Start > Körkortsforum > Vindrutetorkarna och defroster…

Vindrutetorkarna och defrostern där bak?

Gäst 2012-08-13 18:40 ! Citera #
Mani
J_92
Kollade igår och då låg den runt 1,5 , det konstiga är att jag tom kan köra med 4:ans växel och så ligger den ändå under 3000 :?
Bilen har endast upp till 5:ans växel men mätaren hamnar alltid över 3000 när jag kör i över 100 km/h. Betyder det att bilen tar skada utav detta?

Jag är absolut ingen expert, men om du kör 100 km/h på femmans växel, då känns väl varvtalet lite högt väl?
Fast det kanske det inte gör ändå, men jag skulle tro att det är väldigt högt.

Jo, den hamnar en bit över 3000. Vet inte om det är så på alla bilar :?
DjB 2012-08-13 21:15 ! Citera #
Vad är det för bil du kör?

2000RPM brukar vara runt 90KM/h. Men det beror som sagt helt på vad du har för bil.
robert 2012-08-23 16:39 ! Citera #
Mani
J_92
Kollade igår och då låg den runt 1,5 , det konstiga är att jag tom kan köra med 4:ans växel och så ligger den ändå under 3000 :?
Bilen har endast upp till 5:ans växel men mätaren hamnar alltid över 3000 när jag kör i över 100 km/h. Betyder det att bilen tar skada utav detta?

Jag är absolut ingen expert, men om du kör 100 km/h på femmans växel, då känns väl varvtalet lite högt väl?
Fast det kanske det inte gör ändå, men jag skulle tro att det är väldigt högt.

Men herregud det är inte högt alls! Beror på helt vad det är för storlek på motor och vad du har för bränslesystem.

Har du tex en diesel och en liten motor så BÖR du ligga på 3000 rpm vid 100 km/h

Bilen tar aldrig skada av att ligga på höga varv (dock om du kör på FÖR höga) du kan lätt ligga på 5000 rpm utan att bilen tar skada. Du har ett varvstopp på din bil där är det ej bra att vara.

Mvh robert
agi 2014-08-07 20:18 ! Citera #
Varför du ska hålla dig under 3000 i varvtal har med att katalysatorn inte fungerar lika bra över det och då släpper du ut giftiga ämnen i naturen, men om din bil inte kan köra på högre växel så är det inte så mycket att göra åt..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor