Start > Körkortsforum > Har aldrig kört så dåligt, mas…

Har aldrig kört så dåligt, massor med kryss!

Gäst 2012-07-13 10:34 ! Citera #
Igår hade jag min efterlängtade uppkörning. Var grymt nervös, men samtidigt glad för att det hela snart skulle vara över!
i tisdags satte jag teoriprovet 60/65 vilket var skönt!

Jag har tagit 52 körlektioner med körskolan. De första 20 (!) lektionerna har jag jobbat med min nervositet som har infunnit sig så fort jag har satt mig i bilen. Det har tagit tid men det har varit helt okej, jag var beredd på att det skulle ta lång tid pga det.
Under hela min utbildning har jag haft problem med att jag måste lyfta blicken mer, läsa av situationer och de sista tio lektioner har jag jag blivit bättre och bättre och uppkörningen blev bokad av min körlärare, jag var redo.

Innan uppkörningen igår körde jag en vanlig körlektion. jag visste att jag skulle vara supernervös och att körlektionen skulle hjälpa mig. I början av lektionen var jag skakig, men efter många väl lugnande ord från läraren flöt det på bra. Körningen gick jättebra och läraren sa att körkortet var mitt om jag körde som jag körde under körlektionen. Det lugnade mig!

Så var det dags för uppkörningen. Jag körde dit, felfritt, parkerade felfritt. Inspektören kom emot mig och direkt kände jag hur jag började skaka. Vi gjorde en kontroll av vätskorna och sen bar det av.

Backade ut ur parkeringen och körde iväg.

Hela min körning blev katastrof! Jag har aldrig kört så dåligt som jag körde då! Vad hände?
Jag fick inget motorstopp, men verkligen allt annat drabbade mig! Jag fick i fel växlar, hjärnan låste sig och så även hela jag. Det kändes som att alla kunskaper jag fått genom tiden på körskolan flög ut genom fönstret i bilen. Jag ville bara därifrån! Jag kände inte igen mig själv.

Jag visste att jag inte skulle bli godkänd, allt var ju verkligen fel! Motorbromsning har aldrig varit några problem, jag har fått motorstopp på körlektionerna pga att jag har haft i trean istället för ettan men växlingen har aldrig varit problem annars (efter att jag har lärt mig hur de fungerar förstås). Men under uppkörningen blev det katastrof!

Han sa att mycket i min körning är bra, men...... Jag var inte godkänd. Sen tog han upp protokollet och började fylla i. Massor med kryss :(. Jag är så ledsen! Jag vet att jag inte kör så dåligt! Jag vet att jag kan! Jag har ju kunnat med läraren! Jag vet inte vad som hände. Det känns riktigt jobbigt.

Alla kryssen skrämmer mig och jag vet inte om jag ska ge upp eller fortsätta!

Momenten jag fick göra och Kryssen jag fick var (skäms):

1. Säkerhetskontroll = Inga kryss
2. Parkering = Inga kryss
3. Backning = Inga kryss
4. Vändning = E
5. Körning i körfält/körfältsbyte = E, G
6. Gatukorsning = C, G
7. Signalreglerad korsning = F, G
8. Cirkulationsplats = C, E, F, G
9. Självständig körning mot mål = E, F, G
10. Motorväg, motortrafikled eller likn. = Inga kryss
11. Infart/körning på landsväg = Inga kryss
12. Sväng från landsväg = Inga kryss

Jag känner mig helkass! Jag vet att nervositet inte går att skylla på och jag vet att inspektören har rätt och jag klagar inte på hans beslut, så att ingen tror det. Det kändes som jag låste mig!

Vad ska jag göra? Vad hade ni gjort? Jag har bokat en ny tid den 6 september, privat (fanns ingen tidigare). Har ingen möjlighet att öva privat. Har 2 körlektioner kvar! Är inte jätterik längre efter alla körlektioner jag har tagit.

Är det kört?
HammerFall 2012-07-13 15:21 ! Citera #
Jätte tråkigt att det blev som det blev för dig under uppkörningen, Men självklart är det inte kört för dig eftersom du vet att du kan igentligen. Och alla är mer eller mindre nervösa under första uppkörningen, vissa kan ta kontroll på sin nervositet, medans andra tyvärr finner det som jätte svårt och jätte jobbigt och precis som du skrev bara vill därifrån. Mitt enda tipps till dig är att fortsätta kämpa på, och jag är säker på att du till nästa uppkörning kommer vara lite lugnare. Skulle du bli så nervös igen så försök att bara tänka på att det är en helt vanlig körning.. Önskar dig all lycka till!
Gästen 2012-07-26 10:46 ! Citera #
Hej! Jag har lite samma historia som du, första tio körlektionerna jobbade jag mest med min nervositet. Jag kan bli riktigt nervös när det gäller, innan min uppkörning oroade jag mig enormt mycket för att det som du beskrev skulle hända.

Inför uppkörningen var jag rejält nervös och insåg att det inte skulle gå att vara så nervös och kunna köra bil samtidigt. Jag tror du måste lära känna din nervositet, hur artar den sig, vad är det värsta som händer mentalt när du blir nervös och sen jobba med den biten. Om du kan få bort all oro kring den värsta nervositetsplågan så kan du fokusera på körningen sen. Om du blir skakis, se till att andas några djupa andetag och syresätt musklerna, om du mår illa, ta medicin innan, får orolig mage, ta immodium eller liknande, nervös blåsa, använd vuxenblöja eller nåt! :) Se till att få bort den biten så att du kan slappna av på det området.

Jag lovar, du kommer kunna fokusera mycket bättre på din körning om du slipper oroa dig för vad kroppen kan ställa till med när du är nervös. Jag klarade min uppkörning trots att jag aldrig varit så nervös i hela mitt liv! Och lycka till nu, du klarar det! :)
Gäst 2012-07-30 13:49 ! Citera #
På torsdag är det dags igen. (Har varit inne och kollat efter avbokade tider varje dag och fick napp. rekommenderas)

Jag har legat lågt sedan förra kuggningen och hade min första (sedan dess) inbokade körlektion idag. Det gick riktigt bra! Kände mig mycket lugnare än vad jag har gjort vid tidigare lektionstillfällen.

Jag hoppas innerligt att det kommer kännas likadant på torsdag.

Denna gången kommer jag att köra upp som privatist och i en annan stad. Det känns lite pirrigt, men samtidigt vet jag nu hur det går till och det får mig att känna mig lite lugnare.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor