Start > Körkortsforum > Katalysator dieseldrivet fordo…

Katalysator dieseldrivet fordon.

Karlsson944 2012-07-02 19:57 ! Citera #
Tjenare!

Skulle vilja ha hjälp med följande fråga:


Du kör ett dieseldrivet fordon som är utrustat med katalysator. Vilket av följande ämnen släpps ut i oförminskad mängd trots katalysatorn?

Alternativ A
Koldioxid

Alternativ B
Koloxid

Alternativ C
Kolväten

Alternativ D
Kväveoxider

Alternativ E
Svaveloxider

Tack på förhand

//Tobias
Vingåker 2012-07-02 20:47 ! Citera #
Jag är lite osäker på det rätta svaret faktiskt, men jag skulle gissa på antingen Koldioxid eller Svaveloxid.. Jag har precis börjar läsa i körkortsboken så jag har inte kommit så pass långt ännu :) Men om du läser lite så borde du finna det rätta svaret tillslut :D
Gäst 2012-07-02 20:58 ! Citera #
Läst som en tok om denna frågan men hittar den fan inte :P
Vingåker 2012-07-02 21:03 ! Citera #
Samma här, det enda som jag hittar är att svaveloxiderna är så pass lågt utsläpp på, så det anses inte vara nått ”problem”. Så blir jag ännu mera säker på att det är koldioxid som är det rätta svaret :)
Gäst 2012-07-02 21:48 ! Citera #
Svar A är rätt
Gäst 2012-07-02 21:49 ! Citera #
Gäst
svar A är rätt


Gjorde precis ett prov och svarade A och det var rätt :)! TYTY!
pelle 2012-11-08 16:49 ! Citera #
Satt med denna fråga oxå, den är ju bäng. Katalysator finns inte i dieselbil då kallas det för partikelfilter.
I boken sid 227 står det att ”Dieselmotorn släpper ut högre halter av kväveoxider och 2-3 ggr mer kolväten än en bensinmotor”
är det så att utsläppet av koldioxid endast kan lösas genom minskad BENSINförbrukning och det gäller även diesel så bör de formulera texten i boken med bränsleförbrukning eller drivmedelsförbrukning.
Markus 2015-04-29 10:53 ! Citera #
pelle
Satt med denna fråga oxå, den är ju bäng. Katalysator finns inte i dieselbil då kallas det för partikelfilter.
I boken sid 227 står det att ”Dieselmotorn släpper ut högre halter av kväveoxider och 2-3 ggr mer kolväten än en bensinmotor”
är det så att utsläppet av koldioxid endast kan lösas genom minskad BENSINförbrukning och det gäller även diesel så bör de formulera texten i boken med bränsleförbrukning eller drivmedelsförbrukning.
Diesel bilar har partikelfilter OCH katalysator, du borde plugga lite mer motorlära.
Gäst 2015-06-13 14:24 ! Citera #
Koldioxid :D
Gäst 2015-12-19 01:19 ! Citera #
Koldioxid

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
8
I dag 11:04
7
I dag 10:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest