Start > Körkortsforum > Bromssträckan och reaktionsstr…

Bromssträckan och reaktionssträcka

jagpluskörkort 2012-07-01 16:45 ! Citera #
Jag måste reda ut det här. Jag har läst på massa forum och det är massa olika ”formler” för att räkna ut bromssträcka och reaktionssträcka. Men frågan är, vilken formel är ”korrekt”/närmast sanningen?

Ungefär hur lång är bromssträckan om man kör 110 km/h på normalt väglag?
Det jag använder mig av är:
11*11*0,4=48,4 m vilket jag avrundar till 50 m. Men facit på Trafikskolan Teo säger att det rätta svaret är 80 m.

110 där nollan stryks bort och 0,4 är en konstant.

Ungefär hur lång är stoppsträckan om man kör i 50 km/h i normalt väglag?
5*5*0,4=10 m för bromssträckan
5*3*1=15 m för reaktionssträckan där 1 är reaktionstiden och 3an en konstant. 5 kommer från 50 km/h där nollan är struken.
Stoppsträckan blir alltså 10+15=25 m. Alternativet var 10, 20, 30. Jag tog 20 men 30 var det rätta. Ska man avrunda uppåt? Tycker det är klurigt då det ligger precis mitt emellan.

Snälla jag behöver verkligen reda ut detta!
Gäst 2012-07-01 16:58 ! Citera #
Var det broms- eller stoppsträckan som efterfrågades i uppgiften? Trafikskolan Teo är därutöver inte att rekommenderas - det är dåligt uppdaterat och har en del felaktigheter, så uppgiften du skulle räkna på kan mycket väl varit felaktig eller felaktigt ställd.

Den formel för bromssträcka jag brukar använda är v²/200 (för torrt väglag och asfalt), vilket här motsvaras av 110²/200, eller 11²/2=121/2=61 meter.

Om det är stoppsträckan som ska beräknas, så får man lägga till omkring 30 (för en sekunds reaktionstid). Det ger en stoppsträcka på cirka 90 meter eller, med den formeln du använde, cirka 80 meter.

Som svar på andra frågan, om du beräknar stoppsträckan till 25 meter och du har alternativen 20 och 30 meter, så är det givetvis mer korrekt att välja det närmast uppåt avrundat. Om du tänker efter lite så faller det sig rätt naturligt att en avrundning nedåt blir helt galen.
JH87 2012-07-02 22:02 ! Citera #
Du behöver inte kunna räkna ut det där, åtminstone inte för teoriprovets skull. Det enda man egentligen behöver kunna, är att räkna ut reaktionssträckan (stryk nollan i hastigheten och gångra med 3) och att bromsträckan ökar kvadratiskt med hastigheten (och då kunna räkna ut vad som händer med en given bromssträcka om hastigheten dubblas eller tredubblas). Du får ju ändå inte ha miniräknare på provet. Krångla inte till det i onödan.
Körkort 2012-07-03 10:12 ! Citera #
Jag har samma problem. Jag sitter också med massa matteuppgifter och försöker förstå.
Vet inte riktigt när man ska lägga ner, för alltså det fastnar inte. Jag fattar inte, håller på att bli tokig. Men å andra sidan så får man inte ha med sig miniräknare på provet, inte ens papper också penna! Så de kan inte ha så himla krånliga uppgifter med. Nog är det simplaste mattetalet svårt för mig men ändå.
Himla krångel! Lycka till! :)
jagpluskörkort 2012-07-05 19:29 ! Citera #
Okej tack för svar. Lycka till du med! Det är krångligt, men vi får kämpa på :) Go go!
Gäst 2012-09-11 21:33 ! Citera #
Jag undrar om de finns ett sätt att kunna räkna ut det här utan miniräknare. De här kommer säkert på provet och då kan man inte ha nå hjälpmedel.
JH87 2012-09-11 21:56 ! Citera #
Jag upprepar mitt svar som står tidigare i tråden ifall du missat det:

Du behöver inte kunna räkna ut det där, åtminstone inte för teoriprovets skull. Det enda man egentligen behöver kunna, är att räkna ut reaktionssträckan (stryk nollan i hastigheten och gångra med 3) och att bromsträckan ökar kvadratiskt med hastigheten (och då kunna räkna ut vad som händer med en given bromssträcka om hastigheten dubblas eller tredubblas). Du får ju ändå inte ha miniräknare på provet. Krångla inte till det i onödan.
Gäst 2012-09-11 22:09 ! Citera #
JH87
Jag upprepar mitt svar som står tidigare i tråden ifall du missat det:

Du behöver inte kunna räkna ut det där, åtminstone inte för teoriprovets skull. Det enda man egentligen behöver kunna, är att räkna ut reaktionssträckan (stryk nollan i hastigheten och gångra med 3) och att bromsträckan ökar kvadratiskt med hastigheten (och då kunna räkna ut vad som händer med en given bromssträcka om hastigheten dubblas eller tredubblas). Du får ju ändå inte ha miniräknare på provet. Krångla inte till det i onödan.


Fast du vet inte säkert att det inte förekommer frågor kring broms- och stoppsträckans storlek. Att uppskatta bromssträckan är ju, som jag visat ovan, inte särskilt svårt om man kan multiplikationstabellen.
JH87 2012-09-12 22:12 ! Citera #
prs
JH87
Jag upprepar mitt svar som står tidigare i tråden ifall du missat det:

Du behöver inte kunna räkna ut det där, åtminstone inte för teoriprovets skull. Det enda man egentligen behöver kunna, är att räkna ut reaktionssträckan (stryk nollan i hastigheten och gångra med 3) och att bromsträckan ökar kvadratiskt med hastigheten (och då kunna räkna ut vad som händer med en given bromssträcka om hastigheten dubblas eller tredubblas). Du får ju ändå inte ha miniräknare på provet. Krångla inte till det i onödan.


Fast du vet inte säkert att det inte förekommer frågor kring broms- och stoppsträckans storlek. Att uppskatta bromssträckan är ju, som jag visat ovan, inte särskilt svårt om man kan multiplikationstabellen.



Nej, jag har bara mitt eget teoriprov att jämföra med, men jag tror att det är högst osannolikt att det skulle komma en sådan fråga. Att uppskatta är ju aldrig fel som du skriver. Jag fick lära mig att jag inte behövde kunna räkna ut bromssträckan eftersom det är så många faktorer som spelar in, att det är omöjligt att ge en korrekt formel (väg, väglag, bromsar, bromsteknik, däck etc.) Däremot behöver du kunna räkna ut bromssträckan vid ex ökad hastighet, men då har du en given siffra från början. Även om 110²/200 är lätt för dig och mig, så kan jag lova dig att inte alla skulle kunna räkna ut det, en del kan inte ens se att 110²/200 är samma som 11²/2. Många skulle garanterat behöva en miniräknare, det är därför jag är ytterst tveksam till att behöva svara på en sådan fråga. Jag hade inte lagt särskilt mycket tid att lära mig traggla formler, men det gör ju alla som de vill.
Gäst 2014-04-05 11:22 ! Citera #
JH87
Du behöver inte kunna räkna ut det där, åtminstone inte för teoriprovets skull. Det enda man egentligen behöver kunna, är att räkna ut reaktionssträckan (stryk nollan i hastigheten och gångra med 3) och att bromsträckan ökar kvadratiskt med hastigheten (och då kunna räkna ut vad som händer med en given bromssträcka om hastigheten dubblas eller tredubblas). Du får ju ändå inte ha miniräknare på provet. Krångla inte till det i onödan.


;) tack, nu skriver jag en formel för andra läsare som inte vill läsa i boken
Reaktionsträckan = hastigheten / 10 x 3

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo