När är man redo?
När är man redo att ge sig ut på landsvägar motorvägar osv? När ,man lärt sig växlarna utantill frikopplingen o krypkörning, eller bara när man känner sig redo helt enkelt? Någon som kan ge konkreta tips?
Själv begav jag mig ut på landsväg då växlingen både upp och ner visade sig funka fint, dock inte ut på motorväg fören jag genomgått risktvåan (halkbanan) då jag kunde visa på bra inbromsningar samt nödvändiga kraftiga accelerationer. Körde med körskola.
Okej låter bra! Men problemet, är ju att jag ska övningsköra i köping. Och risktvåan görs i Eskilstuna, så då är det både lands och motorväg dit, som 3 elever får turas om att köra dit o hem. :-)
De är väll lite olika på hur man hanterar stress, men jag skulle säga att det nog skulle vara bra att komma ut på motorväg några ggr innan du kör till risk-2:an. Testa att gradvis välja vägar med högre hastighet, det kan ju vara bra att välja tider med mindre bilar på dessa vägar till en början så att du hinner vänja dig vid vägen innan alla bilar kommer också.
Jag använder mig av en trafikskola i Katrineholm och där var det dom som avgjorde när jag var lämplig för att börja med landsvägs körning. Då fick jag starta från körskolan, sen körde vi ut på en landsväg som bar mot Vingåker. Och jag fick stanna 3 gånger efter den vägen på olika busshålls platser när tillfälle gavs bara för att jag skulle få testa på att accelerera.. Och nu efter nyår ska jag få köra motorväg och sen är det dags för risk 2an (halkbanan)
Så om du använder dig av körskola så tycker dom att du är lämplig att köra både landsväg och motorväg när ni ska till halkbanan..
Kär när det är mörkt på motorväg då. Då är det knappt några bilar. Kör med helljus så blir det som dag :P
Inga problem att köra rakt med hög hastighet hoppas jag :P
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget