Start > Körkortsforum > Nyss klarat uppkörning, utan l…

Nyss klarat uppkörning, utan leg

Gäst 2012-08-02 22:42 ! Citera #
Hallo, klarade uppkörningen i tisdas, och fick med mig beviset på att ja får köra bil, men jag får inte köra för jag har ingen legitimation...

Väntar nu på körkortet, men kan jag få ut det på posten utan leg? går det om mor eller far är med och intygar?
hur går de till när man ska hämta kortet, öppnar de brevet?

Annars är det surt om ja ska skaffa leg för 400kr som sedan tar en vecka till, men ska ja skaffa leg måste jag ha med mig någon anhörig, för att ”styrka min identitet” så de borde ju gå på posten med.

Nån som råkat ut för samma problem?

Mvh
Gäst 2012-08-02 22:47 ! Citera #
Hur klarade du körprovet utan legitimation?
Gäst 2012-08-03 09:17 ! Citera #
Med en ”ansökan om undantag från kravet om uppvisande av indentitetshandling vid förarprov” som vi ansökte om så fick mor och far visa, ist för mig
Gäst 2012-08-03 10:26 ! Citera #
Du har inte ens ett pass?

Jag rekommenderar att du kontaktar Posten och frågar om dina föräldrar kan hämta ut rek inrikes som ombud för dig, eftersom du själv saknar identitetshandlingar.
Gäst 2012-08-03 10:33 ! Citera #
Nej det har jag inte, fick brev från posten att jag har ett körkort och hämta ut, men självklart kommer posten halv 11, och posten stänger 10. fan så trött man blir. får vänta till måndag tidigast innan jag får börja köra ändå då
Gäst 2012-08-03 10:43 ! Citera #
Stänger klockan 10? Utlämningsställen för rek post brukar väl ha lite bättre öppettider än så?

Sen har kundtjänst för privatpersoner på 020-23 22 21 öppet 8-18:

www.posten.se/sv/Kundservice/Kontakta%20oss/Sidor/home.aspx
Gäst 2012-08-03 12:22 ! Citera #
Jo 8,30-10.00 öppettider, eftersom det är en värdehandling får inte det vanliga utlämningsställlet(ICA) lämna ut det, får åka dit på måndag och hämta det :|
troll 2012-08-07 13:10 ! Citera #
Gäst
jo 8,30-10.00 öppettider, eftersom det är en värdehandling får inte det vanliga utlämningsställlet(ICA) lämna ut det, får åka dit på måndag och hämta det :|


Du kan ta med en förälder så kan de skriva under lappen och intyga att du är du :) eller så får du chansa med ditt gamla ID-kort/pass, jag har gjort det flera gånger :P
Björn He 2019-09-02 11:58 ! Citera #
Man måste inte ha legitimation för att få göra körkortsprov. Det finns ett undantag från kravet att visa legitimation: Man kan ju skicka in en ansökan om att få slippa visa legitimation under förutsättning att man kan få sin identitet intygad av exempelvis sina föräldrar/vårdnadshavare. I så fall måste ansökan godkännas först och sedan måste intygsgivaren vara med vid körkortsprovet och själv styrka sin egen identitet med en godkänd legitimation.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor