Start > Körkortsforum > Råd till privatlärare

Råd till privatlärare

BellaJohansson 2012-07-08 19:54 ! Citera #
Det är allt för många som trots övningskörningsskylt ligger som bromsklossar i trafiken. lär era elever att gå åt sidan vid lämpligt ställe för att släppa fram den trafik som inte vill köra i tex 50 på en 60 väg (vilket sker). jag tycker att om man verkar som privatlärare borde man ha den erfarenheten så man ser till att övrig trafik kommer fram.
mvh 8-)
Gäst 2012-07-20 16:14 ! Citera #
BellaJohansson
det är allt för många som trots övningskörningsskylt ligger som bromsklossar i trafiken. lär era elever att gå åt sidan vid lämpligt ställe för att släppa fram den trafik som inte vill köra i tex 50 på en 60 väg (vilket sker). jag tycker att om man verkar som privatlärare borde man ha den erfarenheten så man ser till att övrig trafik kommer fram.
mvh 8-)

En tips kan vara att som handledare våga uppmuntra eleven att köra lite snabbare, IFALL både handledaren och eleven känner att man är redo för det.
Från egen erfarenhet kan jag att jag känt att jag haft kontroll över hastigheten men inte riktigt vågat köra lite snabbare (såklart inte överstiga hastighetsbegränsningen). Till sist sa min handledare att jag kunde köra några km/h snabbare ifall jag kände för det, och såklart gick det hur bra som helst! Nu snackar vi såklart typ 45-50km/h och inte att hetsa från 70 till 110km/h!
Gäst 2012-08-13 18:01 ! Citera #
Om man tycker att framförvarande kör onödigt långsamt så hittar man ett lämpligt ställe och kör om. Ingen ska behöva stanna för att släppa förbi trafik som vill köra några km/h snabbare, spelar ingen roll om man övningskör eller ej.

En situation jag har varit med om många gånger - jag håller 47 på en 50-väg, bakomvarande ser den gröna skylten, kör om och sedan kör 45km/h själv. Då tvingas jag sänka farten, bara för att personen inte kunde motstå frestelsen att köra om nån som övningskör. Skylten brukar påverka folk på det sätet, det är som om det står KÖR OM på den.

Vad vinner du om du kör om ett fordon som kör 50 på en 60-väg? Du vinner två minuter för varje mil.
Gäst 2012-09-03 11:25 ! Citera #
Om man bara ligger strax under hastighetsbegränsningen när man övningskör - eller om man kör betydligt långsammare för att omständigheterna kräver det - så finns det ingen anledning att stanna och släppa fram trafiken bakom. De som vill köra om får istället själva hitta ett bra läge att göra det.
Om man däremot kör väldigt långsamt trots att omständigheterna inte kräver det, då kanske man har gett sig ut i en sorts trafik man inte riktigt är redo för. Och i så fall kanske man ska ta några varv på en parkeringsplats innan man försöker köra i den ”riktiga trafiken” igen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 14:32
3
I dag 14:28
2
I dag 13:33
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo