Start > Körkortsforum > Teoriprov snart, hur ser mina …

Teoriprov snart, hur ser mina chanser ut?!

Jessssssica 2012-07-26 12:29 ! Citera #
Tja! Jag ska skriva provet den 6 augusti och är sjuuukt nervös. Jag har pluggat hur länge som helst känns det som, i några månader. Vissa perioder mer aktivt än andra, men de sista 2 månaderna har jag försökt ligga i. Läst läst o läst teoriboken, läst ut den 3 ggr. Blev medlem på bonniers o gjorde ut hela deras program, godkänt på alla deras prover. TEO 2011 har jag oxå gjort prover på. Medlemskap här 2 ggr, får inte alltid godkänt på proverna på den här sidan men det börjar sätta sig mer och mer nu, gjorde ett prov nyss och fick 56, men för 1 timme sen bara 47. Har läst teorin här med.
Jag kanske är ovanligt dum eller nåt, verkar ha svårt för att få allt att fastna..

Vad tror ni om mina chanser? Måste man lyckas nå runt 60 på proverna här inne för att lyckas med det riktiga provet?!
gäst1 2012-07-26 14:45 ! Citera #
Hej!

Om du fortsätter plugga som du gör nu ska det nog gå bra! Så länge du ger dig attan på att kolla upp och memorera varenda fråga du har fel på kommer det att sitta till slut, det tar sin tid för det är mycket man ska komma ihåg i detalj. Men jag tror att du ger dig själv goda förutsättningar med din pluggstil. När du inte svarar på frågor tycker jag du ska läsa igenom teoridelarna på denna hemsidan, läs de avsnitt du brukar ha problem med och ta in vad som står. Lycka till den sjätte!
Jessssssica 2012-07-26 14:55 ! Citera #
Ja det är sjukt mkt man ska kunna, jobbigt! :)
Jag har en vän som pluggade i ca 2 veckor på bonniers, hon satte provet för några dagar sen, hon har inte pluggat nått annat öht. Hon tyckte inte provet var svårt, så jag antar att hon är ett geni haha.

Sen säger vissa att det riktiga provet är lättare än på den här sidan, andra säger tvärtom. Så man vet inte vad man har att vänta sig riktigt..

Jag har extra problem med manövrering har jag sett. Men har svårt att veta vad det är jag ska läsa på om de, de finns ju inte direkt någon rubrik med det att läsa om :/
gäst1 2012-07-26 15:09 ! Citera #
Hur menar du med manövrering? Fordonet i sig eller var du ska placera dig?

Jag tror för övrigt du ska sikta på att ligga på mellan 65-70 rätt på alla tester du gör sista veckan, bara för att veta att du har en lagom bred grund att stå på. Sen att variera olika program sista veckan är också bra, då lär du dig inte bara ett programs frågor utan får tänka till lite extra när de ställs på ett annorlunda sätt. Str-faserna kunde jag nästan svara på sömnen sista dagarna och få 68 rätt av 70 men när jag provade andra program tog det mycket längre tid och jag fick sämre resultat. I slutändan fick jag 59 på mitt teoriprov i måndags och detta efter att ha legat på 67-68 rätt på de senaste 20 proven jag gjorde (STR elevcentralen alltså). Så jag tror det är bra att sikta högt för att hamna någonstans över godkänt iallafall!
Jessssssica 2012-07-26 15:35 ! Citera #
Jag vet inte, det står att jag får mest fel på Manövrering.

Så många rätt får jag aldrig och har aldrig fått, o lär inte få heller tills det är dags för provet.
Gäst1 2012-07-26 19:03 ! Citera #
Hm, jag tror inte str hade några manövreringsfrågor just men däremot fordonsfrågor och de tyckte jag var svåra!

Jag fick aldrig mer än 55 rätt heller förrän sista veckan när jag verkligen la pluggandet i fokus så fortsätt bara som du gör nu så kommer det gå galant! Och se till att lära dig alla grejer som man måste kunna utantill redan nu typ vikter, formler för att räkna ut sträckor och släpkombinationer, siktsträckor vid helljus/halvljus och liknande.

Lycka till!
Jessssssica 2012-07-27 10:57 ! Citera #
Räkna ut bromssträckor osv går inte. Jag kan räkna ut reaktionsträckan, men inte allt annat. Jag har dyskalkyli så det där är inget jag kan få in. Tråkigt faktiskt att man ska kunna sånt, tycker jag..

Det kommer bli hejvild gissning på sådanna frågor! Jag får nu runt 55 - 56 rätt när jag kör provet på tid, alltså 70 frågor. Hoppas det blir samma resultat på det riktiga.. Börjar kännas som jag inte kommer klara det! :(
Gäst 2012-07-27 15:30 ! Citera #
Jessssssica
Räkna ut bromssträckor osv går inte. Jag kan räkna ut reaktionsträckan, men inte allt annat. Jag har dyskalkyli så det där är inget jag kan få in. Tråkigt faktiskt att man ska kunna sånt, tycker jag..

Det kommer bli hejvild gissning på sådanna frågor! Jag får nu runt 55 - 56 rätt när jag kör provet på tid, alltså 70 frågor. Hoppas det blir samma resultat på det riktiga.. Börjar kännas som jag inte kommer klara det! :(


I så fall får du nog helt enkelt plugga in ungerfärliga värden vid olika hastigheter, så du kan göra en kvalificerad uppskattning när frågan väl ställs. Det kan tyckas lite onödigt att veta hur lång stoppsträckan är vid olika hastigheter, men det är viktigt för att man ska förstå vilka risker som finns i olika situationer och vad skillnaden är om man sänker hastigheten med 10 eller 20 km/h.
gäst1 2012-07-28 16:50 ! Citera #
Det går ju att lära sig utantill också, bromsträckor och stoppsträckor och sånt. Men det är ju lite jobbigt. Jag fick ingen sådan fråga på teoriprovet så om du har tur kommer du inte förlora någon mängd poäng på det :)
selina 2012-08-17 14:16 ! Citera #
Med tanke på hur mycket och hur länge du har övat så tror jag att du kommer klara det. Du har ju en stor fördel jämfört med dom som öppnar boken två veckor innan, men alla har det olika lätt.. Har en kompis som bara läste igenom boken en gång och klarade det på första försöket, men han är i och för sig väldigt bilintresserad :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest