Start > Körkortsforum > Nackdelar med bränslesnål bil?

Nackdelar med bränslesnål bil?

Anno 2012-07-03 19:57 ! Citera #
Hej!


jag hade tänkt mig skaffa en bränslesnål bil efter jag har tagit körkortet. då jag endast det att det är positivt att den är bränslesnål blir jag lite fundersam om det är något viktigt bränslesnåla bilar saknar.


vad tycker ni är positivt och negativt med bränslesnåla bilar?

har ni någon bil ni kan rekommendera ?

/A
Gäst 2012-07-03 20:42 ! Citera #
Varför skulle det vara något negativt med bränslesnåla bilar? Det är snarare en följd av något annat, exempelvis motorstyrka, storlek på bilen eller bränsletyp.

Positivt är väl främst för plånboken och miljön. Det finns ju ingen anledning att ha en bränsletörstig bil bara för att den är bränsletörstig.

Själv kör jag en Golf 2.0 TDI med 140 hk. Den är skattebefriad i fem år och drar omkring 4-4,5 l/100 km. Riktigt skön bil.
Jacob 2012-08-21 10:06 ! Citera #
Hej.

Det är svårt att ge råd om en bil om man inte vet vilka övriga kvaliteer du vill ha.
Om du vill ha en liten bil som inte drar mkt alls är peogeot 105.
Den passar dig ifall du är en stor tränad bjässe. Haha du skulle nästan kunna lyfta den då.
Tro mig det skulle vara grymt kul att ha den bilen om man är stor. Det skapar en kontrast.


En bränslesnål bil kan vara en liten bil, eller en med mindre eller svagare motor.
Jag tror inte du kan köpa en bil med över 150 hästkrafter som är bränslesnål .
Om du hittar en är den säker dyr.
GPE 2012-09-10 20:50 ! Citera #
För de första så är en billig bränslesnål bil för de mesta = liten
Framför allt så blir krocksäkerheten lidande väldigt mycket vid kollision med större fordon. Sen hur jävla kul är det att köra en polo med 70 dieselhästar?
Fan köp en bil som väger 1600 kg+ med 300hk+. Rolig och krocksäker, plus bra med plats!
Gäst 2012-09-29 00:07 ! Citera #
GPE
För de första så är en billig bränslesnål bil för de mesta = liten
Framför allt så blir krocksäkerheten lidande väldigt mycket vid kollision med större fordon. Sen hur jävla kul är det att köra en polo med 70 dieselhästar?
Fan köp en bil som väger 1600 kg+ med 300hk+. Rolig och krocksäker, plus bra med plats!

Visst, tyngre bilar är säkrare vid kollision med andra fordon men hur bra är dom om man åker av och krockar med ett träd, till exempel? Tyngre bilar har större rörelseenergi som behöver absorberas vid en kollision jämfört med lättare bilar. Du har inte tänkt på det, eller hur?
Anno
hej!


jag hade tänkt mig skaffa en bränslesnål bil efter jag har tagit körkortet. då jag endast det att det är positivt att den är bränslesnål blir jag lite fundersam om det är något viktigt bränslesnåla bilar saknar.


vad tycker ni är positivt och negativt med bränslesnåla bilar?

har ni någon bil ni kan rekommendera ?

/A

Hästkrafter. Miljöbilar saknar hästkrafter. Men det är inget du kommer sakna om du använder bilen för att ta dig fram från punkt A till punkt B. Om du behöver vissa upp din bil för dina polare eller köra street-race med dom, ja, då duger inte en bränslesnål bil och då ska du göra som GPE skrev och köpa en lite roligare bil.

Jag vet inte om du tänker köpa en ny bil eller en begagnad men en bil med diesel-motor på högst 1600cm3 är ett bra val. Volvo V40 till exempel drar 0,36l/mil med D2-motorn.
GPE 2012-10-16 16:25 ! Citera #
Vid en kollision med ett träd handlar det bara om hur bra byggd bilen är, vikten påverkar ju inte.
Därför kommer en volvo 740 som kör in i ett träd inte ha en chans i jämförelse med dagens nya vw polo.
Kör du de emot varandra kommer de däremot bli jämnare. Och en modern bil i viktklass över 1500kg har inte polon något alls att säga till om.
Gäst 2012-10-16 22:38 ! Citera #
GPE
vikten påverkar ju inte.

Fel.

En bil som väger 2000kg har dubbel så hög rörelseenergi jämfört med en bil som väger 1000kg. Det betyder att den tyngre bilens krockzoner måste absorbera dubbelt så mycket energi vid en kollision. För att detta ska ske så måste den tyngre bilens krockzoner vara ungefär dubbelt så bra på att absorbera energi (läs: byggda av exotiska material eller dubbelt så långa). Visst, större bilar har lite längre krockzoner jämfört med mindre bilar men dubbelt så långa är dom inte.

Tyngre fordon är säkrare i krockar med andra fordon (så länge det andra fordonet är lättare) men vid krock med träd/vägg/ljusstolpe så är dom mindre säkra än lättare fordon. Läs lite fysik så förstår du det här.
Gpe 2012-10-18 07:12 ! Citera #
Självklart får de mer energi som måste tas upp, men vart kommer den extra vikten ifrån då? De e juinte så attman lägger all vikt i bak på bilen och inte har rejälare konstruktion. Men det lättaste att kolla upp detta är väl euroncap. En stor bil med hög rankning sitter mab som bäst i om olyckan mot förmodan skulle vara framme!
Gäst 2012-10-26 13:19 ! Citera #
Gissar att en bränslesnål bil är dyrare än en bränsletörstig, eftersom de flesta nog inte vill betala mer än nödvändigt i drivmedel, och det är större efterfrågan på dem.

Ha en trevlig helg
Gäst 2012-10-27 17:25 ! Citera #
Gäst
Gissar att en bränslesnål bil är dyrare än en bränsletörstig, eftersom de flesta nog inte vill betala mer än nödvändigt i drivmedel, och det är större efterfrågan på dem.


Man kan aldrig vara säker på sånt här utan att kolla på relevant statistik men jag tror att du har fel. Vanligtvis så dikterar motorns storlek och effekt priset, inte förbrukningen. Om du går in på Volvos hemsida och kollar på priset för någon modell så ser du att den kostar mer med en större motor. V70 till exempel kostar 13 000 kr. mer med en D4 motor jämfört med en bränslesnålare V70 med D3-an.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov