Start > Körkortsforum > Körkort för alla

Körkort för alla

BellaJohansson 2012-07-08 19:37 ! Citera #
Körkort är otroligt dyrt och de sämst ställda i samhället har bara råd att ta det om de kan köra privat... detta borde man göra något åt, t.ex via subvetioneringar (stavning?) eller att ungdomar kan få möjlighet att ta det via skolan. på något sätt så bör fler människor få möjlighet att körkort så det inte endast är vissa förunnat. tycker regeringen att det här är viktigt?
mvh
Gäst 2012-07-08 19:48 ! Citera #
Körkort är inte otroligt dyrt. Visst, det är en viss summa man får lägga ut, men det finns flera sätt att finansiera det: spara pengar, eller ta ett privatlån om man inte har någon i familjen som kan hjälpa till. Alla har inte råd att köpa eller ha bil heller, ska det också subventioneras?

Jag tycker det finns mycket viktigare saker för samhället att använda mina skattepengar till, än att betala människors körkort. Att däremot baka in körkorts-/trafikteori i skolundervisningen tror jag kan vara bra, exempelvis som en valfri kurs i gymnasiet.

Staten kan inte stå för alla kostnader i människors liv, utan måste fokusera på det som är essentiellt och viktigt. Till det hör en välfungerande kollektivtrafik, skola, sjukvård och infrastruktur.
Moi 2012-07-09 19:30 ! Citera #
Tack ts, för dagens garv :D
Gäst 2012-08-13 17:04 ! Citera #
Ja du, som ”prs” redan skrev, om man inte har råd med körkort hur ska man då ha råd med en bil? Vad kostar ett körkort i snitt, 20.000:-? Hitta ett sommarjobb, jobba i nån månad så har du pengarna i fickan! Jag vet att man redan erbjuder teorin som en valfri kurs i Gymnasiet, här i Södertälje i alla fall, och då får man gratis teoriböcker och undervisning. Eleven sparar 500-2500:- om hon läser kursen.

Om man ska investera skattepengar för att hjälpa folk ta sig från A till B så ska man bygga ut infrastruktur och utöka kollektivtrafiken, inte köpa körlektioner åt folk.
gäst2 2012-08-13 20:53 ! Citera #
I Västerås finns det en gymnasieskola som utbildar yrkeschaufförer. Går man deras utbildning tror jag att körkortsutbildning ingår, att det finns schemalagda timmar då man övningskör. Har ganska ofta sett stora lastbilar med skolans namn på samt en övningskörningsskylt på lastbilen/lastbilssläpet.
Zett 2012-08-22 01:24 ! Citera #
Varför skulle man subventionera någonting som sanningsenligt inte behövs? Vem som helst (nåja, i det stora hela) klarar sig gott och väl utan körkort. Varför tror du att staten har valt att satsa mer på dels miljövänlig trafik men också på kommunaltrafik? Man kan väl nu för tiden i princip ta bussen alternativt tåg vart man än vill ta sig.
Nej att begära att staten ska betala för ens körkort är en löjlig om inte banal idé och skulle kosta staten alldeles för mycket pengar, hellre att de satsar på utbyggnad- och förbättring av infrastruktur.
Gäst 2012-09-03 23:26 ! Citera #
Staten har i alla fall råd att motivera flera ta körkort. Vilken knappast händer tyvärr. Det är ju även modnadsfråga för ungdomar och skulle nog ge positiv effekt på ekonomi.
Gäst 2012-12-30 16:29 ! Citera #
Jag tyckere inte är iden är så dum faktiskt. Jag har jobb och kunde spara ihop till mitt körkort själv, fast de tog tid o man har ju hyra o annat tat pröjsa oxå...
när jag var 18 så fanns det inte ens chans att jag skulle få de betalt av mina föräldrar. Vi är sex syskon, var ska mama o pappa få tag i 150 -200 000 spänn? Inte så att dom är fattiga...men ändå. Och de som har mindre pengar än dem? Ska de vara en ”klassfråga” att ta körkort? Man skulle kunna få ett typ av behovsprövat bidrag kanske. det är faktist både råtaskigt och osmart att säja att ”men vem som helst kan väl skrapa fram 20 000?” Nä, det kan inte vem som helst göra. :x
Jossan-88 2012-12-30 20:05 ! Citera #
Alla vill ju att man ska åka kollektivt och lämna bilen hemma, så varför skulle staten gå in och betala för andras körkort?!? Men när jag själv får körkort så kommer jag ALDRIG åka kollektivt under vinter halvåret då man ser hur dåligt just den delen fungerar så fort det valkas mot vinter, men under vår/sommaren kan jag mycket väl kunna ta bussen/tåget om jag ska in till stan och träffa vänner. Men då jag själv har betalat det mesta av min körkorts utbildning fast jag är studerande så vet VET jag att man man ta körkort fast man inte har rika föräldrar! Det gäller att prioritera rätt helt enkelt!
Gäst 2012-12-31 11:55 ! Citera #
Min trafikläraren sa att merparten av körkortkostnader tar staten ifrån körskolor och elever...Körskolor vill ha moms på 6 procent, men staten vill ha in mycket mycket mer....Svindyrt och nästan omöjligen lära sig köra i körskolan....

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest