Start > Körkortsforum > Denna eviga högerregel..

Denna eviga högerregel..

Gäst 2012-07-18 15:23 ! Citera #
Hej!

Jag funderar fortfarande (trots innehav av körkort sedan några månader) när högerregeln egentligen gäller. Det är speciellt en väg jag funderar på; två vägar möts och bildar en påfart på en motorväg. Jag förutsätter att högerregeln gäller för de två vägarna när de möts, men jag är lite fundersam över om man kan kalla det för en korsning eller inte.

Här är korsningen i fråga: https://maps.google.com/?ll=57.473755,12.058525&spn=0.000751,0.002642&t=m&z=19

Vad säger ni? Lite hjälp uppskattas :) Har för övrigt, efter att jag har fått mitt körkort, upptäckt att man lär sig varje gång man är ute på vägen! :)
Gäst 2012-07-18 17:01 ! Citera #
Där de två vägarna smältar samman till en sitter det ju två skyltar till höger om vägen. En 110 km/h-skylt och en motorvägskylt. De antyder väl att det är en motorväg redan där. Hade den vägen bara varit en påfart så skulle det väl stått en tilläggstavla under motorvägskylten som anger hur långt det är kvar innan den börjar gälla?
Faranak 2012-08-10 13:39 ! Citera #
Nja, man brukar inte prata om att högerregel eller väjningsplikt vid påfarter, utan man brukar prata om ”ömsesidig respekt”. Detta innebär om jag tolkar det rätt att ingen har direkt rätt att köra före, utan att man ska släppa in bilar efter bäst förmåga om man redan kör på vägen och man ska inte hävda sig onödigt mycket om man kommer in.
Gäst 2012-08-11 17:57 ! Citera #
Vägarna korsar inte varandra utan går samman, högerregeln gäller inte där. Om inga skyltar/andra märken finns så är det, som Faranak skriver, omsesidig hänsyn som gäller!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest