Start > Körkortsforum > Privatist

Privatist

Gäst 2012-07-15 21:07 ! Citera #
Tjao alla glada där ute, vet icke om jag satte denna tråden rätt....................... :lol:
Jag har mitt första teoriprov nu den 3 sep och uppkörningen 5 sep, som privatist!
Jag har snart kört i ett helt år med en volvo 745;a och är sjukt van vid den gamla bettan, med sitt hackande, sin dåliga accelation upp till hundra [om man inte ska räkna med att man kör på 4 växel upp till hundra ;) ] och med sin tio-tals mätare.

Nu, är min nervositet uppe på topp :( Köpt frågor här på körkortonline 2ggr, kunnat alla o kört teoriprovs tester ett antal X ggr o legat mallan 54-63 rätt. Nu när jag sitter här o har dessa datumen i mig få jag problem.
Jag ligger i snittet mellan 36-49 rätt :|
O jag ska köra upp med en volvo V50 och har aldrig kört en nyare bil, bortsett från 2x45 min på halkan (S60).
Där vande jag mig med hastigheten som visade sjukt mycket streck o allt, o ingen nyckel fan som man skulle vrida på, man hörde inte heller vart varvantalet låg på förren han sa i radion ”inga rivstarter”

Jag har som sagt mååååånga mil i kroppen o har kört hur mycket som helst, varje dag.

Vad händer om jag inte klarar säkerhetskontrollen? Tänk om jag inte ens kan köra med en nyare volvo?

Help!
Oh My GOD!
Gäst 2012-07-20 15:02 ! Citera #
Cindbran
Tjao alla glada där ute, vet icke om jag satte denna tråden rätt....................... :lol:
Jag har mitt första teoriprov nu den 3 sep och uppkörningen 5 sep, som privatist!
Jag har snart kört i ett helt år med en volvo 745;a och är sjukt van vid den gamla bettan, med sitt hackande, sin dåliga accelation upp till hundra [om man inte ska räkna med att man kör på 4 växel upp till hundra ;) ] och med sin tio-tals mätare.

Nu, är min nervositet uppe på topp :( Köpt frågor här på körkortonline 2ggr, kunnat alla o kört teoriprovs tester ett antal X ggr o legat mallan 54-63 rätt. Nu när jag sitter här o har dessa datumen i mig få jag problem.
Jag ligger i snittet mellan 36-49 rätt :|
O jag ska köra upp med en volvo V50 och har aldrig kört en nyare bil, bortsett från 2x45 min på halkan (S60).
Där vande jag mig med hastigheten som visade sjukt mycket streck o allt, o ingen nyckel fan som man skulle vrida på, man hörde inte heller vart varvantalet låg på förren han sa i radion ”inga rivstarter”

Jag har som sagt mååååånga mil i kroppen o har kört hur mycket som helst, varje dag.

Vad händer om jag inte klarar säkerhetskontrollen? Tänk om jag inte ens kan köra med en nyare volvo?

Help!
Oh My GOD!


Vad menar du med visade sjukt mycket streck och allt?
När det kommer till teorin måste du bara lugna ner dig. Jag tror att det är stressen som påverkar. Vänd på det och tänkt istället att det bara är bra att det visade sig att du kanske inte riktigt lärt dig precis allt än. Nu har du ju massa tid på dig att plugga plugga plugga inför september. Hade ju varit mycket värre om du kommit till provet och endast fått mellan 36-49 rätt :D

När det kommer till bilen så förstår jag exakt vad du menar, kör själv en lite äldre modell och har oroat mig över hur det kommer gå på uppkörningen. MEN en bil är ju en bil så oroa dig inte för mycket!
Har du fortf den panik det låter som att du har kanske du borde fråga någon som har en nyare bil om du och din handledare skulle kunna få låna den? Köra runt i den lite och känna hur det känns, göra säkerhetskontrollen på den så du lugnar ner dig inför uppkörningen.
Annars skulle du alltid kunna ta någon enstaka lektion på körskola (för det låter ju verkligen som du har panik).

Hur som helst så tror jag bara du oroar dig för mycket! ;)
Hur kände du innan du bokade tiderna? Lugn och beredd? Då är du säkert redo och det är bara nerverna som spökar!
Gäst 2012-07-21 09:49 ! Citera #
Jag menade att det är så mycket streck på hastighetsmätaren. På min övningskörnings-bil är det tiotal där 50 är makerat väl. På en nyare bil kanske deras hastighet på 60 är motsvarande där min 50 hastighet sitter, förstå du? Det oroar mig mest.

Visseligen har jag mycket stress på mig. Jag är inget läshuvud och jag se dessa frågorna på körkortonline som ett alternativ. förstår jag dom inte kolla jag förklaringen till dom, vilket har hjälpt en hel del. Min sambos föräldrar har en nyare bil men om dom låter mig köra den är en helt annan fråga. Dom tror inte jag klarar det som privatist. Och jag ska f*n i mig visa dom att det går. Inspektören vet ju inte om jag har kört på en bilskola eller ej.

Klarar jag inte uppkörningen o det visar sig kanske att jag inte klarade tex högerreglen i den korsningen, då gör jag om det som privatist. Men, om hon/han säger att jag inte riktigt är där ännu, då ska jag ta lektioner. Jag har redan sprat en massa på att göra allt själv (lite snål av mig när det gäller dyra saker vettu :) )

När jag kollade igenom de lediga tiderna var jag cool-lugn, men sen när jag skulle bekräfta detta och fick ett bokningsbekräftelse steg nervositeten en aning. Jag vill ju ha mitt kort nu! ;)

Men sen när jag fick ett brev från dom stod det på körprov-blanketten ”Invänta Trafikverkets personal vid statshusets foajé”... Det lät liksom bestämt och mäktigt på något sätt. Inte som om jag hade kört på någon skola ”Jaha Anna, vi möts här utanför imorgon bitti”, det liksom lät mer mäktigare och mer bestämt
Gäst 2012-07-21 21:30 ! Citera #
Cindbran
Jag menade att det är så mycket streck på hastighetsmätaren. På min övningskörnings-bil är det tiotal där 50 är makerat väl. På en nyare bil kanske deras hastighet på 60 är motsvarande där min 50 hastighet sitter, förstå du? Det oroar mig mest.


Det låter som du faktiskt behöver mycket mer körvana, om du känner dig stressad över hur hastighetsmätaren utformats. Lyckligtvis är hastigheterna utmärkta med siffror på mätaren så du åtminstone slipper räkna streck.
cinndbran 2012-07-22 10:52 ! Citera #
Jag har körvana. Sätt dig i en gammal Volvo från 89 o hör när varvantalet stiger, sen kan du sätta dig i en bil från 2011 och hör vilket vacum det är i den bilen. Plus! Du får inte köra halkan förren i slutet av utbildningen!
Gäst 2012-07-22 11:07 ! Citera #
cinndbran
Jag har körvana. Sätt dig i en gammal Volvo från 89 o hör när varvantalet stiger, sen kan du sätta dig i en bil från 2011 och hör vilket vacum det är i den bilen. Plus! Du får inte köra halkan förren i slutet av utbildningen!


Ja, visst är det skillnader mellan bilar, men att vänja sig vid en ny bil och vilka växlar man kan ha vid olika hastigheter tar inte alls lång tid om du har körvana. Om du kan köra bil så har du inget att oroa dig över.
oskar 2012-07-24 13:46 ! Citera #
prs


Ja, visst är det skillnader mellan bilar, men att vänja sig vid en ny bil och vilka växlar man kan ha vid olika hastigheter tar inte alls lång tid om du har körvana. Om du kan köra bil så har du inget att oroa dig över.




Jag måste faktiskt säga emot där. Alltså man blir extremt ovan med sådant (detta kanske bara är jag) och särskilt om man ofta varierar mellan bilar. Alltså växlarna kan ofta variera rätt så mycket på hur man får in dem och vart de ”sitter” (tänker mest på backen och så då och hur man får in den)

Bilar på halkan har automat eftersom du ska öva på ”halka” och faran så är växlar något som bara skulle sega ner övningarna och inte ge samma resultat. Alltså i en automat kan du bara gasa för att få önskad fart. med växel så måste du ju växla och då går inte snabba övningar så bra och poängen blir dålig. Så vitt jag vet så ska bilar på halkan jämt ha automat (kan ha fel men det var vad de se till mig på halkan där jag bor)
Gäst 2012-07-24 13:55 ! Citera #
Det har helt och hållet med körvana att göra. Jag kan utan problem skifta mellan mina två bilar och andra bilar i familjen. Varje bil har givetvis sin karaktär och vilka växlar man har i vid olika hastigheter, men lyssnar man på bilen så tar det inte många minuter att ”hitta rätt”. Även när jag provkörde nya bilar hos bilhandlaren så var det inga som helst problem.

Apropå bilar vid halkkörningen, så körde jag en manuellt växlad Honda CR-Z.
oskar 2012-07-24 14:06 ! Citera #
Okej vad var det för halk körning då? Alltså var det med däck ram eller var det någon annan? Man har ju olika på olika ställen så undrar bara liksom?


Ja vissa kanske har det lättare att byta mellan 2 bilar? men är både bilarna äldre/nyare eller vad? för på nyare bilar så hör man ju inte ens motorn alls?
Gäst 2012-07-24 14:46 ! Citera #
oskar
okej vad var det för halk körning då? Alltså var det med däck ram eller var det någon annan? Man har ju olika på olika ställen så undrar bara liksom?


Ja vissa kanske har det lättare att byta mellan 2 bilar? men är både bilarna äldre/nyare eller vad? för på nyare bilar så hör man ju inte ens motorn alls?


Halkbanan var i Gillinge, nordost om Stockholm. De kör med traditionell halkbana, dvs utan ram eller annan konstruktion på bilen.

Mina två bilar består av en 11 år gammal Fiat Punto och en Golf TDI från 2012.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:17
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo