Start > Körkortsforum > Blinka vid stannande på vägkan…

Blinka vid stannande på vägkant/väggren

mlii 2012-06-25 12:18 ! Citera #
Kanske lite dum fråga...ska man blinka om man har till avsikt att stanna intill vägkanten/väggrenen? Jag vet att man måste blinka när man lämnar vägkanten/väggrenen. Anledningen till min fråga är att jag hörde att man kan förvirra andra trafikanter och få dom att tro att man ska svänga till höger om man gör så. :?

tack på förhand.
Korvis 2012-07-01 17:49 ! Citera #
Undrar samma sak!
zpex 2012-07-01 20:41 ! Citera #
Man ska inte blinka.. samma gäller när man kör om ett fordon och ska in på körfältet igen. så fick jag lära mig på min trafikskola iaf.
Gäst 2012-07-01 22:43 ! Citera #
zpex
man ska inte blinka.. samma gäller när man kör om ett fordon och ska in på körfältet igen. så fick jag lära mig på min trafikskola iaf.


”Ska inte” som att det är förbjudet eller att det inte behövs?

Personligen anser jag att det skadar inte att vara tydlig. Om någon framför mig börjar signalera till höger, så kan jag förbereda mig på att dennes hastighet kommer att minska och jag kan då anpassa min hastighet så att jag kan undvika bilen framför utan att behöva bromsa.
HammerFall 2012-07-01 22:52 ! Citera #
zpex
man ska inte blinka.. samma gäller när man kör om ett fordon och ska in på körfältet igen. så fick jag lära mig på min trafikskola iaf.


Jag fick lära mig raka motsattsen av min körskola, och just av den anledning som prs skrev om..Om du syns och visar tydligt vad du ska göra så underlättar du för dina medtrafikanter, men börjar du helt plötsligt att bromsa utan att på förhand visa att du kommer bromsa så kan du orsaka trubbel för dom som ligger bakom dig..
zpex 2012-07-02 21:59 ! Citera #
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.
Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.
Gäst 2012-07-02 22:00 ! Citera #
zpex
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.
Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.


... ur Trafikförordning (1998:1276)
Gäst 2012-07-20 18:27 ! Citera #
”Blinka dock inte när du ska parkera längs vägen, eftersom medtrafikanterna då kan tro att du ska svänga.”
står det här: https://korkortonline.se/teori/lysen/

Ska man eller ska man inte? Eller blir det annorlunda för att det i meningen ovan står parkera?
Jag blinkar alltid när jag ska stanna längs vägen (där man får stanna såklart).. men nu blev jag osäker
Privat handledare 2014-04-07 14:03 ! Citera #
Har just börjat övningskört med min dotter och fick reda på att man INTE ?! skall blinka när man planerar att stanna intill vägkanten. Jag kör ca 20 mil om dagen och anser att det är en vansinnigt dum regel. Kan inte förstå... ”bilen bakom tror kanske att jag ska svänga” JAA det är ju just det jag ska göra, svänga av i en korsning eller svänga åt sidan och stanna. Jag blir själv skitirriterad om en bil framför mig helt plötsligt stannar framför mig utan att ha visat det med körriktningsvisare....
D e faa inte lätt att vara handledare när många regler och bestämmelser är skrivbordsprodukter :(
Gäst 2014-04-07 16:48 ! Citera #
Jag tycker att jag får direkt hjälp när bilförare blinkar - de som inte gör det, blir jag stressad av. På smala gator så finns ju ofta bilar som rör sig konstigt, svårt att avläsa - så tänkt att blinking mot parkering är extra hjälp för bakomliggande?

Och skrivbordprodukter, du har så rätt. Har boken från 67 ”Du och jag i trafiken”, med fantasitska bilder och klara intruktioner ( Två meningar om sprit, minimalt med tomma ord som ej hjälper. Den nya boken är tjock och bra med mass tomma ord. Så visst finns många buråkrater som får betald för att förvirra även de med körkort i många år.

Här får du bra tips av många som varit handledare.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo