Start > Körkortsforum > Bilens belysning

Bilens belysning

Körkort 2012-07-09 19:21 ! Citera #
En fråga gällande bilens belysning

Info:
Halvljus - får användas med parkeringsljus men aldrig tillsammans med dimljus eller varselljus.

Parkeringsljus - ska användas när du parkerat vid dålig vägbelysning.

Jag blir förvirrad, ska man köra med parkeringsljus när man rullar? Blir inte det väldigt fel? Jag har oerhört svårt för det här med ljusen. Om någon kan hjälpa mig att förstå varselljus också vore det toppen. Jag har googlat och jag har läst böcker. Men tydligen så förstår jag fortfarande inte...
Hjälp?
Gäst 2012-07-11 10:51 ! Citera #
”I Sverige är det lag på att ha strålkastare tända under färd. Vanligast är att halvljus och parkeringsljus kombineras.”
(Källa: https://korkortonline.se/teori/lysen/)
Så man kan ha parkeringsljus tända när man rullar, utöver att de ju ska vara tända när du stannar/parkerar längs vägen vid dålig sikt.

Vad är det du vill förstå bättre när det gäller varselljus? Jag tycker att ljusen är lättare att förstå om man har en riktig bil att titta på. Be din trafikskolelärare eller privata handledare att gå igenom de olika ljusen med dig - titta på hur man slår på/av dem och var själva lampan sitter, så ska du se att det blir lite lättare. Tror att varselljus var vanligare förr...

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
3
I dag 12:06
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov