppfattat det rätt? Om jag samordnar hastigheten med de som är redan på motorvägen så får jag lättare att hitta luckan?

Hm, jag är inte med. Om jag blinkar så blir jag automatiskt insläppt?
Gäst 2014-01-09 11:25 ! Citera #
Min trafiklärare säger att man visst kan hoppa växlar vid snabba accelerationer på påfarter till motorvägar osv - att det går lika bra att komma upp snabbt i fart i alla fall. Visst ska man inte lägga massa fokus på det men det gör man ju inte heller om man är van vid att växla upp på det viset. Men blir lite förvirrad då vissa säger att det är absolut förbjudet att hoppa över växlar vid snabba accelerationer och min trafiklärare tvärtom säger att det är en fördel att göra det även då (och jag litar på henne).
Gäst 2014-01-09 11:30 ! Citera #
Även denna sida verkar förorda överhoppning av växlar vid kraftiga accelerationer: ”Att hoppa över växlar hänger ihop med de ovanstående styckena. Du kommer snabbare upp i fart och undviker kopplingsarbete” och ”Hur viktigt är det med ecodriving på uppkörningen? – Det viktigaste är att du kör miljövänligt när det är lämpligt. Konkreta exempel: Bra: Du svänger ut på en 90-väg, accelererar kraftigt och använder växlarna 1-3-5.” ( https://korkortonline.se/teori/ecodriving/ ).
inspektörn 2014-01-09 21:00 ! Citera #
Yoshi!
Du har nog missuppfattat det mesta!
Jag skall försöka bena ut det hela så det förhoppningsvis blir begripligt!
Om du läser på i den länken du bifogade så står det att Ettans växel skall man bara använda en kort sträcka, några meter bara! Om du efter några meter på Ettan lägger in Trean, vad tror du händer? Kommer bilen accelerera snabbare eller långsammare än om du lagt in Tvåan? Svaret är givet att du får en bättre acceleration i det läget på Tvåan! Om man då kompenserar genom att accelerera kraftigt på Ettan för att sedan kunna få en bra acceleration på Trean, så faller hela eco-konceptet pga att du rusar motorn på den växel som drar absolut mest bränsle, Ettan!
Vad nästan samtliga glömmer är den bestämda accelerationen!
Att trycka på med max halvgas upp till max 3000 rpm och sedan direkt växla till lämpligaste högre växel är A och O inom Ecodriving!
Hur gör man då när man skall i på en motorväg där den högsta tillåtna hastigheten är 110 km/h?
Grundtanken är att du (i normalfallet) skall ha en hastighet på ca 110 km/h när du lämnar accelerationssträckan och kör in på motorvägen!
För att komma dit gäller det att få fart på bilen! Nu ser inte alla accelerationssträckor ut på samma sätt, men det är ytterst sällan man startar från 0 km/h, utan man har oftast lite rull på bilen!
Den kanske inleds med en skarp sväng för att sedan rätas ut till en raksträcka. I själva svängen kanske man måste köra på Tvåan i 35-40 km/h och därefter när svängen börjar ta slut trampar man mjukt men bestämt till på gasen (max halvgas) tills man har 3000 rpm på varvräknaren. Därefter lägger man in Trean och gasar på samma sätt upp till 3000 rpm. Nu har bilen en hastighet om ca 70 km/h! Det är 40 km/h under den hastighet som du skall ha när du lämnar accelerationssträckan! Vad händer då om du hoppar i växlarna och lägger in Femman i det här läget? Jo, lite beroende på motorstyrka mm så får du en seg acceleration som drar ganska mycket bränsle! Det kanske inte ens är troligt att du hinner upp i 110 km/h innan accelerationssträckan är slut!
Lägger du däremot in Fyran och gasar på tidigare nämnt sätt så håller bilen ca 90 km/h ganska snabbt( vid 3000 rpm) och då lägger man in Femman och trycker till upp till 110 km/h!
Detta är grundtanken och det alternativ som är mest miljövänligt och trafiksäkert!
Om det mot förmodan någon som har en trafiklärare som säger att det jag sagt nu är fel, så byt lärare fort!
Om du läser din länk ordentligt så står det att du skall hoppa till högsta MÖJLIGA växel!!!! Det kan innebära att man växlar från Tvåan till Trean i just det läget, för i det läget är Trean den högsta MÖJLIGA växeln och skall då användas!
Puh! Nu tar jag paus, fråga gärna om det är något som är oklart!
Gäst 2014-01-09 21:19 ! Citera #
Jag menade inte att hoppa från ettan till trean (precis som du säger så kommer man ju oftast med lite fart så det var nog därför jag inte ens nämnde det). Vad jag har hört så är ettan->tvåan lite undantaget från att hoppa över växlar. Men sedan efter tvåan t ex tvåan-->fyran-->sexan, eller ettan-->tvåan-->trean-->femman. Jag frågade specifikt efter lektionens slut så att jag inte hade missuppfattat, och det hade jag inte.

Du verkar ha koll på saker, men det verkar min trafiklärare också, så här vet jag inte riktigt vad jag ska tro. Att absolut inte hoppa över växlar vid snabb acceleration kanske var något som gällde förr men inte nu? Kan det inte vara så att man tappar lite acceleration på att man trycker ned kopplingen varje gång man växlar, så att skillnaden inte blir så stor? Om man trycker på upp till 3000 varv på tvåan och sedan växlar till fyran, blir verkligen accelerationen så dålig då?

Tack för att du tog dig tid att svara i alla fall. Vore nice med mer input här, håller alla med inspektörn? Vad har folk fått höra från sina trafiklärare?
inspektörn 2014-01-09 22:46 ! Citera #
Yoshi!
Jodå, skillnaden blir stor om man hoppar i växlar resp. inte hoppar i växlar. Men det stora problemet är att folk inte fattar när dom skall hoppa i växlar! Det är ytterst sällan någon trycker på till 3000 rpm utan växlar upp för tidigt i för låg hastighet.
En grund regel är att du skall inte hoppa i växlarna förrän du har nått din sluthastighet!
Skall du upp i 50 km/h, Ettan några meter med lite gas, Tvåan till 3000 rpm och sedan in med Femman! Då surfar man på den uppnådda hastigheten ( 50 km/h) på så hög växel som möjligt!
Försöker man lägga in Femman innan man nått upp till 50 km/h blir det segt att nå 50 km/h och det drar mycket bränsle!
Skall man upp i 70 km/h, Ettan, Tvåan 3000rpm, Trean 3000 rpm sedan Femman!
Svårare än så är det inte men drar man inte på med 3000rpm eller hoppar för tidigt så får man svårt att nå sluthastigheten!
Att växla från Tvåan till Fyran vid 3000rpm som du säger, tja, jag skulle aldrig göra det på en accelerationssträcka om jag skall upp i 110 km/h (sluthastighet). På Tvåan vid 3000 rpm är hastigheten ungefär 50 km/h! Det är 60 km/h kvar till sluthastigheten och att då lägga in en högväxel(Fyran) istället för en accelerationsväxel (Trean) säger väl sig självt vilket som är lämpligast?
Vad som bör noteras är också att växlingarna skall komma direkt när 3000rpm är uppnått, så man inte ligger och segdrar på höga varvtal. Kopplingen skall också bara tryckas ner och lyftas direkt när man växlar, alltså inte hållas nere i onödan.
Morrissey 2014-01-09 23:31 ! Citera #
Klart och tydligt svar från inspektörn och väldigt uppskattat. Jag har funderat mycket kring det här och har fattat poängen med var/när/hur man bör hoppa över växlar. Men många gånger behövs det bättre förklaringar, när det annars kan bli luddigt eller för lite information, trots mängdträning med bilen =)
Gäst 2014-03-23 08:02 ! Citera #
Men om luckan finns inte och ingen släpper och jag står det med hastigheten på min bil vid 110 km/timme och kan inte komma ut? Vad gör jag då?
Gäst 2014-03-23 09:41 ! Citera #
Writer, jag tror det är så att bilarna kör med såpass stora avstånd (ska de göra i alla fall) på motorväg att det alltid finns en lucka. I värsta fall blir det lite trångt. Ser du t ex två bilar som inte verkar vilja maka på sig som ligger parallellt med dig så hinner du ju bromsa in/öka på lite innan sträckan tar slut så att du kan köra ut framför eller bakom dem. Alltså du märker innan sträckan är slut att du måste göra något åt det, för samtidigt som du accar har du hela tiden koll på vad som händer ute på motorvägen.

Angående det här med att hoppa över växlar/inte hoppa över växlar på en accelerationsträcka in på en motorväg... nu när jag själv har en bil och kör bil i jobbet så upplever jag att det är väldigt olika på olika bilar. Min egen bil med ganska svag motor behöver ibland ha allt drag den kan få - på den hoppar jag inte över växlar när jag måste upp i hög fart snabbt. Jobbets bil med väldigt stark motor går det utmärkt att hoppa över växlar på, kommer upp i fart väldigt fort ändå. Körskolans bil var mer som jobbets bil.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo