Start > Körkortsforum > Påfart, motorväg

Påfart, motorväg

Hannan 2012-08-05 22:33 ! Citera #
Hej!

Jag undrar vilken hastighet man bör ha om man ska köra på en påfart och in till en motorväg. Då kan ni tänka er att det är glest med bilar, inte så mycket trafik. Vad är era rutiner, om ni kan dela med er. Tack på förhand!
Gäst 2012-08-05 22:38 ! Citera #
Kom upp i rätt hastighet så snabbt som möjligt är det säkraste sättet att ta sig in på motorvägen. Hålla samtidigt uppsikt över det högra körfältet, så du hittar en lucka du kan placera din bil. Det gäller om det är glest med trafik eller ej. Med lite mer trafik så ställer det givetvis högre krav på att du har rätt anpassad hastighet och kan placera bilen i den lucka som erbjuds.
Gäst 2012-08-13 17:25 ! Citera #
Man ska använda accelerationsfältet för att komma upp i rätt hastighet, dvs. hastigheten som bilarna på motorvägen håller, redan innan man lämnar accelerationsfältet. Om hastigheten är 90km/h så ska du vara uppe i 90 innan du börjar blinka, om den är 110, så ska du vara uppe i 110. När du väll kommit upp i rätt hastighet, blinkar du och byter körfält.

Detta gäller förstås inte om du kör på en påfart där det är tydligt markerat att du har väjningsplikt mot trafik på motorvägen!
Jacob 2012-08-21 12:08 ! Citera #
Om du inte har väjningsplikt så är det ett ömsesidigt samspel mellan dig på påfarten och de pä motorvägen.
Påfarten år ett accelerationsfält så gasa pä med trean upp till max 3000 varv och hoppa till femman.
Få upp farten snabbt och säkert upp till kring hastighetsbegränsningen. Sen blinka ut tidigt som möjligt och titta på döda vinkeln innan du kör ut på motorvägen.
Gäst 2012-08-21 13:13 ! Citera #
Jacob
Om du inte har väjningsplikt så är det ett ömsesidigt samspel mellan dig på påfarten och de pä motorvägen.
Påfarten år ett accelerationsfält så gasa pä med trean upp till max 3000 varv och hoppa till femman.
Få upp farten snabbt och säkert upp till kring hastighetsbegränsningen. Sen blinka ut tidigt som möjligt och titta på döda vinkeln innan du kör ut på motorvägen.


På det här sättet kommer du inte upp i hastighet snabbt nog. Trafiksäkerheten går före ecodriving.
Jacob 2012-08-21 19:48 ! Citera #
Hur ska man göra då?
Köra över 3000 varv har inte så starkt effekt.

Beror säkert på vilken bil, trafiksituation, påfart, och hastighetsbegränsning vi snackar om.
Men man ska enkelt kunna komma upp till hastihetsbegränsningen på en påfart till en motorväg, för de är uppbyggda så att det skall kunna göras.

Iaf kör man med trean upp mot 3000 varv med en diesel som de på trafikverket så kommer man nog upp till 70 kanske mer.
Sen klarar man komma till 90-110 med femman ganska snabbt.

Trafiksäkerheten är självklar viktigast i alla situationer.
Gäst 2012-08-21 21:50 ! Citera #
Jacob
Hur ska man göra då?
Köra över 3000 varv har inte så starkt effekt.

Beror säkert på vilken bil, trafiksituation, påfart, och hastighetsbegränsning vi snackar om.
Men man ska enkelt kunna komma upp till hastihetsbegränsningen på en påfart till en motorväg, för de är uppbyggda så att det skall kunna göras.

Iaf kör man med trean upp mot 3000 varv med en diesel som de på trafikverket så kommer man nog upp till 70 kanske mer.
Sen klarar man komma till 90-110 med femman ganska snabbt.

Trafiksäkerheten är självklar viktigast i alla situationer.


Ofta har du toppeffekt och toppvrid över 3000 varv. Särskilt om du har en lite mindre bil. Diesel och bensinmotorer med lågtrycksturbo har ofta maximalt vridmoment från 1500-2000 varv, men toppeffekten nås fortfarande på de högre varvtalen.

Allt har, precis som du säger, med vilken bil du har, men fokus bör inte ligga på att hoppa växlar när du snabbt ska komma upp i hastighet.
inspektörn 2012-08-24 16:34 ! Citera #
Jacob!

Hoppa för i helevete inte från 3:an till 5:an på en accelerationssträcka innan du nått den hastighet du skall ha på motorvägen!!!!!!!
Om du går över 3000 varv på 3:an så lägg in 4:an och fortsätt accelerationen!!!!!
Hoppar du från 3:an till 5:an så har du stora problem att accelerera och det är ju det man skall göra på accelerationssträckan!
Som prs sa: Miljön är underordnad säkerheten.
Gäst 2012-09-03 21:48 ! Citera #
Hur hittar man sk luckan på bästa sättet då?
Gäst 2012-09-03 22:12 ! Citera #
writer
Hur hittar man sk luckan på bästa sättet då?


Genom att anpassa din hastighet till den på motorvägen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest