Start > Körkortsforum > Försäkring

Försäkring

kimberlypetra 2012-07-19 13:52 ! Citera #
Är det någon mer än jag som tycker att det är stört att försäkringen ska kosta olika beroende på ålder? Även om unga löper större risk att råka ut för en olycka så finns det inget som säger att just Jag eller Du ska råka ut för något, än han/hon som kör därframme och är i 50-års åldern. Tycker det är orättvist, särskilt när man som ung oftast inte har så mycket pengar att röra sig med.
Gäst 2012-07-19 14:53 ! Citera #
Försäkringsbolagen baserar sina avgifter på statistiska underlag. I och med att du ingår i en grupp som anses mer olycksbenägna och därmed dyrare, så blir försäkringspremien högre. Bästa sättet att motverka detta är att inte råka ut för något och se sin premie sjunka år för år :).

Något som också spelar in är var du bor och vilken bil du vill försäkra. Audi med stor, kraftfull motor i storstad är rejält dyrt när man är ny med körkortet.

Man får helt enkelt väga in alla kostnader kring bilen i sitt bilägande. Om man anser det för dyrt så får man avstå bil, helt enkelt. Själv betalar jag halvförsäkring på två bilar: den ena, elva år gammal Fiat, kostar cirka 430 kr; den andra, en ny Golf, kostar 640 kr per månad.
oskar 2012-07-24 14:02 ! Citera #
Jag gillar inte det heller men tyvärr så kan man inte göra mycket åt det. Men är du kvinna så kan du faktiskt få vissa försäkringar billigare än män. Alltså det finns sådana som bara är tillgängliga för kvinnor eftersom de har en mycket lägre olycksrisk än men. Men du kan faktiskt ha din bil och försäkring skriven på dina föräldrar och detta gör det mycket billigare. I stort sätt alla gör det eftersom det sparar en massa pengar och allt sådant.

Grejen är också den att det beror på hur mycket du letar efter ett bra erbjudande. Det finns jätte bra erbjudanden om man bara letar länge nog och är villig att lägga ner lite tid egentligen. :)
Gäst 2012-07-24 14:41 ! Citera #
oskar
Jag gillar inte det heller men tyvärr så kan man inte göra mycket åt det. Men är du kvinna så kan du faktiskt få vissa försäkringar billigare än män. Alltså det finns sådana som bara är tillgängliga för kvinnor eftersom de har en mycket lägre olycksrisk än men. Men du kan faktiskt ha din bil och försäkring skriven på dina föräldrar och detta gör det mycket billigare. I stort sätt alla gör det eftersom det sparar en massa pengar och allt sådant.

Grejen är också den att det beror på hur mycket du letar efter ett bra erbjudande. Det finns jätte bra erbjudanden om man bara letar länge nog och är villig att lägga ner lite tid egentligen. :)

Det är absolut ingen bra idé att föreslå att låta föräldrarna teckna försäkringen om det väl händer något och försäkringsbolaget gör en utredning.
oskar 2012-07-24 15:11 ! Citera #
prs
oskar

Det är absolut ingen bra idé att föreslå att låta föräldrarna teckna försäkringen om det väl händer något och försäkringsbolaget gör en utredning.

Nu förstår jag inte riktigt? Vad spelar det för roll? Alltså är bilen skriven på en annan person samtidigt som den är försäkrad så ska ju detta hälla ändå. Om någon regel i försäkringen inte säger annorlunda?
Gäst 2012-07-24 16:21 ! Citera #
oskar
prs
oskar

Nu förstår jag inte riktigt? Vad spelar det för roll? Alltså är bilen skriven på en annan person samtidigt som den är försäkrad så ska ju detta hälla ändå. Om någon regel i försäkringen inte säger annorlunda?

Ja precis, men det finns de som inte är mantalsskrivna hos föräldrarna men är primärnyttjare av bilen som står på föräldrarna. Försäkringsvillkoren kan se lite olika ut beroende på bolag så jag föreslår att man kontaktar ”sitt” försäkringsbolag.
Gäst 2012-07-24 17:02 ! Citera #
Som ett tillägg så står det så här i Ifs föräkringsvillkor:

Försäkringen gäller för dig som är försäkringstagare. Men den gäller endast om du är fordonets verklige ägare och huvudsaklige brukare. Detta innebär att du kan bli utan ersättning om du är registrerad som ägare och har tecknat försäkring för fordonet, trots att du inte äger det eller huvudsakligen brukar det.

Folksam har liknande formulering, men där ingår även make/maka/sambo/registrerad partner.

Värt att tänka på.
oskar 2012-07-24 17:28 ! Citera #
Japp men just den biten kan de egentligen aldrig bevisa (alltså huvudsaklig användning)... Men ja man får se upp med försäkrings bolag eftersom allt handlar om pengar och man får läsa nog. Men som sagt man får läsa vad de begär i avtalet eftersom de kan vara luriga ibland :)
Micke.F 2012-08-07 16:48 ! Citera #
Jag tog körkort för c:a 1 år sedan och har min bil försäkrad hos mina föräldrar, just för att komma billiagre undan :)
Gäst 2012-08-07 19:36 ! Citera #
Micke.F
Jag tog körkort för c:a 1 år sedan och har min bil försäkrad hos mina föräldrar, just för att komma billiagre undan :)

Och gör det dyrare för oss andra... :x

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov