Start > Körkortsforum > Uppkörning Trelleborg!

Uppkörning Trelleborg!

Gäst 2012-07-26 14:04 ! Citera #
Hej, jag ska ha uppkörningen i Trelleborg om några dagar och undrar om någon här har kört upp där eller varit där? Var det lätt eller svårt? Hur är vägarna där och så? Är ursprungligen från Malmö och har kuggat här :cry: Tacksam för svar!
Gäst 2012-07-28 03:02 ! Citera #
Ingen? :(
inspektörn 2012-07-28 06:17 ! Citera #
Det är lika svårt som vilken stad som helst!
Har du tillräckliga kunskaper, så löser du det, för då är platsen man kör på inte avgörande. Är du osäker på om du skall klara körningen pga att du inte känner till vägarna, skall du inte köra upp! Du är helt enkelt inte mogen än!
Sagt inte för att vara elak utan för att du skall förstå vilka krav som ställs på dig!
Gäst 2012-07-28 16:55 ! Citera #
Visst du har rätt i det du säger men jag ville bara veta vad jag ska tänka på och vara väl förberedd till provet, det skadar väl inte? :?
Gäst 2012-07-28 17:03 ! Citera #
J_92
Visst du har rätt i det du säger men jag ville bara veta vad jag ska tänka på och vara väl förberedd till provet, det skadar väl inte? :?

Vad bör man tänka på när man kör bil? Uppsikt, framförhållning, anpassning, läsa skyltar, hålla hastigheten... ja, sånt som ingår i bilkörning.
gäst1 2012-07-28 18:17 ! Citera #
Jag förstår din oro inför att köra upp i en ny stad. Även om man ska kunna köra varsomhelst rent teoretiskt så sätter det onödig press på en inför uppkörningen när man inte vet hur stadens gator ser ut, vad som är enkelriktat, högerregeln mm.

På min uppkörning fick jag köra en högersväng på en 90-väg som kommer precis efter en lång rundad sväng, omöjlig att se och planera för om man inte vet att den finns där men nu hade jag blivit varnad av min körlärare och till och med övat den svängen samt andra ”svåra” platser som brukar dyka upp på uppkörningen i min stad. Nog om det, mitt tips är att åka till den trelleborg någon dag innan uppkörningen. Även om du inte får köra bilen själv (om du inte har någon privat handledare) kan ni ju åka runt och titta efter hur gatorna är uppbyggda och kluriga trafikplatser mm. Eller bara åka dit och åka lite stadsbuss eller vandra runt så att du ser vilka områden runt trafikverket som kan vara lite kluriga. Jag skulle tro att det hjälper enormt!
Gäst 2012-07-29 18:34 ! Citera #
gäst1
Jag förstår din oro inför att köra upp i en ny stad. Även om man ska kunna köra varsomhelst rent teoretiskt så sätter det onödig press på en inför uppkörningen när man inte vet hur stadens gator ser ut, vad som är enkelriktat, högerregeln mm.

På min uppkörning fick jag köra en högersväng på en 90-väg som kommer precis efter en lång rundad sväng, omöjlig att se och planera för om man inte vet att den finns där men nu hade jag blivit varnad av min körlärare och till och med övat den svängen samt andra ”svåra” platser som brukar dyka upp på uppkörningen i min stad. Nog om det, mitt tips är att åka till den trelleborg någon dag innan uppkörningen. Även om du inte får köra bilen själv (om du inte har någon privat handledare) kan ni ju åka runt och titta efter hur gatorna är uppbyggda och kluriga trafikplatser mm. Eller bara åka dit och åka lite stadsbuss eller vandra runt så att du ser vilka områden runt trafikverket som kan vara lite kluriga. Jag skulle tro att det hjälper enormt!

Ja precis, det är just ”svåra” platser jag är orolig för. Tack så mycket för tipsen! Jag körde där lite idag, hann dock inte köra så mycket, bara 10 min :( men det verkar mycket lugnare där jämfört med Malmö där alla kör som galningar (kanske beror på att det är söndag). Jag ska köra upp som privatist men har hört att inspektörerna är lite hårdare mot oss :( hjälper det om jag visar upp mitt utbildningskort från trafikskolan? Funderar på att gå till min gamla trafikskola och fråga om jag kan få den.
Gäst 2012-07-29 20:46 ! Citera #
J_92
Jag ska köra upp som privatist men har hört att inspektörerna är lite hårdare mot oss :(

Nej, du bedöms precis som vem som helst. Du bör fråga dig varifrån du ”hört det” och applicera lite källkritik ;)
Gäst 2012-07-29 22:14 ! Citera #
prs

Nej, du bedöms precis som vem som helst. Du bör fråga dig varifrån du ”hört det” och applicera lite källkritik ;)

Det låter ju trovärdigt eftersom trafikskolan följer en utbildningsplan och går igenom alla moment, vilket man kan ha missat som privatist 8-)
Gäst 2012-07-29 22:16 ! Citera #
Men då behöver du ju inte bedömas annorlunda. Om du inte klarar ett moment spelar det ju ingen roll om du kommit via trafikskola eller är privatist.

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo