Att köra en diesel-bil
Hej, hej!
Hittills har jag kört bara bensindrivna bilar, en Mazda och en Volvo, men idag körde jag på körskolan och fick köra en dieseldriven VW Polo. Jag har övningskört ganska länge nu och har inga som hest problem vid start, har inte fått motorstopp i hur länge som helst. Idag fick jag 10+ st.
Jag tycker att det beror på pedal-känslan. Pedalerna var mer känsliga och samtidigt hårdare jämfört med bilarna jag har kört hittills. Det var svårare att ha pedalen nertryckt precis så mycket man önskade, antingen tryckte man för lite eller för mycket. Jag undrar, gäller detta för alla dieseldrivna bilar eller är det bara bilen jag körde idag som har sådana pedaler. Eller kanske alla VW bilar?
Någon som har upplevt detta och kanske har lite tips? Enligt han jag körde med så är det ingen fel på pedalerna och jag kommer vänja mig efter ett tag.
Jag körde Audi A4 TDI med trafikskolan och kör just nu min egen Golf TDI och min erfarenhet är att dieselmotorn nästan kör sig själv. Hittar jag dragläge så ger jag bara ytterst lite gas så åker bilen iväg.
Kopplingen på min Golf är åtminstone väldigt lättarbetad, och jag upplever inte att de andra pedalerna skulle vara överdrivet känsliga eller för hårda.
Ok, men har du kört en bensindriven bil någon gång? Det går ju inte att jämföra annars.
Jag ska köra Volvon imorgon och på onsdag kör jag körskolans VWn igen, jag bör kunna göra ett bättre jämförelse då. Min nervositet kan ha spelat en roll idag.
Ja, givetvis har jag kört bensindrivna, och min erfarenhet är att dieselbilarna jag kört varit mer villiga att driva på vid dragläge och när motorn kommer ner i låga varv. Annars har det inte varit någon nämnvärd skillnad.
Jag har övningskört en heldel med och det är liksom så att alla bilar känns olika. Till exempel på min körskola så har man 3-5 likadana bilar men de känns helt olika med gas, broms och koppling. Alltså problemet ligger inte i bilen i sig självt utan att man vänjer sig vid en viss grad utav de olika grejerna.
När jag har bytat från en bil till en annan så får jag direkt problem faktiskt. Alltså jag är så van vid att få funktion vid ett visst läge som jag inte alls får i andra bilar. Men ingen fara några motorstop eller så spelar ingen roll egentligen så länge du behärskar situtationen bra. Alltså du ska helst försöka undvika att få panik. (dumt sagt hur kan man ens undvika det egentligen?). Alltså när något sådant händer agera fort och se till att du inte fokuserar på felet utan på att komma igång igen och försök ha kvar uppmärksamheten och de eventuella stegen som bör göras för säkerhet. Alltså kolla inte för mycket inne i bilen och jaga inte upp dig och försök komma iväg. Ta din tid och kolla och börja om normalt från början (alltså kontrollera situationen så ska det nog gå bra
).
Nu har jag hunnit köra körskolans bil ett antal gånger och har hunnit vänja mig vid den. Som flera av er har sagt så ligger inte problemet i själva bilen utan i bytet från en bil till en annan. Jag får alltid problem de första 5-10 minuterna efter att jag bytt bil. Nu är det så faktiskt, att jag föredrar Diesel-bilen i visa situationer, till ex. vid körning i låg fart. Det är lättare att få den att rulla jämfört med Volvon.
Nu blev det konstigt. Föregående inlägg har alltså jag skrivit
Det beror ju på även hur stor ålderskillnad det är på bilarna och vad det är för sorts bil, Det värsta är när jag övningskört med min pappa i en nästan helt ny BMW 520, den kommer nästan iväg av sig själv när man väl känner dragläget. Sen när jag kör med mamma i hennes V70 från 00 så känner man inge som helst dragläge knappt förutom att motor varvet går ner
. det är ju inget annat än en vanesak.
Det kan finnas nåt i det du skriver, Hankmoody, körskolans bil är 08a, tror jag och Volvon är från 00 (till och med samma modell som din mammas
). Jag upplever samma sak när jag kör med körskolans bil som du gör när du kör BMW-en, är den också diesel eller bensinare?
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget