Start > Körkortsforum > Be uppkörningsmannen om hjälp

Be uppkörningsmannen om hjälp

BellaJohansson 2012-07-08 15:44 ! Citera #
Vid fickparkering så föredrar jag att den som sitter bredvid mig går ut och tittar när jag backar. konstig fråga kanske men kan man be uppkörningsmannen att göra det, eller måste man visa att man kan backa in helt utan hjälp? jag menar inte att han ska stå o vinka o guida mig men om jag backar för långt så vill jag att han säger stopp (nej jag backar inte för långt men vill känna mig säger). man ska ju använda de hjälpmedel som finns o då tänkte jag att man även kan använda gubben som sitter bredvid
mvh 8-)
Gäst 2012-07-08 19:19 ! Citera #
Hur ska du göra när du sitter ensam i bilen och inte har någon som kan hjälpa till?
BellaJohansson 2012-07-08 19:38 ! Citera #
Då fickparkerar jag själv, och om jag är minsta osäker så går jag ut och kollar... hur skulle jag annars göra???

att säkerställa säkerheten är rutin.
Gäst 2012-07-08 19:49 ! Citera #
BellaJohansson
då fickparkerar jag själv, och om jag är minsta osäker så går jag ut och kollar... hur skulle jag annars göra???

att säkerställa säkerheten är rutin.

Just därför ska du kunna visa inspektören att du kan framföra fordonet på egen hand.
BellaJohansson 2012-07-08 23:24 ! Citera #
Det var det jag undrade... hur är det då om man går ut o tittar efter... ses det som något positivt (vilket jag tycker det är)?
Gäst 2012-07-08 23:51 ! Citera #
Varför skulle du behöva gå ur bilen? Du ser ju var framför- och bakomvarande fordon är och hur de är uppställda. Varför krångla till det?
Plankt0n 2012-07-10 13:29 ! Citera #
Kan inte detta räknas som ingripande också? Vilket leder till ej godkänt, eller gäller det endast ingripande genom att ta ratten/bromsa med dubbelkommandot? , dock så kan du inte backa utan sådan hjälp så är du nog kanske inte redo?

Även om det kan tänkas vara ”Säkerheten framförallt” så ska du kunna på ett säkert sett framföra fordonet genom att ja... sitta i den själv?
Gäst 2012-07-11 13:39 ! Citera #
Vet inte om det räknas som ingripande eller inte, men hela tanken är ju att du ska bevisa att du kan själv. Det gör du ju inte genom att be inspektören om hjälp. Så nej, jag tror inte att det ses som något positivt på uppkörningen. Däremot kan jag hålla med om att det kan kännas bra att ha någon som står utanför och vinkar när man ska in i en väldigt trång lucka. Brukar skicka ut min sambo när han sitter med i bilen. Jag kan själv, men om ingen kan gå ut och kolla så tar jag ju ut lite extra marginaler, så jag inte kör in i någon. Slipper ju tänka på det och får möjlighet att utnyttja precis hela utrymmet som finns om någon står utanför och vinkar :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo