Jag förstår din oro inför att köra upp i en ny stad. Även om man ska kunna köra varsomhelst rent teoretiskt så sätter det onödig press på en inför uppkörningen när man inte vet hur stadens gator ser ut, vad som är enkelriktat, högerregeln mm.
På min uppkörning fick jag köra en högersväng på en 90-väg som kommer precis efter en lång rundad sväng, omöjlig att se och planera för om man inte vet att den finns där men nu hade jag blivit varnad av min körlärare och till och med övat den svängen samt andra ”svåra” platser som brukar dyka upp på uppkörningen i min stad. Nog om det, mitt tips är att åka till den trelleborg någon dag innan uppkörningen. Även om du inte får köra bilen själv (om du inte har någon privat handledare) kan ni ju åka runt och titta efter hur gatorna är uppbyggda och kluriga trafikplatser mm. Eller bara åka dit och åka lite stadsbuss eller vandra runt så att du ser vilka områden runt trafikverket som kan vara lite kluriga. Jag skulle tro att det hjälper enormt!
Ja precis, det är just ”svåra” platser jag är orolig för. Tack så mycket för tipsen! Jag körde där lite idag, hann dock inte köra så mycket, bara 10 min
men det verkar mycket lugnare där jämfört med Malmö där alla kör som galningar (kanske beror på att det är söndag). Jag ska köra upp som privatist men har hört att inspektörerna är lite hårdare mot oss
hjälper det om jag visar upp mitt utbildningskort från trafikskolan? Funderar på att gå till min gamla trafikskola och fråga om jag kan få den.